Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Dacia Lodgy 1,5 dCi: kouzelně nedokonalá
28.7.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Otestovali jsme nejdůležitější letošní novinku Dacie, velkoprostorové Lodgy. Je to dost nedokonalé auto, všude mu něco chybí, ale vadí to?
Přehled kapitol
Když jsem si na začátku července dělal pořádek v diáři, neplánovaně se mi tam objevil čas na test nějakého auta. Zavolal jsem tedy patřičné osobě a zeptal jsem se, co tam má „na skladě”. „Nového brouka,” povídá a... Skočil jsem mu do řeči a říkám: „To by šlo”. „Ty jsi takový vyzobávač, že,” dozvěděl jsem se. Prý si vždy vyberu něco extra a konfekci se vyhýbám. „Tak já tu Dacii dám někomu jinému”, dopověděl náš přidělovač aut a s tím jsme se rozloučili. V tu chvíli jsem to pustil z hlavy, ale za nějaký moment se mi to rozleželo. Dacie říkal? To musí být Lodgy .
Vzpomněl jsem si na mou první zkušenost s Daciemi. V širší rodině se kdysi vyskytoval jeden červený exemplář. Jako malému klukovi se mi přesednutí do licenčního Renaultu docela líbilo, ve srovnání s naším licenčním Fiatem to přece jen vypadalo lépe. Jenže na rozdíl od ruského výrobku, který rezavěl tak nějak normálně, si rumunský produkt velmi liboval v redukčních dietách a ve chvilkách ticha bylo slyšet, jak ho okusuje rez. Jeho konec byl ale vpravdě zářivý, jednoho dne prostě spáchal při stání na parkovišti sebevraždu sebeupálením. Nutno podotknout, že dopis na rozloučenou se nenašel, takže to asi nebyla úplně plánovaná akce.
Před pár lety, když Dacii plně převzal Renault a rozjel produkci Loganu, nemohla být pověst Dacií o mnoho horší než v té době byla. Ani Logan ji z počátku příliš nevylepšoval. Byl levný, ale ne zrovna kvalitní a hlavně si ponechal zvyk svých předchůdců rezavět. To se ale postupně vylepšilo a přestože ani dnes nemluvíme o Dacii jako o nějakém zázraku, obvykle je vnímána jako producent levných, ale funkčních aut. Důkazem je třeba SUV Duster, o který je až překvapivě velký zájem.
Právě Duster ukázal, že pokud chce Dacia oslovit širší publikum, nemůže stavět jen na bezpohlavních autech v podobě Sandera, naopak musí přijít s levnou alternativou v populárních segmentech trhu. Tím, vedle SUV, jsou MPV schopná uvézt více než standardních pět pasažérů. Prvním pokusem Dacie byl Logan MCV, který ale až příliš dával najevo svůj zastaralý původ. Letos ho ale začal nahrazovat zcela nový model. Už z prvních fotek bylo zřejmé, že švec se podržel svého kopyta a na trh přichází auto, které početnějším, ale ne zrovna majetným rodinám umožní zapomenout na ojeté Grand Espacy a Transportery a pořídit si nový vůz.



Rozhodl jsem se tedy, že ideového následníka páně Ledwinkova nápadu přenechám někomu jinému a na test si vezmu Dacii. Byť nový model, bude to stále auto, které po týdnu vrátím a už nikdy o něm nebudu chtít slyšet? Očekávání jsem měl velmi nízká a o to raději musím říct, že mě Lodgy nezklamal. Naopak, příjemně překvapil.
Krasavec ani náhodou
Dacie rostou v kvalitě a používané technice, jejich design ale zůstává velmi přízemní. Za celou dobu testu jsem nepotkal nikoho, kdo by se u Lodgy zastavil a začal si ho prohlížet. A že by se snad někdo ohlédl? No to už vůbec ne. V tomto autě jste nenápadní jako ohvězdičkovaná princezna v myším kožíšku. Obejdete-li ho kolem dokola, a budete ho důkladně prohlížet, na konci už vlastně nebudete vědět, co jste viděli na začátku. Na karoserii je velmi málo prvků, o které by se oko nějak zachytilo. V konečném důsledku si řeknete, že jste viděli něco, co Angličané označí stručným „a car”, nějaké auto. Má to své důvody, jakékoliv vybočení od základních linií zvyšuje cenu. To je v případě Dacie silně nežádoucí, ona nechce dělat líbivá auta, jejím hlavním (a zatím asi jediným) trumfem je cena.
Obestavěným prostorem je to dodávka, karoserie se ale drží tvaru nafouknutého kombi s jasně odděleným prostorem pro motor. Ten se přitom pod kapotou téměř ztrácí. Že by si Dacia ponechávala prostor pro zástavbu něčeho většího? Asi ne. Důvodem bude vytvoření dostatečně objemné deformační zóny a zástavba malého motoru. Paradoxní je mírně se svažující střecha, což v konečném důsledku omezuje prostor ve třetí řadě sedadel.
Více se o exteriéru Lodgy napsat nedá. Snad už jen to, že karoserie není tak pevná ve zkrutu jak jsme zvyklí u moderních vozů. Stačí pomalu najet na výraznou nerovnost a ze všech rohů se začne ozývat popraskávání. Někde se ta nízká cena projevit musela.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
