První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol

(+ videa) Je jedním z nejlepších ostrých kompaktů a řadí se i mezi ty nejlevnější. Příhodnější vrcholný model snad Leon ani nemohl dostat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol

28.2.2014 | Pavel Janda | 105 příspěvků

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Je jedním z nejlepších ostrých kompaktů a řadí se i mezi ty nejlevnější. Příhodnější vrcholný model snad Leon ani nemohl dostat.

Pozoruhodně ochočených 280 koní, zn. střídmých

Prvním „nestatickým” důkazem před chvílí popsaného stavu je motor. Dvoulitrové TSI se už ve své 220 a 230koňové verzi v předchozích testech osvědčilo jako velice potentní jednotka, která dokáže díky ploché výkonové křivce dodat relativně lehkým kompaktům koncernu Volkswagen až pozoruhodnou dynamiku. Tyto motory jsou přitom uživatelsky velice příjemné a za svá představení nežádají příliš mnoho paliva. Co na tomto stavu mění dalších až 60 koní k dobru, které Cupra z téhož motoru doluje? Prakticky nic.

Po až neuvěřitelně dobrém představení nové Octavie RS s manuální převodovkou a poněkud méně přesvědčivé dynamice Golfu GTI Performance s DSG jsem raději neriskoval další „automatické zklamání” a vůz vyzkoušel výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je zpřevodována téměř optimálně a dává vyniknout potenciálu motoru, který na jednu stranu výkonově nekompromisní, na druhou ale svým projevem tuze jemný. Posílení jednotky pouze jednoturbové koncepce o dalších 60 koní by se pro její charakter mohlo zdát být devastující, ale ono není. 280koňový dvoulitr Cupry sice trpí o malinko většími prodlevami než 220- nebo 230koňová verze téže jednotky, je to ale často sotva postřehnutelný rozdíl.

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 13 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 84První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 14 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 88První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 15 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 89

Naopak k nepřehlédnutí je jemná naléhavost, s níž je výkon servírován předním kolům od nejnižších otáček. Je to znovu ta samá píseň jako u Octavie RS - ano, můžete se s motorem hnát za nejvyššími otáčkami, jen tehdy se dočkat maximální dynamiky a oproti 220koňovému TSI i trochy říznosti s blížícím se omezovačem. Ale můžete také klidně nechat zařazený rychlostní stupeň číslo šest a dát prostě plný plyn - výkon dodávaný motorem prakticky od volnoběhu postačí i na bryskní předjetí. Vím, že je to trochu trapná fráze, je ale opravdu téměř jedno, jaký rychlostní stupeň máte zařazen a v jakých otáčkách se pohybujete, tenhle motor neříká „ne” prakticky nikdy.

Když si předestřený charakter, zmíněné zpřevodování a též padnuvší maximální výkon spojíte se solidními 1 320 kilogramy pohotovostní hmotnosti (DIN), máte před sebou vůz s bez nadsázky fantastickou dynamikou, přinejmenším s ohledem na jeho třídu a cenu. Však se podívejte na přiložený snímek demonstrující akceleraci vozu z klidu až k omezovači rychlosti (naměřeno 248 km/h dle GPS). Vzhledem k tomu, že bylo pořízeno na severu Španělska, kde není snadné najít rovný kus země v horizontálním i vertikálním smyslu slova, není plně srovnatelné s ostatními našimi snímky - drobné převýšení akceleraci trochu pomohlo, ostřejší zatáčka pro změnu uškodila. I tak jde ale o reálnou dokumentaci toho, co Cupra 280 dokáže ve skutečném světě - na stovce je „pod šest”, na dvoustovce bezpečně do dvaceti sekund a i onoho omezovače rychlosti se nedotýká, ona o něj naráží v rozběhu.

I takto „vyšponovaný” motor navíc znovu překvapil svým omezeným apetitem. Stále pouze 50litrová nádrž paliva se tedy postarala o to, že po 215 ujetých kilometrech bylo lepší natankovat (dojezd byl v tu chvíli okolo 30 kilometrů), jenže tahle jízda představovala spíše „to nejvíc”, co bude možné z Cupry v provozu dlouhodobě dolovat a na palubním počítači svítila hodnota 18,1 litru na 100 km. Nad dvacetilitrovou hranici se apetit motoru podíval jen na okruhu, naopak stále svižnou, ale klidnější jízdu zvládne vůz okolo 10 litrů naturalu (ideálně 98, ale zvládá i 95) na sto kilometrů. Vysloveně klidná jízda po dálnici rychlostmi do stovky pak spotřebu tlačila k jen šestilitrovému odběru - tohle jsou na takto výkonné turbo výtečné hodnoty, zejména ty maximální.

Jen snesitelnou komunikativnost zachraňuje vypínatelné ESP

Aut postavených na koncernové platformě MQB už jsme testovali spoustu, a to i těch výkonných. I když nelze říci, že by se všechna chovala stejně, použití stejných konstrukčních řešení nemohla zastřít. Patrné to bylo zejména v případě ovládacích prvků, kdy tedy na jednu stranu platilo, že pokud dva dělají totéž, nemusí být výsledek stejný, v omezené komunikativnosti ale průnik množin dílčích vlastností nacházet šlo. Nikdy jsem si na to vysloveně nestěžoval, neboť hlavně řízení a řazení byly vždy velmi přesné, a tak precizní ovládání vozu po chvíli zvyku na jejich umělost spolu umožnily, více než málo zpětné vazby od nich ale nebylo možné žádat. Problém to byl u různých aut různý, obvykle v závislosti na naladění zbytku techniky, v případě Cupry se ale zrovna tohle mohlo ukázat být dost vážnou komplikací. Však tu máme splašený lehký kompakt se skoro 300 koňmi pod kapotou, tady bude každý nevyužitý potenciál mrzet násobně více než u Octavie 1,2 TSI...

Bez většího napínání vám mohu říci, že ani tohle auto není „povídavé”, není ten hot hatch ze staré školy, do kterého jste sedli poprvé a měli jste pocit, že jste oblékli vám dobře známé rukavice. Taková auta už se dneska prostě nedělají. Cupra ale není ani příliš svéhlavá - je sice všemi zmíněnými prvky poněkud „moderně odtažitá”, v žádném směru to ale nepřehání tolik, aby se z vozu stala jen raketa, na které sedíte. Tohle je letadlo, které skutečně řídíte, jen osahávat si jeho knipl chvíli budete muset.

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 16 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 51První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 17 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 54První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 18 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 55

Nechci ale tuhle záležitost přejít jen nějakou vágní alegorií, neboť otázka, proč tomuto tak u Cupry je a třeba z Golfu GTI nikoli, si zaslouží podrobnější odpověď. Pochopitelně bych ji mohl nalézt v „jiném naladění” a asi bych si to sám nevyčítal, mám ale pocit, že podstata věci je ještě trochu jinde. Leon Cupra totiž dostal vypínatelné ESP, mezi dnešními ostrými kompakty koncernu VW docela raritní záležitost. A jsem přesvědčen, že právě tohle předurčilo jeho cestu k citelně lepšímu výsledku z hlediska jakési celkové zpětné vazby, kterou řidiči poskytuje.

Prostě pokud máte jako konstruktéři možnost dopřát vozu jen částečně vypínatelné ESP, musíte se při jeho naladění vydat jednou ze dvou dosti kompromisních cest. Buď jej naladíte tak, jako by žádné nevypínatelné ESP nebylo, tedy nejlépe, jak to jen jde. Pak se ovšem budete muset smířit s tím, že vám později přidané umělé a pro řidiče o to čitelnější krocení potenciálu vozu tímto dost nesmyslným udělátkem bude omláceno o hlavu. Druhou možností je, že celý vůz, zejména pak jeho podvozek, vyvinete s ohledem na přítomnost tohoto elektronického limitu. Ten tím pádem nebude příliš znatelný, potenciál vozu ale bude pro zákazníky zcela nevyužitelný - podvozek bude naladěný pro ESP, ne pro co nejlepší chování v absolutním smyslu slova. Druhou cestou šla Octavia RS, a proto se i s nevypínatelným ESP chová docela vyzpytatelně, jen není tak zábavná. Blíže k první má třeba Golf GTI, a tak působí „akčněji”, jenže za jeho volantem vás mrzí, že stabilizace vypnout nejde. I když řadě majitelů nic z toho vadit nemusí, z absolutního hlediska jde o řešení špatné a horší, vyberte si sami, jaké je kterým z nich.

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 19 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 66První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 20 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 62První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 21 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 75

Leon Cupra ničím z toho stižen není, a tak se může pochlubit ničím neomezovaným naladěním, které mu dopřává neobyčejnou hbitost, možnost rovnat si jej do zatáček i prací s plynem či brzdou, prostě dělat si s ním, co uznáte za vhodné. Je to jakási rozšafnost, hravost, radost ze života - ve srovnání třeba i Octavií RS působí jako mladý foxteriér vedle bernardýna nad hrobem. Alespoň skrze sedadlo vám tak o svých aktuálních záměrech řekne mnohé a měl jsem pocit, že skrze tento, sice ne zrovna ovládací prvek jsem s ním dokázal srůst a pohrávat si s ním až k hranici jeho možností bez velké zkušenosti s autem i znalosti tratí, na kterých jsem jej zkoušel.

Už jsem to napsal vícekrát a zmíním to na tomto místě znovu - auto k vám nemusí nutně promlouvat přímo skrze ovládací prvky, pokud jsou alespoň přesné. To jsou u Cupry u velmi, jen zpětnou vazbu poskytují na hranici snesitelného minima. Auto k vám ale dokáže promlouvat zpět jako celek hlavně díky ničím nesvázanému naladění podvozku a chybějící komunikační kanál alespoň částečně nahradit. Optimální to není, o tom žádná, použitelné je to ale velmi dobře. A na dnešní dobu, přiznejme si, je to i tak hodně nadstandardní výsledek - jsem přesvědčen, že nebýt vypínatelného ESP, nic takového o Cupře nebudu moci říci.

První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 22 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 72První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 23 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 73První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol - 24 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 74

Diskuze 105 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše