Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Lexus LS 460 AWD: konečně čtyřkolka
20.4.2009 | Miroslav Hlaváč | Přidat příspěvek
Prestižní japonská značka Lexus přišla na evropský trh v minulém roce s verzí AWD u limuzíny LS. Kombinace osmiválcového motoru, osmistupňové převodovky a pohonu všech je tedy hlavní zbraní proti ostříleným vozům německé konkurence.
Přehled kapitol
Jízdní dojmy
Dokonalou jízdní pohodu zaručuje posádce adaptivní vzduchové odpružení. To umožňuje vybrat jeden ze tří režimů: Normal, Comfort či Sport. Není třeba popisovat kdy jaký použít, jen musím dodat, že mezi Sportem a Comfortem je velmi znatelný rozdíl. Na pneumatické odpružení si musí motorista „odkojený“ konvenčními pružinami chvíli zvykat, ale jak se s nimi sžije už nebude chtít jinak.
Jak jsme předeslal tento systém byl v našem modelu kombinován se stálým pohonem všech kol, a to je teprve paráda. Řidič má pocit stále dokonalé kontroly nad vozidlem, které jede jako po kolejích a ani sportovní přesun není s tímto obrem problém i když je v zatáčkách cítit mírný náklon karoserie. Zvlášť když dává hladce řadící osmistupňový automat možnost přímého řazení a ve standardním režimu je poměr hnací síly 60 % na zadní nápravu. V tu chvíli zapomenete, že řídíte 2,3 tuny vážící limuzínu a váš mozek se ihned dostává do sportovního režimu. Inteligentní odpružení upravuje automaticky charakteristiku tlumení každého kola a ve vyšších rychlostech se samočinně snižuje světlá výška vozu. Skvělý pocit pak umocňuje ještě řízení s variabilním převodem, které v nouzové situaci reaguje ještě rychleji aby podpořilo řidiče při vyhýbacím manévru. Vazba mezi koly a řidičem je tak stále dokonalá a škodí jí jen příliš velký věnec volantu.
Jakoby i sám všemohoucí chtěl dokázat, že se jedná o boží auto a seslal nám na jeden den sněhovou nadílku. Systém AWD zahrnuje trojici diferenciálů mezi nimž pracuje samosvorný diferenciál Torsen, který se i za kritických situací snaží zachovat charakter vozu a dává důraz na stabilitu při akceleraci. Citlivé rozdělování točivého momentu mezi nápravami se může měnit v poměru od 50/50 do 30/70 a cítit to bylo především při ostrých „kontra“ na sněhu. Zde však stále zasahoval vypínatelný systém jízdní stability VDIM a dokazoval, že při řešení nestandardních situací „myslí“ neustále o něco dopředu. Jízda s Lexusem LS 460 AWD je tak skutečně velmi bezpečná a přitom příjemně uvolněná, jakoby obrovský vůz ani nebyl vlajkovou lodí automobilky.
Pohonná jednotka a spotřeba
Za výše zmíněným, samozřejmě stojí i pohonný agregát, zážehový osmiválec 4,6 litru s výkonem 270 kW a mohutným točivým momentem 469 Nm. Je tichoučký a suprekultivovaný. Vyloženě sem si vychutnával „kick-down“, kdy po řádném sešlápnutí plynového pedálu - sice s lehkou prodlevou - převodovka podřadí hned o několik stupňů dolů a Lexus vyrazí jako raketa vpřed. Tu sílu agregátu miluji a nemohl jsme se jí nabažit a výrazně jsme ji využíval především při předjíždění. Řidič má hlavně i ve vysokých otáčkách stále dost síly „pod nohou“, automobil se vždy po rázném sešlápnutí plynu pořádně opře do asfaltu. Při dynamických přesunech, však palubní počítač nemilosrdně vykalkuloval spotřebu více než 16 litrů na 100 km. Naopak pokud jsme jen lechtal plyn a kochal se krajinou, dostal jsme se na 12,5 litru. Na dálnici pak při 130 km/h jezdil Lexus LS 460 AWD okolo 13 l/100 km. Ve městě je pak jeho apetit velmi vysoký, ale konkrétní číslo záleží na momentálním provozu.
Agregát plně odpovídá úrovni vozu a jeho dynamický potenciál jasně definuje rychlostní maximu 250 km/h a schopnost akcelerovat z klidu na rychlost 100 km/h za 6,3 sekundy. Jediné co mi trochu kazilo dojem z dokonalé jízdy, byly nepříliš citlivé brzdy. Ideální dávkování brzdného účinku byl velký problém, a to není jen můj názor. I lehké sešlápnutí brzdového pedálu znamenalo více brzdného tlaku než by bylo třeba. Samozřejmě, že se majitel japonské limuzíny, za krátko s vozem naučí brzdit, lepší rozložení účinku na delší dráhu brzdového pedálu by ovšem určitě neuškodilo.
Bezpečnostní prvky
Pokud jsme se na úvod zmiňoval, že Lexus může řídit i malé dítě, pak to vychází z řady podpůrných bezpečnostních systémů, které jeden z nejsofistikovanějších automobilů světa nabízí. Je to především aktivní tempomat (ACC) a asistent pro jízdu v pruzích (LKA). Tato dvojice vám umožní na dálnici nedělat nic jiného než jen lehce přidržovat volant a nechat řídit stovky kilometrů elektroniku. Zatímco radar umístěný v logu výrobce na přední masce, udržuje - ve třech nastavitelných odstupech - stálý distanc od automobilů jedoucích vpředu, LKA drží vůz samočinně mezi jízdními pruhy.
Aby si při této pohodě nadal řidič nechtěného „šlofíka“, připravili konstruktéři dva kontrolní systémy. Za prvé je potřeba stále aktivně držet volant, jak zaregistruje LKA, že řidič nevyvíjí žádný odpor, ihned je akusticky i opticky upozorněn. Druhý „kontrolor“ se skrývá za volantem. Zde se totiž na řidiče stále „dívá“ kamera kontrolující jeho bdělost a v případě, že zaregistruje nesoustředěnost či dlouhodobější natočení hlavy jiným směrem, také akusticky, nebo dokonce přibržděním, šoféra na tento neduh upozorňuje. Při přejíždění z pruhu do pruhu je potřeba aktivovat směrovku, která na moment deaktivuje držení jízdní pruhu, protože jinak přetlačit systém LKA při přejíždění dělícího pásu, vyžaduje mužnou sílu.
Tyto komfortní, ale přitom i bezpečnostní systémy, jsou jen část systému APCS, tedy přednárazového souboru opatření, jenž patří k nejvyspělejším bezpečnostním prvkům na světě. Patří sem ještě monitoring nárazu zezadu, automatický předpínač bezpečnostních pásů či přednárazový brzdový asistent. Vše pak ještě doplňuje osm airbagů či systém na ochranu krční páteře v opěrkách předních sedadel. I v ohledu bezpečnosti je totiž Lexus LS velkým automobilovým vzorem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva