Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis pracuje na tom, aby se i jeho obyčejnější auta dokázala otáčet na pětníku jako tanky
6.9.2024 | Petr Prokopec
Není mnoho věcí, které spalovací auta nedokážou, popřípadě je svedou jen za cenu příliš složitých a drahých mechanismů. Takzvaná tanková otočka patří mezi ně, na popularitě ale získává jen velmi pozvolna.
Co přesně by vás přimělo ke koupi elektromobilu? Jakkoli nejsme jasnovidci, troufneme si říci, že by to obecně vzato byl stav, kdy by takový vůz představoval „komplexně lepší produkt”. Tedy zejména takový, který by nestál majlant, jeho hodnota nepadala k zemi jako hruška, neměl půltunové baterie odpovídající asi 20kilové nádrži nafty, někam dojel a šlo ho rychle „dotankovat”. Něco takového ale chce zejména úplně jiné baterky, které nejsou reálně ani v dohledu, a tak si elektrická auta musí vystačit s tím, co mají. A využít výhod v jiných ohledech.
Těch není zase tolik, pár věcí se ale přece jen najde. Jedním z prvků, o nichž si automobilky myslí, že zvýší atraktivitu elektrických aut, je tzv. tanková otočka, která si s elektrickým pohonem rozumí přece jen lépe. Jde o možnost úplného či jakkoli částečného otočení auta na místě s pomocí efektu odpovídajícímu protiběžnému chodu pásů tanku. Stačí roztočit kola na každé straně vozu opačným směrem a voila, na světě je to, co umí třeba Mercedes G580 with EQ Technology (ano, takhle hloupě si to auto říká celým jménem).
Menším problémem je zátěž pro životní prostředí daná už jejím potenciálním ruinováním při otočkách v terénu nebo opotřebením pneumatik, které je u tohoto manévru enormní na silnici či jiném pevném povrchu, ale co už - automobilky se sice při investicích do elektromobility ochranou přírody zaklínají, ale všichni víme, že je to jen marketing. Proto se ani koncern Stellantis neostýchá na takové funkci pracovat, jak dokládá registrace u amerického patentového úřadu, které si všimli kolegové z Motor Authority. Oproti již známým systémům je ale řešení euroamerického koncernu unikátní, neboť mu k fungování stačí pouze jeden motor na nápravu - ne každý pro jedno kolo jako u konkurenčních aut.
Stellantis by totiž využil speciální převodovky, která by uměla změnit směr otáčení jednoho z kol. Jak přitom dokumenty naznačují, majiteli by k aktivaci stačilo stisknout pádla či tlačítka na volantu, případně příslušnou ikonku na dotykovém displeji. K zahájení pohybu by pak bylo nutné sešlápnout plynový pedál, k ukončení pro změnu brzdový. Souběžně s tím by bylo lidem i umožněno, aby si předem zvolili směr otáčení.
Zda a případně kdy se tanková otočka u elektromobilů Stellantisu objeví, je v tuto chvíli otázkou. A pokud ano, zda to zásadně zvýší atraktivitu elektrických aut firmy. Funkce je to jistě přínosná, však si sami vzpomeňte kolikrát jste se kde otáčeli v omezeném prostoru jako Austin Powers. Ale nedostatků v jiných ohledech by přesto muselo zásadně ubýt, aby se stala tím, která změní pravidla hry.


Stellantis se zabývá tankovou otočkou, kterou zvládá třeba Mercedes G na videu níže. V tomto případě by ji ale zvládly realizovat i elektromobily s jedním motorem na nápravě. Pomohla by s tím speciální převodovka. Foto: United States Patent and Trademark Office, CC0 Public Domain
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
včeraMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025
Nejnovější články
Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
před 12 minutamiMalá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
před hodinouPoslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
před 3 hodinamiStudie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
před 4 hodinamiLada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva