Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky

Špičková čtyřka má vypadat jako M4 na naftu, řidičskou jiskru ale nemá. Ztělesňuje bavorskou schizofrenii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky

24.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Špičková čtyřka má vypadat jako M4 na naftu, řidičskou jiskru ale nemá. Ztělesňuje bavorskou schizofrenii.

Příjemná řidičská pozice slibuje mnohé

Než odpovím na poslední otázku z předchozí kapitoly, měl bych říct, že kupátka od BMW nikdy nebyla symbolem transportéru pro celou rodinu. Stačí se podívat na poslední generaci šestkového Coupe a hned musí být každému jasné, že zřejmě nejnovější řada čtyři (F32) nebude v tomto ohledu žádnou senzací, a to přestože vnější rozměry ve srovnání s předchůdcem hrají zase o poznání vyšší ligu.

Vpředu se žije docela dobře, prostor tu najdou i dvoumetroví ramenatí jedinci a pocit stísněnosti se tak dostaví leda při pohledu na černé provedení stropu nebo tlustší středový tunel. Naštěstí praxe ukazuje, že se vše obejde bez stížností. Že je to vzadu o poznání horší, to by asi tipovaly i děti z mateřské školky. Leze se tam dost krkolomně a pokud náhodou měříte přes 170 centimetrů, pak si s sebou raději berte Alpu a krunýř na krk, po cestě by se totiž kvůli nedostatku místa nad sedákem mohl hodit. Jakmile před vámi bude pohodlně sedět vysoký habán, pak si budete muset nohy pomalu muset dávat za krk. Vážně to není nic pro rodinu, pro dva, kteří čas od času povezou známého z hospody, je to ale dostatečné. Což se dá nakonec tvrdit také o zavazadelníku, jehož služby vystačí nárokům celé rodiny.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 19 - Test BMW 435d xDrive 2014 058Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 20 - Test BMW 435d xDrive 2014 059Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 21 - Test BMW 435d xDrive 2014 057

Dnes však rozebíráme kupé, a tak bychom se raději místo prostrkování lyžařských sad skrze zadní sedadla měli vrhnout na problematiku, která potenciálního zákazníka zajímá více, tedy, jak se bude cítit za volantem... Už víme, že prostorově nestrádá, třebaže je palubní deska „opět všude kolem vás“. Důležitější zůstává, že oproti předchozímu kupé řady 3 i současnému sedanu se sedí o dost blíže k asfaltu, v podstatě až na podlaze. Není třeba si vyprávět, jak to méně ohebným jedincům stěžuje nástup a výstup, protože to by bylo už na stížnosti typu „má to dlouhé dveře“, podstatnější je zjištění, že tak příjemnou pozici za volantem abyste jinde pohledali.

Marně bych si vybavoval, zda jsem v poslední době okusil od BMW nějaké „oholené” provedení, ale minimálně ta dobře vybavená působila co do kvality zpracování a materiálů vždy velmi dobrým dojmem. Čtyřka z tohoto směru neuhýbá ani o píď a snad vyjma hádajících se tvarů a materiálů na jednotlivých plochách, které po trojce jen zopakovala, tu není nic zvláštního. Tedy až na efekt rychlejšího stárnutí a další prvky M Performance.

Nevím, zda to vůbec registrujete, ale BMW do většiny modelů - klidně i do M5 za tři miliony - nemontuje zrovna hezké pedály. Je to samozřejmě prkotina, ale paradoxně v tomhle M Performance nabízí jistou nápravu, a sice jejich kovovou alternativu s pogumovanou ploškou. Dobře to vypadá a bota po ní neklouže. Spíše optickou show pak nabízí jinak dobrý volant potažený alcantarou, který má identické rozměry, jako ten z M-paketu. U něho už bych se snad začal bát, zda se náhodou rychleji neošoupe. Ale každému dle chuti, nic z toho netřeba kupovat.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 22 - Test BMW 435d xDrive 2014 060Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 23 - Test BMW 435d xDrive 2014 062Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 24 - Test BMW 435d xDrive 2014 063Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 25 - Test BMW 435d xDrive 2014 064

Co si ovšem můžete odpustit s ledovým klidem, pak ony alcantarovo-karbonové dekory na palubní desce, v oblasti kolem páky převodovky či na dveřích. Jejich jedinou výhodou budiž, že nahrazují vhodnější barvou mnohdy přehnané barvy některých výbavových linií. Vše ostatní je ale dobré, zůstaly tu automatické podavače bezpečnostních pásů, sportovní sedadla s elektrickým nastavením i regulovatelnou opěrkou stehen a bočnic dělají větší radost než ta v M3/M4, navíc 435d je má už ve standardu. Ani na celkovou ergonomii nakonec nemusíte házet žádný hnůj.

Z velké části se o to zasluhuje i poslední generace komunikačně-zábavního rozhraní iDrive, které těží oproti minulým řešením nejen z integrované SIM karty, češtiny (i když jde to i bez ní), ale také z dotykové plošky hlavního ovladače, na němž lze při zadávání cíle do navigace třeba psát písmena, nebo lépe zoomovat a pohybovat navigační mapou. Některé položky v menu jsou teď lépe dohledatelné, uživatel se v celém systému orientuje snáze a bonusem mu budiž další doplňkové funkce včetně přístupu na internet nebo o něco příjemnější grafika.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 26 - Test BMW 435d xDrive 2014 071Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 27 - Test BMW 435d xDrive 2014 079Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 28 - Test BMW 435d xDrive 2014 089

Charakterní a zatraceně dynamický diesel

Konečně se můžeme podívat na něco zajímavějšího, pasáže o exteriéru a interiéru ostatně bývají dosti obtížné pro pro čtenáře i pro redaktory. A není lepší příležitosti než pokračovat lahůdkou, která celému vozu dominuje, tedy motorem skrývajícím se za zkratkou 35d (40d u větších a do budoucna dost možná naprosto u všech modelů). Třílitrový vznětový agregát N57, tak jako v případě 35d z minulosti, stále patří do čeledi šestiválcových, kterým radost do života udílí dvojice nestejně velkých turbodmychadel.

K naftovému nadšenci mám dost daleko, ovšem jakmile má vyšší výkon (313 koní a také točivý moment 630 Nm) než benzinový ne-emkový vrchol, vzbuzuje v mně minimálně touhy po jeho lepším poznání. Snad jsem ani nečekal něco jako „naftovou M4“, ale předně řeknu, že ve čtyřce se tento motor jevil v zatím nejlepší kondici, v jaké jsem ho mohl poznat. Jestliže v dřívější generaci mohla mít verze 35d oproti 30d jen „něco navíc“, přesněji jedno turbo a několik desítek koní k dobru, dnes je tento rozdíl daleko větší, nikoliv na papíře, ale ve skutečnosti na silnici. Přičemž lví podíl na tom nese jeho výjimečný charakter.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 29 - Test BMW 435d xDrive 2014 113Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 30 - Test BMW 435d xDrive 2014 112Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 31 - Test BMW 435d xDrive 2014 114

Vzpomínám si na motor 35d s 286 koňmi, který sice hezky tahal, ale působil tehdy oproti 306koňové benzinové verzi jako lenochod, zejména ve vysokých otáčkách, kde už se naplno projevovala jeho naftová vadnoucí povaha. Jenomže poslední vydání jednotky se stejným názvem už má na benzinovou variantu u řady 4 dokonce náskok a dává to moc dobře pocítit. Od volnoběhu je motor schopný tahat, jak velký nevychovaný pes na vodítku, do akce nastupuje zcela bezprostředně a nepotřebuje k tomu opravdu ani 1 200 otáček. To nejlepší ze sebe následně začíná odevzdávat úderem 1 500 ot./min, avšak s tak slušným startem nepočítejte s jakýmkoliv nákopem do zad.

To nejlepší ze sebe odevzdává mezi 3 000 a 5 200 otáček a pokud to převodovka občas umožní (Sport +), v solidním kvapíku si doje až k 5 400 ot./min. Já vám nevím, ale stovka pod pět sekund (udává se 4,7 s) se mu uvěřit rozhodně dá a jsem si jistý, že vedle benzinového 435i by na sprintu řekněme do dvoustovky byl velice zdatným soupeřem, žádným odpadlíkem. Kde by však svůj protějšek rozhodně mohl roztrhat na cucky a ukázat všechnu „TDI power“, pak v pružném zrychlení na nejvyšší rychlostní stupně.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 32 - Test BMW 435d xDrive 2014 074Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 33 - Test BMW 435d xDrive 2014 072Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 34 - Test BMW 435d xDrive 2014 073

Skutečně, tomuhle motoru je docela jedno, zda jedete zrovna 80 nebo 180, na trojku nebo na osmičku, on je ještě vždycky ještě schopen s ručičkou rychloměru dost slušně zahýbat a pověsit jí ve finále až k 260 km/h. Skutečně v mžiku a bez přemlouvání. Navíc jsou jeho prodlevy tak malé a chuť po otáčkách tak velká, že byste si občas mohli splést tankovací pistole.

Namísto „nakopaných středů“ a slabých výšek vás kupředu rozpohybovává téměř lineárně a nahoře jakoby gradoval. Vážně, tohle je uživatelsky ještě příjemnější motor než tri-turbová jednotka ve větším M550d. Ony rezervy ve středních otáčkách se pomalu nedají ani nazývat rezervami, s tímto motorem se nemusíte učit pracovat, on i s těmi 1 700 kilogramy předvádí parádní výkony. A ještě vám k tomu pěkně zahraje.

Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 35 - Test BMW 435d xDrive 2014 090Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 36 - Test BMW 435d xDrive 2014 086Test BMW 435d xDrive M Performance: vrchol mnichovské kombinatoriky - 37 - Test BMW 435d xDrive 2014 087

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše