Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot RCZ 1,6 THP 200: není jen krásný
26.10.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Původně to měl být jen koncept, ale po příznivé reakci veřejnosti spatřil Peugeot RCZ světlo světa i v produkční podobě. Vůz se tak může pochlubit nevídanými designovými prvky a nejen jimi. Pod působivým zevnějškem se totiž skrývá sice konvenční, ale výborně odladěná technika.
Přehled kapitol
Francouzká motokára
Jak již bylo řečenou, základem RCZ je Peugeot 308. Je ale velmi zvláštní, jak rozdílná mohou být auta sdílející stejnou techniku. Nemohu jinak, než označit podvozek francouzkého kupé za výborný. Má velmi neutrální naladění a až výrazně přehnaná nájezdová rychlost vyvolá vrozenou nedotáčivost. Při správné práci s volantem, brzdami a plynem není problém na vjezdu do zatáčky či v jejím průbehu vyvolat náznak přetáčivosti, který ji pomůže vykroužit. K tomu přispívá i přesné a ostré řízení, které dokonce nepostrádá jistou úroveň komunikativnosti.
Vedle zmíněné neutrality se RCZ chlubí také nečenakou odolností proti českým rozbitým cestám. Nejen, že je jeho podvozek výborně odhlučněný, ale přes tuhé naladění si s většinou nerovností dokáže poradit a držet stopu a až opravdu velké hrboly jej vyvedou z míry. Jízda jako taková příliš komfortní není, budete vědět o většině hrbolů, přece jen je to sportovní vůz. Ale podle mého názoru oba poslední zmíněné aspekty k této kategorii aut zkrátka patří.
Jak naznačuje nadpis kapitoly, při řízení RCZ se nevyhnete pocitu, že sedíte v motokáře. Karoserie se naklání zcela minimálně a směr mění téměř muším stylem. Je radost posílat vůz prostředictvím malého volantu napojeného na přesné řízení z jednoho směru do druhého a užívat si minimální setrvačnosti karoserie. Vůz je navíc velmi nezáludný, jasně vám dá najevo, kdy se blíží limit. Jeho hledání vám ulehčí zcela vypínatelné ESP, které se ale ani v aktivním stavu příliš neplete do řízení.
Jednašestka pod kapotou?
Downsizing a přeplňování jsou základní mantry dnešních motorářů. Všichni se soutřeďují na snižování spotřeby a produkce CO2 a daní, kterou za to platíme, je často opak - zvýšená spotřeba při plném využívání výkonu a špatné chování motoru. Existují ale výjimky, aspoň v určitých ohledech. Jednou z nich je motor v testovaném RCZ. Zahoďte předsudky a zapomeňte na to, že pod kapotou je nesportovně malý motor.
Motorářům PSA se ve spolupráci s BMW podařilo vyvinout maloobjemový a přeplňovaný motor s vysokým výkonem, který opravdu funguje. A funguje nejen při specifickém způsobu využití, je to univerzální společník. Základem takového chování je vždy plchá výkonnová křivka bez výrazných výkyvů a přesně takovou se tento motor chlubí. Probouzí se už při 1 500 1/min, při 2 000 otáček pěkně táhne a při běžné jízdě lze ve 3 000 řadit na vyšší stupeň. Při sportování je ale lépe držet motor mezi 4 a 6 tisíci otáček, tam se cití nejlépe. A vytáčí se tak lehce, že není problém narazit do omezovače, který je někde okolo 6 300 1/min.
Pochvalu, byť s výhradami, lze také udělit za naladění plynu. Pro sportovní jízdu by měl být ostřejší, také otáčky by měly padat rychleji, ale Peugeot RCZ není výhradně sportovním náčiním. Při normální jízdě plynu nelze nic vytknout. Vadit ale občas může „turbodíra”. Té si nejčastěji všimnete při akceleraci z ustálené rychlosti, kdy nejakou dobu trvá, než se ručička rychloměru začne opravdu hýbat. Pokud si ale podřazením nejdříve pošlete motor do vyšších otáček, kde je prodleva přece jen menší, problém je pryč.
Motoru sekunduje velmi dobře odstupňovaná převodovka. Jak ukazují následující tabulky, převody jsou krátké a pravidelně odstupňované. Jejich sportovní zaměření dokazuje i to, že maximální rychlost 235 km/h je dosahována na šestku na omezovači otáček. Jsem přesvědčen, že vhodně zvolené převody mají velmi příznivý vliv na výsledky měření spotřeby. Dobré je i samotné řazení. Krátká řadicí páka sice občas trochu drhne, ale má nefrancouzky přesně vymezenou kulisu.
Práci s vozem tak komplikuje jen poněkud gumově se projevující pedál spojky. Na všechno se dá zvyknout, a tak vám po pár stovkách ujetých kilometrů zřejmě nebude připadat ničím zvláštní. První kontakt ale překvapí a chování spojky vám bude znepříjemňovat život vždy, když budete potřebovat přesně přečíst moment sepnutí - pedál spojky vám to kvůli své odtažitosti zkrátka neřekne.
Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech
km/h | 30 | 50 | 70 | 90 | 110 | 130 | 160 |
2 | 2100 | 3500 | 4900 | ||||
3 | 1500 | 2500 | 3500 | 4500 | 5500 | ||
4 | 2000 | 2700 | 3500 | 4300 | 5100 | ||
5 | 1600 | 2200 | 2900 | 3500 | 4100 | 5100 | |
6 | 1900 | 2400 | 3000 | 3500 | 4300 |
Maximalní rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1/min | 6350 |
2 | 88 |
3 | 127 |
4 | 157 |
5 | 192 |
6 | 235 |
Absolutorium si zaslouží brzdy, jsou skvěle dávkovatelné a k neutahání. Jednou ze zkoušek, které s námi muselo auto podstoupit, byly opakované výjezdy a sjezdy horských silnic a za celou dobu se nestalo, že bychom museli zvolnit kvůli vychlazení brzd. Bravo.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 9 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 10 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva