Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Mám rád čistě hypotetické otázky. Donutí člověka k zamyšlení, podněcují obrazotvornost a dovolují rozvíjet příběhy, které se nikdy nestaly. Ryzí ideová alternativa. A neříkejte, prosím, že nevíte, o čem je řeč. Anebo jste se opravdu nikdy, aspoň na vteřinu, nezabývali takovými věcmi, jako je deset nejlepších aut v pomyslné garáži nebo neomezený rozpočet na nákup vozu?
Dobře, zeptám se ještě jinak. Koupili byste si dnes třeba původní BMW s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol z devadesátých let, kdyby se začalo opět vyrábět? Nebo nezničitelný Mercedes W124. Ameriku z období těsně před ropnou krizí, japonskou zadokolku z osmdesátých let... Doplňte, cokoli chcete a mohli byste to mít. Ne „jako nové“, ale opravdu nové.



Recyklát ale kvalitní
Proč ale? Z nostalgie? Ze vzdoru proti komplikovanosti doby a vnitřní touhy po jednoduchosti? Pro ten styl a duši? Nedigitalizovaným jízdním vlastnostem? Jistě, cokoli z toho by mohlo být dobrým důvodem.
Život má ale ve zvyku ukazovat svou ironickou tvář a tak to opět dopadlo jinak. Pokud je mi známo, svět po výběhovém Audi A4 netoužil a přeci jsme jej dostali jako Seat Exeo. Netoužil proto, že neměl nic z výše zmiňované přitažlivosti. Tento vůz byl prostě jen poplatný své době - poskytoval s věkem prchající pocit „prémiovosti“, nebyl s to splnit, co mu bylo přisuzováno, a nesl na zádech i cejch špatné pověsti některých majitelů. Samozřejmě, že nejen to a kdo tvrdí opak, dopustil by se hloupého zjednodušování, ačkoli i sama historie k tomu má silné sklony.
Je tedy Seat Exeo zbytečný automobil? Styděl bych se sám před sebou, kdybych posuzoval auto jen podle jeho někdejší reputace a nechal se unést nechutí z toho, co z něj marně chtěli mít jeho tvůrci, jenže teď, s odstupem času, jej opravdu dokážu ocenit více než v jeho původní podobě. Možná prozradím něco, co jsem si měl nechat na závěr, ale i s dřívějšími chybami je dnes Exeo sympatický vůz.
Nová měřítka
Pochopitelně za to může také efekt outletového výprodeje luxusního zboží pod jinou značkou ale se stejnou kvalitou, ale to hlavní (tedy pokud tak můžu mluvit v souvislosti s neživou věcí) je změna osobnosti. Technika Audi s logem Seatu už nemusí nic dokazovat před BMW nebo Mercedesem a pořád je to ten samý vůz. Změnilo se jen měřítko, podle kterého je posuzován. A proto si dovolím napsat, že Exeo je opravdu dobré auto. Ne výjimečné, ani zábavné. Ale dobré a schopné vyvolat dojem kvality, tudíž v žádném případě obyčejné.
Posaďte se do kabiny a spíše než zastaralost vám připomene, že vám je o deset let více. A že o dalších deset let budou panely vypadat pořád tak solidně a robustně. Jednoduché digitální displeje zářící červenými pixely působí oproti TFT panelům jako Pacman vedle Battlefieldu 3, ale hodnota informací netrpí, tím spíše, když je vše perfektně čitelné.
Z obecného pohledu je možné ergonomii Seatu Exeo vytknou jen málo. Přední sedačky jsou skvělé, volant nastavitelný ve velkém rozsahu v obou osách, ovladače a tlačítka kladou odpor a cvakají způsobem, který ocení ten nejnáročnější haptik. Právo stěžovat si ale náleží lidem většího vzrůstu, kteří budou vyhnáni na zadní sedadla. Místo na vyvinutější nohy, delší chodidla pod sedákem a hlavu pod stropem se hledá značně obtížně. Za volantem se ale trápit nebudete, přestože široká středová konzole by mohla být od pravého kolena trochu dál. A když bych měl přidat něco čistě subjektivně - fólie imitující karbon patří na kapotu Felicie z mimoňských válek...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před hodinouK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva