Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi
5.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka předchozí kombík britské značky překonává ve všech směrech. Na úzkých cestách je dokonce lepší než BMW, interiér ale má své limity.
Přehled kapitol
Jemný na okresce, působivý na okruhu
Zanechme však popisu interiéru, který se oproti sedanu liší jen přidáním 48 mm nad hlavami zadních cestujících (že ale nejsou k zahození vás přesvědčí náš starší test sedanu XF 2,2 D) a navýšením objemu zavazadelníku, a pojďme se raději podívat na samotné jízdní vlastnosti. Jak jsem již zmínil výše, testovací jízdy probíhaly ve Skotsku, které stejně jako Velká Británie vyznává zásadu volantu umístěného napravo. Díky tomu jsem si musel zpočátku zvykat na zcela jiné proporce, které mou dynamiku zpočátku trochu brzdily. Pozitivní ovšem je, že XF Sportbrake dokáže neuvěřitelným způsobem maskovat svou velikost i hmotnost. Přestože je těžší a širší než BMW 530d Touring, měl jsem s ním citelně méně práce při vyhýbání se protijedoucím vozům menší problémy, než při jízdách s pětkou v okolí Mnichova. Německé okresky jsou přitom o poznání širší než ty skotské.
Výsledkem tak je mnohem větší sebevědomí při průjezdu zcela neznámou trasou. Pravdou však zůstává, že spíše než základní 2,2litrový turbodiesel budete potřebovat třílitrovou variantu. Navzdory větší hmotě vpředu je totiž vybavena lépe komunikujícím řízením. A zároveň můžete standardní výbavu dovybavit systémem Adaptive Dynamics, který po stisku tlačítka se šachovnicovým praporkem přitvrdí tuhost podvozku. Právě ten je přitom jedním z výrazných kladů Jaguaru. Nerovnosti potlačuje stejným způsobem jako britský gentleman smích ve venkovském pánském klubu, přitom vám neustále dává najevo, co se pod koly děje.
Důležité je přitom zmínit, že Sportbrake je naladěn nedotáčivěji než sedan. Při jízdě neobsazeným vozem je tak jízdě méně příjemná než u sedanu, ze strany Jaguaru je to ale záměr. Předpokládá, že vůz bude častěji jezdit naložený alespoň nějakým nákladem, s nímž se se chová podobně jako čtyřdvéřová verze. To nám Jaguar neváhal dokázat na nejstarším skotském okruhu East Fortune - jakmile se dodatečných 50 kg (šlo o ledničku, vážně...) naskládalo nad zadní nápravu, došlo k neutralizaci chování. A XF v tu chvíli začalo komunikovat způsobem, jaký byste hledali spíše u sportovních vozů. Nádherná čitelnost podvozku mi každým dalším kolem umožňovala dosahovat stále vyšších rychlostí, až jsem se nakonec v jednom místě řítil rychlostí 200 km/h. Jak mi následně říkal instruktor Phil, závodní motocykly právě v tomto bodě dosahují asi 250kilometrového tempa.
Můžete toto nastavení, které vozu dovolí předvést se v nejlepším světle až s nákladem na palubě, vnímat i negativně, sám bych ale automobilku pochválil. Pokud nechcete žádný náklad vozit, kupte si sedan, kombík se dobře chová „při práci”, to by měla být jeho každodennost. Pro Jaguar tak zmíněné beru jako pochvalu, ke které přidám další. A to za brzdy, které i s „chladicím zařízením” na palubě nevykazovaly jedinou známku vadnutí ani po 10 ostrých kolech. Pokud si přitom vzpomenu na svou vůbec první jízdu s Jaguarem XKR-S, pak jeho komponenty začaly při velmi ostré jízdě měknout. XF Sportbrake pak dvoudveřové kupé poráží dokonce i svým řízením, přestože jej omezovač zastavuje již v 250 km/h. V XKR-S jsem však při dosažení tempa 300 km/h měl pocit, že již jedu po hraně tenčí než list papíru, XF vám ale žádný smrtelný pot na čele nepřivodí.
Se zvukem i spotřebou je to horší
Menší dilema mám ovšem při zaposlouchání se do zvuku, jaký turbodiesel o výkonu 275 koní nabízí. Je totiž dost typicky „naftožroutský”. Konkurence je dál, otázkou ale je, zda třeba zvukový generátor v BMW je tou správnou cestou k lepší realitě. V podstatě jde o kamuflování pravdy, které by pro někoho ve výsledku mohlo být mnohem negativnější než občasné zachrchlání při zašlápnutí plynového pedálu pod podlahu. Jde však o naprosto subjektivní dojmy. V případě výkonů tomu ale již tak není, pětková řada je i ve skromnějších provedeních než M550d prostě rychlejší a přitom úspornější. Osm převodových stupňů přitom nabízí oba vozy. Ten v Jaguaru dokáže řadit za 0,2 sekundy, čili ne úplně bleskově, ale dostatečně rychle na to, aby vám to u takového typu auta nepřišlo nepatřičné.
Jenže Jaguaru se nějak nedaří automat sladit se samotnými pohonnými jednotkami. Při zdaleka ne extrémním pouze svižné jízdě jsem se totiž s verzí 3,0 D S pohyboval za nějakých 10,3 l/100 km. Zvolnění tempa pak znamenalo jen zhruba dvoulitrový pokles, což je problém, neboť stejných hodnot dosahuje dvouapůltunová cihla zvaná Range Rover. Jaguar tak má velký prostor pro zlepšení, což vlastně platí i o základní pohonné jednotce. Pokud nebudete chtít být brzdou provozu, budete vás provoz stát přibližně stejně jako u třílitrové verze S. Při polevení na plynu se sice dostaví mnohem nižší hodnoty, které by odpovídaly i papírovému průměru 5,1 l/100 km, jenže v takové chvíli bude jízda asi jen málokdy záživná. Samozřejmě nízkou spotřebu prostě u XF Sportbrake nečekejte, a to navzdory tomu, že je dnes k mání jen s diesely. Úsporně jezdit jde, ale trochu to dře.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva