Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje
2.6.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.
Přehled kapitol
Ticho léčí
Když se podíváte do nabídky motorů pro Octavii, uvidíte širokou paletu pohonných jednotek. Pokud ale patříte mezi náročnější zákazníky, uvidíte jich již méně a pokud nesnesete neduhy dieselového motoru, uvidíte v podstatě jen dva - 2,0 TSI a 1,8 TSI. Ten první si ale pořídíte jen do rychlé cestovní verze RS, a tak vám v případě volby obyčejné Octavie zbude jediná volba jménem 1,8 TSI. Zní to jako nouzové řešení, ale kdo říká, že jediná volba musí být tou špatnou?
Doufám, že nikdo, protože 1,8 TSI je v tomto případě jednoznačnou výhrou. Není to žádný supermotor, schopný ráno drtit Lamborghini a odpoledne vyhrát ecorallye (to umí jen TDI...), ale velmi dobrý kompromis, zaručující vysokou kvalitu jízdy, solidní dynamiku a příjemnou spotřebu paliva.
Poprvé překvapí při startu. Už jsem se dlouho nepřistihl při tom, abych měl tendenci znovu otáčet klíčkem zapalování po úspěšném startu. Ale v případě 1,8 TSI jsem opravdu měl chvíli pocit, že motor ani „nechytl”. Samozřejmě je to do značné míry tím, že řidič je v případě koncernových aut velmi izolován od jakýchkoli projevů auta, a tak se ani v případě testované Octavie nepřenášely do volantu ani do řadící páky žádné vibrace motoru. Ale tím hlavním důvodem zde bylo, že motor nebyl prakticky vůbec slyšet. Ani v autech vyšších tříd jsem dlouho nezažil tak tichý (resp. odhlučněný) motor a to jsem do Octavie 1,8 TSI nepřesedl z nějakého „traktoru”, ale z šestiválcové limuzíny. Přesto jsem po startu musel hodně špicovat uši, abych motor vůbec zaslechl.
Opravdu neuvěřitelné ticho. A žádného výrazného hluku se nedočkáte ani po rozjezdu, motor zůstává tichý i ve vysokých otáčkách. S kultivovaností už to tak slavné není, jakožto čtyřválec ve svém uložení neustále jemně vibruje, ale do interiéru se z těchto vibrací nepřenáší zhola nic. Možná mě máte za blázna, nebo podplaceného pisálka, ostatně chvíli jsem nad sebou také zamyslel, ale přísahám, že každý, kterého jsem Octavií svezl, řekl po pár stech metrech jízdy v zásadě to samé - to je neuvěřitelné ticho.
Klape to i bez kapotu
Ale přejděme k dalším projevům motoru. Jeho charakter je na turbomotor relativně příjemný, jeho přeplňování lze označit za nízkotlaké a to nikdy neudělá z beránka vlka. Ačkoli nelze očekávat linearitu 2,0 FSI, motor se dokáže sbírat z nejnižších otáček a jen s mírně intenzivnějšími nástupy okolo 2 a 4 tisíc ot. udržet pozvolný nárůt výkonu až hranici 6 tisíc ot. Tam už mu začnou docházet síly, ale pokud potřebujete ještě chvíli nepřeřadit, nemá problém dotknout se téměř sedmitisícové hranice a „neumřít” při tom.
Dodávaná dynamika je solidní, pružnost velmi dobrá. Za obojí vděčí vůz i kratším převodům verze 4x4 - zatímto v běžné Octavii je 1,8 TSI spjat s až nemístně „dlouhou převodovkou” a tváří se jako ekologická volba (ve výsledku ovšem jen hůře jede a spotřeba nižší není, tedy krom té papírové), 4x4 se dočkala racionálního zpřevodování a i přes vyšší hmotnost jede subjektivně lépe. A to zejména ve vyšších rychlostech, kde už „předokolce” příliš nenavazují rychlosti.
Díky decentnímu přeplňovnání je velmi příjemná i spotřeba paliva. Maxima dosáhne vůz jen na 17 litrech naturalu na 100 km, to když se rozhodnete na vůz chvíli použít jako rallye speciál. Svižné ježdění znamená spotřebu do 10 litrů na sto, při úsporné jízdě se pak ukazatel spotřeby zastaví na rovných 6 litrech. V běžné kombinaci není problém jezdit bez snahy o nízkou spotřebu za 7,5 litru na sto kilometrů jízdy.
Sečteno a podtrženo, máme před sebou velmi tichý, uživatelsky příjmený (neb měkký), relativně výkonný a úsporný motor. Bez diskuse nejlepší agregát, který si dnes do Octavie můžete koupit, verzi 4x4 nevyjímaje, s tou mu to klape obzvlášť dobře. Ač nikomu nechci sahat do svědomí, marně hledám pochopení pro ty, kteří si při koupi Octavie vyberou raději dieselový 2,0 TDI, který je jen úsporný, ale jinak hlučný, tvrdý a dynamikou se 1,8 TSI nemůže rovnat.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 2 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 3 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 5 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 6 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis