Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý

(+ video) Peugeot GTi před léty něco znamenalo a s 208 GTi v nabídce zase znamená. Co na to 308 GT, je aspoň 2/3 GTi, jak značí její název?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý

16.6.2015 | Marek Bednář | 14 příspěvků

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Peugeot GTi před léty něco znamenalo a s 208 GTi v nabídce zase znamená. Co na to 308 GT, je aspoň 2/3 GTi, jak značí její název?

Převody na jedničku

Interiér je tedy rozhodně neobvyklý a k dokonalosti mu schází docela hodně. Jenže sedíme v autě s označením GT, které musí jezdit, aby ukázalo všechno, co umí. A jízdní stránku věci Peugeot nezanedbal, pod kapotou pracuje 205koňová šestnáctistovka THP, kterou jsme testovali už mnohokrát a naposledy ve 208 GTi. Na ten zazněla už spousta chvály a já v ní musím pokračovat.

S velkým množstvím moderních přeplňovaných benzínových motorů mám vnitřně velký problém. Jsou totiž nastaveny tak, aby dávaly co nejvíce výkonu v dolních dvou třetinách otáčkoměru, a když se dostanete do míst, kde by motor snad mohl i trochu zpívat, tak nejenže to nedělá, ale jeho elán ochabuje. Přijdou mi jako diesely jezdící na benzín, což má svou „spotřebovou logiku”.

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 37 - test peugeot 308 gt 082Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 38 - test peugeot 308 gt 084Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 39 - test peugeot 308 gt 086

Když se poprvé rozjedete v Peugeotu 308 GT, máte z šestnáctistovky pod kapotou podobný dojem. Je to živý motor, jehož 285 Nm se od nějakých 2 000 otáček stará o solidní výkon. Je to ideální pro běžnou jízdu, protože můžete být relativně rychlí za rozumných otáček, bez přílišného randálu v kabině. Jenže když se chcete svézt, když jste na oblíbené okresce, chce to něco víc, chce to výkonovou špičku, ke které byste se postupně propracovávali za krásného zvukového doprovodu. A většina oněch „benzínových dieselů“ nic takového nenabídne.

Tahle šestnáctistovka ale k této většině nepatří. Síly ve středních otáčkách je spousta, to ano, ale někde mezi 5 000 a 5 500 ot/min jako by motor chytnul druhý dech, jako by se turbodmychadlo nadechlo ještě více a přidalo ještě trochu více tlaku, jako by ze sebe motor vydal úplně všechno, i tu poslední trošku, kterou si šetřil. Nedostanete se k tomu lineárně, spíš to je takový schod, ale je to tam. Při krátké testovací jízdě ve městě to nepoznáte, je potřeba vyjet na okresku nebo aspoň na dálnici.

Přesně kvůli téhle slabounké, ale přece špičce stojí za to motor vytáčet až k červenému poli otáčkoměru. Je to docela návykové a trochu se to podobá starým pořádkům chování přeplňovaných motorů, jejichž turba „tlačila” právě jen v horní půlce otáčkoměru, ale zato tlačila jak zběsilá. Není tu ale tak obrovský turbolag, třebaže prodleva tu stále je, té se nezbaví žádný přeplňovaný motor. Snad zde budou jednou lepší elektrická turba, třebaže ani ta nebudou na úrovni atmosféricky plněných motorů.

Patrně jste si na fotkách všimli tlačítka Sport u řadicí páky. Od jiných značek jsme si zvykli, že po jeho zmáčknutí nastane řada změn v chování auta - přitvrdí se tlumiče, změní se chrakteristika řízení, zostří se plyn a obvykle, bohužel, přijde ke slovu uměle produkovaný zvuk. U 308 GT jde vlastně jen o hluk. Lehoulinká změna reakce na plyn nestojí za řeč a změna podsvícení budíků na červenou je spíše otravná. Na displeji mezi budíky se ještě objeví ukazatele aktuálního výkonu, točivého momentu a tlaku turbodmychadla, u nichž je těžko říct, jak vlastně k zobrazovaným hodnotám došly.

Jenže ono je to vlastně jedno. Mohlo by být zajímavé je sledovat, jenže jednak na ně vůbec nevidíte přes věnec volantu a jednak, když jedete ostře, je nějaký displej v kabině to poslední, na co byste se měli dívat. Tohle auto je totiž slušně rychlé a umí rychlost slušně maskovat, takže se zatáčky blíží velmi rychle. Na nějaké displeje vám tedy nezbývá moc času, oči máte plné silnice.

Ještě vrátím k reproduktorovému zvuku, který se moc poslouchat nedá. Primárně ne proto, že by byl umělý, je hodně výrazný, zejména ve srovnání s tím, jak tiché tohle auto umí být při běžné jízdě. Nezbavíte se dojmu, že to není normální, že to je falešné. Červené podsvícení budíků znamená, že jsou ještě méně čitelné, než když bylo bílé, a také nevidíte, kde začíná červené pole otáčkoměru. Postě sportovní režim je fajn na vyzkoušení, ale tím to hasne.

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 40 - test peugeot 308 gt 097Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 41 - test peugeot 308 gt 098Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 42 - test peugeot 308 gt 099

Za zmínku stojí ještě jedna drobnost. Ve většině aut jsou na tachometru sudá čísla, tedy 20, 40, 60 atd. až do různých výšek. Tady jsou ale lichá čísla, takže se velmi snadno přistihnete, jak jedete ne 54 km/h dle tachometru, ale 66, protože to je prostě pod očíslovaným stupínkem - jen to číslo není 60, nýbrž 70. Napomáhá tomu již víckrát zmíněná nečitelnost budíků a jejich vzdálenost od volantu. Určitě se na to dá zvyknout, ale ze začátku prostě musíte myslet na to, že je třeba se dívat na tachometr dvakrát. Opět - můžete si rychlost zobrazit na displeji, ale nemusíte ji vidět přes věnec volantu.

Nicméně ani v těch 66 km/h vám nepřijde, že byste jeli rychle. Devadesátka mimo obce je v tomhle autě šnečí tempo a 130 na dálnici snad ještě víc. Je to svižné auto, to bez debat, ale je svižné tak nějak jen na papíře, jen podle čísel. Zrychlujete dost, ale do sedačky vás nic moc netlačí. Čísla na displeji naskakují, ručička tachometru letí po stupnici, ale žádné velké drama se nekoná. A zapnutí sportovního módu to nevylepší, jak stojí i výše.

Dojem maskování rychlosti, zejména po přesednutí ze slabšího auta, umocňuje i to, že z 50 jste na 90 km/h a pak z 90 na 130 snad během lusknutí prstů. Podřadit, šlápnout na plyn a hotovo. Svou roli hraje dobře poskládaná převodovka. Z porovnání s 208 GTi vyplývá, že se jedná o stejnou skříň, jen je u 308 použit cca o 5% kratší stálý převod. První čtyři rychlosti jsou krátké, pro ilustraci: trojka končí na 130, čtyřka na 160 km/h, pětka a šestka jsou delší a pomáhají snížení spotřeby na dálnici. Na okreskách si vystačíte se čtyřkou i v dost vysokých rychlostech, to se ale dnes nedá považovat za něco mimořádného, převodovka je na poměry benzinových motorů i 1,6 THP z těch lepších.

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 43 - test peugeot 308 gt 038Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 44 - test peugeot 308 gt 039Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 45 - test peugeot 308 gt 037

Na hrbolech zpomalte

Z testu slabší verze vyznělo, že druhá generace 308 je v základu více orientována na pohodlí než na nějaké ostřejší ježdění a podle mého názoru to harmonicky doplňuje její usedlejší vzhled. V tomto ohledu se 308 GT nezměnila. Možná má nějaký ten plast na karoserii navíc, výkon jí taky nechybí a ani se nebrání jeho využití, ovšem schopnosti podvozku umožní rychlou jízdu jen někde.

Jeho naladění podvozku si zachovalo měkký charakter. Při běžné, i trochu svižnější jízdě je velmi pohodlný, do jisté míry se dá říci, že se zdárně vypořádává s nástrahami českých cest. Současně umí, a to až do vysokých rychlostí, podržet, jen k tomu potřebuje hladký povrch. Na něm umí mezi zatáčkami plavně tančit a díky své měkkosti je krásně čitelný. Hlavním dojmem je neutralita a nedotáčivost nastává výrazně později, než na co jsme byli zvyklí u první generace.

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 46 - test peugeot 308 gt 040Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 47 - test peugeot 308 gt 040aTest Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 48 - test peugeot 308 gt 041

Pokud ale najedete na klasickou hrbatou českou okresku, jistota je pryč. Hrbol v zatáčce znamená odskok připomínající pohyb Maxipsa Fíka s pružinami na packách. Při přímé jízdě zase leckdy máte problém auto vůbec udržet na silnici, protože po ní poskakuje jak 3 dny staré hříbě. Člověk pak musí být vděčný za to, že jsou na kolech obuty Micheliny Pilot Sport. Těm to sice trvalo déle, než se zahřály a na hrubém špinavém asfaltu se jim zejména za studena držet vážně nechtělo, ale po zahřátí do určité míry dokázaly nahradit chybějící mechanickou přilnavost. Odváděly pak za podvozek většinu práce, nekvalitní obutí na tomhle autě vážně nechcete. Asi si půjde na podvozek zvyknout a vypěstovat si k němu důvěru, ale bude to pomalejší proces.

Krocení toho poníka ztěžuje fakt, že vám k tomu chybí pořádná ohlávka. Řízení je necitlivé, nepředvídatelné a bez jakékoliv zpětné vazby. Auto musíte vnímat pozadím a jedině jím. Do sedačky naštěstí plyne spousta informací, a tak rychlá jízda není až tak velký adrenalin. Ovladatelnosti bohužel neprospívají aní brzdy, spojka či umístění pedálů. Tohle prostě není hothatch, jen rychlejší 308 s dobrou výbavou a silnějším motorem,

Pokud nicméně budete k tomuto stroji přistupovat jako ke grand toureru, začne měkký podvozek dávat smysl. On totiž je vážně poměrně pohodlný na delších cestách. Mohlo by to být lepší, ale na tomhle autě je spousta věcí, která by mohla být lepší. Označení GT nicméně grand toureru trochu napovídá a jako polykač kilometrů po dálnicích a silnicích I. třídy je 308 GT slušným strojem. Nikoliv vynikajícím, ale na svou kategorii dostatečně dobrým.

Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 49 - test peugeot 308 gt 043Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 50 - test peugeot 308 gt 045Test Peugeot 308 GT: rychlík nenápadný, ale i nedokonalý - 51 - test peugeot 308 gt 046

Diskuze 14 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.