Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW Z4 M Coupé: ryzí dynamika
23.4.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Z4 M Coupé je známé do značné míry tím, že prohrálo ve většině srovnání s Porsche Cayman S. Je proto jen mrtvou větví vývoje?
Přehled kapitol
Tlačítko Sport je jen pro otrlé
Dobrá, už víme, že hranice Z4 M jsou hodně daleko, ale je složité je najít? Upřímně řečeno, mohlo by to být snazší, jejich hledání znepříjemňují tři věci. Zvyknout si je třeba na již zmíněnou jinou pozici ve voze. To ale dříve nebo později zvládnete. Zvláštní jsou jedovaté brzdy, které se zdají být hůře dávkovatelné. Také jsou a pokud pojedete zvolna, budou vás vcelku otravovat, standard BMW je jinde. Ale při plném využití je začnete vnímat jinak, to se najednou první centimetry chodu brzdového pedálu zdají být nepodstatné a ovladatelnost kolem maxima účinku je velmi dobrá. To vše je tedy relativní. Absolutním minus ale zůstává řízení, které není dostatečně komunikativní a hranici mnoha zatáček se musíte spíše učit než ji přirozeně vnímat. Škoda, jde nesporně o černou skvrnu na jinak bílé holubici sportovních vlastností Z4 M.
Nutno dodat, že ovladatelnost Z4 lze vnímat dvojím způsobem. Krom standardního naladění je k dispozici ještě režim Sport, který přiostří řízení (nikoli nechá více ztuhnout, už v základu je tuhé až běda, ale při jednom otočení volantem prostě více zatočí koly) a ještě zkrátí dráhu plynového pedálu. Odezvy motoru jsou už ve standardním naladění docela zběsilé a režim Sport nechá chod pedálu probíhat snad na dvou centimetrech dráhy. Považuji se za citlivého řidiče, který s plynovým pedálem dýchá, ale tohle mi na normální silnici i při rychlé jízdě přijde být krapet přehnané. Měřítka ale opět změní okruh, kde jak ještě ostřejší řízení, tak ještě rychlejší plyn začnete pociťovat jako nutnost. A ejhle, stačí zmáčknout tlačítko a máte je k dispozici. Tohle auto prostě nevymýšlel žádný výletník...
Ačkoli se zdá, že vlastně jediným minusem je řízení a pozice ve voze spíše výzvou, není (rychlá, ale jaká také jiná) jízda se Z4 zrovna snadná a hledání hranic chce opravdu dost talentu i zkušeností. Musíte být velmi dobrý řidič, abyste z ní dokázali dostat maximum, pokud to ale zvládnete, budete s vozem ještě rychlejší, než jste doufali. Sám jsem najezdil s různými BMW stovky tisíc kilometrů a musím říci, že sousto jako Z4 M jsem polykal s problémy. I proti M3 je znatelně záludnějším autem.
Trvalo mi dobrých pět tisíc kilometrů z mého sedmitisícového testu, než jsem si troufl trvale atakovat hranice auta v rychlostech i kolem 200 km/h na okruhu jako je Nordschleife. Nicméně i v tomto případě platí, že „s holkou co krev Ti pije se nakonec lépe žije“ a jakmile dostanete Z4 do ruky, zajedete na Severnín smyčce s pevným startem časy, kterých běžná M3 dosahuje se startem letmým.
Těžko říci, co Z4 M chybí k tomu, aby byla poddajná a přátelská. Zmiňované odtažité řízení jistě nepomůže, není to ale jen o něm. Budu si muset vůz ještě někdy v budoucnu půjčit, abych tomu přišel na kloub, ale nemyslím si, že bych problémem byl já sám. Byť i to je samozřejmě možné...
Dvě stě za osmnáct
I v případě této kapitoly není její umístění na závěr jízdních dojmů náhodou. Pro mě osobně je rychlost tohoto auta v přímce sice důležitým, ale oproti výše zmíněnému zcela druhotným faktorem. Spousta koní a málo kilogramů mají moc okouzlit, ale ve srovnání s rychlostí v zatáčkách budou jen očekávanou podporou pro dosahování rychlých časů na jakémkoli okruhu.
Vybrat si Z4 M pro dálniční souboje je velká mýlka, byť rychlá je tahle mrška samozřejmě i tehdy. Nicméně se snadno stanete předmětem posměšků ze strany majitelů dálničních expresů a je dopředu lepší na takové dětinské výzvy ani nereagovat. Vy se jedete projet na svůj oblíbený okruh, období bláznění v provozu máte přece dávno za sebou.
Pro pořádek - Z4 M Coupé jsme naměřili zrychlení z nuly na dvě stě za necelých 18 sekund, s 250 km/h můžete počítat za půl minuty. To jsou nesporně slušné časy, vedle BMW M5 (nebo spíš daleko za ním) a podobných aut ale budete hrát jen druhé housle. Je třeba to brát s nadhledem, tohle auto není žádným superrychlým GT a na okruhu vozům jako M5 jen vyprášíte jejich tlusté plechové kožichy.
Že vás to nebere? Co taky na okruhu, že? Pak takové auto jednoduše není pro vás. Ostatně je to auto pro málokoho, v podstatě jen pro „pacienty“. Příznaky jisté „automobilové deMence“ jsou před koupí nutností pro akceptaci objednávky ze strany výrobce...
Zrychlení:
(vše skutečné rychlosti)
- 0-100 km/h: 4,9 s
- 0-160 km/h: 10,7 s
- 0-200 km/h: 17,8 s
- 0-250 km/h: 29,7 s
Maximální rychlost: 257 km/h (el. omezena)
Maximální rychlosti na převodové stupně:
- 1 st. - 62
- 2 st. - 109
- 3 st. - 163
- 4 st. - 221
- 5 st. - 257 (teoretická 272)
- 6 st. - 257 (teoretická 320)
Spotřeba překvapí
Úspornost výkonných benzinů BMW je jistě pozoruhodným, ale dostatečně známým faktem. Ačkoli je mi motor z BMW M3 dobře znám, vždy mě znovu překvapí svým rozumným apetitem a ani v případě tohoto testu tomu nebylo jinak. Přiznám se, že jsem tentokrát zkoušel nejnižší spotřebu jen omylem a to když se množství benzinu v nádrži začalo blížit stavu menšímu než malému a nejbližší benzínka byla v nedohlednu. V tom případě bylo možné jet předpisovou devadesátkou za 7,5 litru na sto, ale obávám se, že tento údaj stejně nikoho zajímat nebude. Jezdit se Z4 M devadesát na šestku je smrtelný hřích a já jen věřím, že mi Bůh s přihlédnutím k tíživosti nastalé situace těch pár desítek kilometrů odpustí a nenechá mě zhynout v bídě a pohrdání za volantem dieselového Loganu.
Dobrá, tak jinak. Pokud pojedete s vozem rozumně svižnou jízdou, což představuje akceptovat limity mezi 160 a 180 km/h, vejdete se se spotřebou cca do 13 litrů. Když to bude jízda nerozumně rychlá, počítejte s číslovkou kolem 15, výše se v běžném provozu dostává jen velmi těžko a 18 litrů dosáhnete leda na uzavřené okresce. Na auto o takovém výkonu a vzhledem k využívané dynamice je to opravdu velmi málo, obzvláště s přihlédnutím k tomu, kolik paliva si vezme kdejaký dvoulitrový turbohatch, který na Z4 M hledí z povzdálí.
Problémem přesto zůstává relativně malá palivová nádrž. Třílitrové auto by si zasloužilo více než 55 litrů benzinové kapacity a při obvyklém využívání se musíte smířit s dojezdem mezi 300 a 400 km, což věru není mnoho.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz