Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche
21.8.2020 | Petr Prokopec
Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají emisní normy.
Poslední roky se v automobilové branži nesly ve znamení downsizingu, přeplňování a elektrifikace. Výrobci těmito kroky zareagovali na přísnější emisní limity, které nebylo možné s objemnými jednotkami splnit. Zajímavé nicméně je, že v budoucnu nás čeká pravý opak. Objemy spalovacích agregátů a počty jejich válců opět vzrostou, uvádí Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pro řadu 911.
Walliser říká, že norma Euro 7, která začne v Evropské unii platit v roce 2026, bude ještě větší výzvou než stávající limity. Nová pravidla mají totiž co nejvíce eliminovat propast mezi laboratorními výsledky a spotřebou z reálného světa, navíc budou dále minimalizovat emise oxidů dusíku. Obojí bude mít nevyhnutelně za následek omezení litrového výkonu, který za poslední léta díky kombinaci downsizingu a přeplňování zásadně narostl. Dorazily tak extrémně maloobjemové motory, které ve skutečném světě generují mnohem více emisí než v laboratořích a jejich emise NOx rostou.
Walliser tak říká, že doby downsizingu skončily a čeká nás to, čemu říká supersizing. Objem jednotek plnících normu Euro 7 podle něj naroste až o 20 procent, dokonce očekává, že může znamenat více šesti- a osmiválcových motorů v prodeji. A zároveň dodává, že ani tato změna nemusí znamenat definitivní konec atmosférických jednotek, třebaže turbomotorů se již nezbavíme. Šéftechnik Porsche předpokládá, že v nabídce značky je najdeme až do konce brzy začínající dekády, jakkoliv jde o prognózy, která může vlivem zlepšení techniky změnit.
Cesty, jak udržet spalovací a nepřeplňované motory v prodeji jsou podle něj dvě. Jednak jde o hybridizaci, která si s nepřeplňovanými benziny podle něj rozumí nejlépe, neboť jim přidává výkon tam, kde jim nejvíce chybí. A pak jde pochopitelně o prodeje elektrických aut, kterými by Porsche vyvážilo odbyt vozů s konvenčními motory - Taycan nebude jediným modelem, který pomůže zejména 911, aby mohla zůstat „svá”. V jejím případě si kvůli hmotnosti nedovede představit ani hybridizaci.
Pro konzervativní příznivce aut jsou to dobré zprávy, kterým lze věřit. Ostatně, stejně jako v minulosti emisní regulace nedávají mnoho prostoru dělat věci jinak a Walliser je dostatečně schopný a zkušený člověk, aby věděl, jak jim půjde vyhovět nejlépe. Jeho slova nakonec vysvětlují třeba i zprávy o tom, že Mazda vyvíjí novou zadokolkovou platformu osazenou šestiválcovými motory. Takové motory Mazda nyní nemá a bude muset utratit spoustu peněz za jejich vývoj. S ohledem na ono přitvrzení norem se dosud zdálo překvapivé, že Japonci míří upsizingovým směrem, šéftechnik Porsche ale vše zasazuje do správného kontextu.













Porsche se k objemným motorům vrátilo už s novými modely Cayman a Boxster GTS, které dostaly čtyřlitrový šestiválec bez turba. S příchodem normy Euro 7 mají možná paradoxně následovat další. Foto: Porsche
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 3 hodinami
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
před hodinou
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 2 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 3 hodinami
Elektrický muscle dál skoro nikdo nekupuje, a tak výrobce napadl geniální tah: Zdražil ho o statisíce
před 4 hodinami
Norové staví nejdelší podmořský tunel světa. Bude to unikát se dvěma „kruháči”, cestu zkrátí o víc jak 10 hodin
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.22. 14:45 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 10:08 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
