Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný

Původně to měl být jen koncept, ale po příznivé reakci veřejnosti spatřil Peugeot RCZ světlo světa i v produkční podobě. Vůz se tak může pochlubit nevídanými designovými prvky a nejen jimi. Pod působivým zevnějškem se totiž skrývá sice konvenční, ale výborně odladěná technika.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný

26.10.2010 | Mirek Brokeš | 1 příspěvek

Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Původně to měl být jen koncept, ale po příznivé reakci veřejnosti spatřil Peugeot RCZ světlo světa i v produkční podobě. Vůz se tak může pochlubit nevídanými designovými prvky a nejen jimi. Pod působivým zevnějškem se totiž skrývá sice konvenční, ale výborně odladěná technika.

Francouzká motokára

Jak již bylo řečenou, základem RCZ je Peugeot 308. Je ale velmi zvláštní, jak rozdílná mohou být auta sdílející stejnou techniku. Nemohu jinak, než označit podvozek francouzkého kupé za výborný. Má velmi neutrální naladění a až výrazně přehnaná nájezdová rychlost vyvolá vrozenou nedotáčivost. Při správné práci s volantem, brzdami a plynem není problém na vjezdu do zatáčky či v jejím průbehu vyvolat náznak přetáčivosti, který ji pomůže vykroužit. K tomu přispívá i přesné a ostré řízení, které dokonce nepostrádá jistou úroveň komunikativnosti.

Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný - 15 - RCZTHP06Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný - 16 - RCZTHP09

Vedle zmíněné neutrality se RCZ chlubí také nečenakou odolností proti českým rozbitým cestám. Nejen, že je jeho podvozek výborně odhlučněný, ale přes tuhé naladění si s většinou nerovností dokáže poradit a držet stopu a až opravdu velké hrboly jej vyvedou z míry. Jízda jako taková příliš komfortní není, budete vědět o většině hrbolů, přece jen je to sportovní vůz. Ale podle mého názoru oba poslední zmíněné aspekty k této kategorii aut zkrátka patří.

Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný - 17 - RCZTHP03

Jak naznačuje nadpis kapitoly, při řízení RCZ se nevyhnete pocitu, že sedíte v motokáře. Karoserie se naklání zcela minimálně a směr mění téměř muším stylem. Je radost posílat vůz prostředictvím malého volantu napojeného na přesné řízení z jednoho směru do druhého a užívat si minimální setrvačnosti karoserie. Vůz je navíc velmi nezáludný, jasně vám dá najevo, kdy se blíží limit. Jeho hledání vám ulehčí zcela vypínatelné ESP, které se ale ani v aktivním stavu příliš neplete do řízení.

Jednašestka pod kapotou?

Downsizing a přeplňování jsou základní mantry dnešních motorářů. Všichni se soutřeďují na snižování spotřeby a produkce CO2 a daní, kterou za to platíme, je často opak - zvýšená spotřeba při plném využívání výkonu a špatné chování motoru. Existují ale výjimky, aspoň v určitých ohledech. Jednou z nich je motor v testovaném RCZ. Zahoďte předsudky a zapomeňte na to, že pod kapotou je nesportovně malý motor.

Motorářům PSA se ve spolupráci s BMW podařilo vyvinout maloobjemový a přeplňovaný motor s vysokým výkonem, který opravdu funguje. A funguje nejen při specifickém způsobu využití, je to univerzální společník. Základem takového chování je vždy plchá výkonnová křivka bez výrazných výkyvů a přesně takovou se tento motor chlubí. Probouzí se už při 1 500 1/min, při 2 000 otáček pěkně táhne a při běžné jízdě lze ve 3 000 řadit na vyšší stupeň. Při sportování je ale lépe držet motor mezi 4 a 6 tisíci otáček, tam se cití nejlépe. A vytáčí se tak lehce, že není problém narazit do omezovače, který je někde okolo 6 300 1/min.

Pochvalu, byť s výhradami, lze také udělit za naladění plynu. Pro sportovní jízdu by měl být ostřejší, také otáčky by měly padat rychleji, ale Peugeot RCZ není výhradně sportovním náčiním. Při normální jízdě plynu nelze nic vytknout. Vadit ale občas může „turbodíra”. Té si nejčastěji všimnete při akceleraci z ustálené rychlosti, kdy nejakou dobu trvá, než se ručička rychloměru začne opravdu hýbat. Pokud si ale podřazením nejdříve pošlete motor do vyšších otáček, kde je prodleva přece jen menší, problém je pryč.

Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný - 18 - RCZTHP10Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný - 19 - RCZTHP11

Motoru sekunduje velmi dobře odstupňovaná převodovka. Jak ukazují následující tabulky, převody jsou krátké a pravidelně odstupňované. Jejich sportovní zaměření dokazuje i to, že maximální rychlost 235 km/h je dosahována na šestku na omezovači otáček. Jsem přesvědčen, že vhodně zvolené převody mají velmi příznivý vliv na výsledky měření spotřeby. Dobré je i samotné řazení. Krátká řadicí páka sice občas trochu drhne, ale má nefrancouzky přesně vymezenou kulisu.

Práci s vozem tak komplikuje jen poněkud gumově se projevující pedál spojky. Na všechno se dá zvyknout, a tak vám po pár stovkách ujetých kilometrů zřejmě nebude připadat ničím zvláštní. První kontakt ale překvapí a chování spojky vám bude znepříjemňovat život vždy, když budete potřebovat přesně přečíst moment sepnutí - pedál spojky vám to kvůli své odtažitosti zkrátka neřekne.

Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech

km/h 30 50 70 90 110 130 160
2 2100 3500 4900        
3 1500 2500 3500 4500 5500    
4   2000 2700 3500 4300 5100  
5   1600 2200 2900 3500 4100 5100
6     1900 2400 3000 3500 4300

Maximalní rychlosti na jednotlivé převodové stupně

1/min 6350
2 88
3 127
4 157
5 192
6 235

Absolutorium si zaslouží brzdy, jsou skvěle dávkovatelné a k neutahání. Jednou ze zkoušek, které s námi muselo auto podstoupit, byly opakované výjezdy a sjezdy horských silnic a za celou dobu se nestalo, že bychom museli zvolnit kvůli vychlazení brzd. Bravo.

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše