Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi

Očekáváná „trojka“ amerického bestselleru je konečně tady. Jako jedni z prvních jsme ji vyzkoušeli na českých silnicích. Jaká je?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi

6.4.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek

Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Očekáváná „trojka“ amerického bestselleru je konečně tady. Jako jedni z prvních jsme ji vyzkoušeli na českých silnicích. Jaká je?

Mírně otupělá klasika

Jednou z nejrozšířenějších frází v automobilové žurnalistice je pořekadlo o výtečných jízdních vlastnostech všech Fordů. Chtě nechtě musím potvrdit (a jsem tomu rád), že tohle dogma s nezměněnou platností trvá i u nového Focusu. Dlouhodobý etalon si zachovává svoji charakteristickou vyváženost, kdy sebejisté chování na zatáčkovité trati není daní za malý komfort na rozbitých českých silnicích. V našem případě na tom nic neměnily ani šestnáctipalcové pneumatiky, které se pro běžné užívání jeví být ideální volbou. Ač to bude znít jako PR fráze, v otázce vyvážení sport/komfort je Focus vážně geniální a minimálně v nižší střední bude obtížně pátrat po sobě rovném (zpovzdálí se mu možná blíží VW Golf).

Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 31 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 01Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 32 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 02Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 33 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 03

Osvědčená kombinace McPherson vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu se stará o obdivuhodný klid auta za všech okolností. V zatáčkách se fordka stále chová nenuceně a podvozek pohotově reaguje na libovolné záměry řidiče. Kupodivu jej nerozhodí ani přiměřená teréní vlna nebo nepříjemný výmol, příjemné jsou i minimální boční náklony. Nejen v zatáčkách oceníte velkou torzní tuhost karoserie, která z jistého vedení stopy jen sálá. Rovněž tlumení nerovností je bezprecedentní.Focus bez větších scén s bohorovným klidem absorboval většinu ženijních nástrah českých vozovek a chvályhodná je i skutečnost, že se hned tak nerozhoupe.

Na chování vozu v technických pasážích se nově podílí sériově montovaná elektrická simulace uzávěrky diferenciálu TVC. Jedná se o podobný systém, jaký do svých ostrých modelů montuje Volkswagen a v případě Giulliety sériově taky Alfa Romeo. „Kouzlo“ zařízení spočívá v tom, že v zatáčkách dochází k přibrzďování vnitřní kola, aby se výkon dostal na vnější pneumatiku. Není tak snížena ochota zatáčet a současně je k dispozici maximum trakce, důkazem čehož je, že kontrolku ESP za sucha téměř nemáte šanci vidět rozsvícenou. Daní je pochopitelně ztráta části výkonu, který někdy až příliš agilní systém „vyžere“.

Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 34 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 05Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 35 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 04Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 36 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 06

Alfou a omegou radosti z jízdy je pochopitelně řízení. Focus je nyní, podobně jako drtivá většina konkurence, osazen elektrickým posilovačem s degresivním účinkem a musím říci, že v rámci možností se konstrukčním alchymistům podařilo namíchat chutný lektvar. Elektrický posilovač obírá řízení o interakci jen těsně okolo středové polohy, dál je to ale starý dobrý Focus s přesnými informacemi o dění pod předními koly, potěší i strmější převod. Srovnání se sporťáky samozřejmě není na místě, v rámci mezí běžného auta nižší střední třídy ale u Fordu vydolovali maximum. Brzdy mají dobře dávkovatelný nástup, po opakovaném intenzivním brzdění se mi ale zdálo, že jejich účinek mírně uvadá. Opět ale musím připomenout totální nezajetost zkoušeného kusu.

Dobré auto se sebevědomou cenou

Evropské směrnice znechucují výrobce a výrobci zase znechucují milovníky pravých Aut. Ti zatvrzelí se s nostalgií odvrací do minulosti za youngtimery, ti praktičtější přijímají věci, jak jsou - nakonec jezdit musíme všichni. Focus už není moc odlišný od jiných aut, jistá přidaná hodnota vlastní identity je však naštěstí stále dobře patrná. Pakliže se vám dnešní test zdá až příliš pozitivní, zajděte do nejbližšího autosalonu Ford a zjistíte, že novinka je objektivně opravdu dobré auto.

Neodmyslitelně k tomu patří řada osobních aspektů, které v jsou v konečném efektu často rozhodující. Mám na mysli především design karoserie i provedení vnitřku. Snad nejzásadnější zprávou však je, že Focus si uchovává vynikající podvozek a s tím spojený pocit z opravdového řízení, které příliš nepokazil ani elektrický posilovač. Základní pohonnou jednotku nemá smysl zejména v nezajetém stavu moc posuzovat.

A jak jsme na tom s cenou? Se základní cenovkou 424 990,- Kč za testované provedení (kompletní český ceník najdete zde) si Ford zatraceně věří a tak doufám, že v budoucnu nezůstane jen u šedesátipětitisícového bonusu, který je nyní dostupný pro všechny verze. V opačném případě by to měl, kvalita nekvalita, v boji s konkurencí opravdu těžké.

Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 37 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 08 Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 38 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 33Test Ford Focus 2011 1,6 Ti-VCT: nový Focus v praxi - 39 - Test Ford Focus III 2011 16 Ti-VCT 66

Základní cena testovaného vozu: 424 990 Kč (359 990 Kč s aktuálním zvýhodněním)

Technické údaje

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 596 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 150 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 187 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,0 l
Mimo město: 4,7 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 358 mm
Šířka: 1 823 mm
Výška: 1 484 mm
Rozvor náprav: 2 648 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 195 kg
Užitečná hmotnost: 555 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 316 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1101 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.