Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

2.6.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.

Vše v jednom. Bez větších ústupků

Musím říci, že po všech zkušenostech s Octavií jsem od ní před tímto testem málo rozhodně nečekal, přesto mě opravdu příjemně překvapila. A to zejména svou racionalitou, svým smysluplným naladěním směrem k pokrývání skutečných potřeb skutečných zákazníků. Jak jsem zmínil úvodem, Octavia 1,8 TSI je jedno z nejsmysluplnějších aut na dnešním pokřiveném trhu a ani verze 4x4 její smysl nikterak nepopírá, naopak ukazuje, jak moc se některé značky ve svém směřování mýlí.

Docela zajímavé je její srovnání s nedávno testovaným BMW 320d xDrive Touring, tedy autem sice vyšší třídy, ale s podobným výkonem, karoserií a způsobem pohonu. BMW se snažilo tímto modelem přiblížit nějakému kompromisu, který by zákazníkům nabídl komfortní a svižné svezení po silnici, schopnost prodrat se lehčím terénem, nebo s nadhledem zvládnout povrch s nižší trakcí. Nedá se říci, že by selhalo, ale tolik co Octavie prostě nenabízí - ta komfortem BMW přebíjí, trakcí ani terénními schopnostmi neztrácí, dynamika je rozdílná jen nevýznamně a i přes nižší třídu nabídne i více prostoru. Co má nakonec BMW navíc? Snad jen slavný emblém a o něco vyšší cenu.

Je to ode mne troufalé srovnávat Octavii a BMW? Ale proč, ve výsledku kupujeme auto a jeho vlastnosti a tam jsou mezi těmito dvěma značkami v případě těchto dvou konkrétních vozů rozdíly zcela nevýznamné. BMW se snažilo udělat kompromis pro běžné zákazníky, odklonilo se od svého někdejšího zaměření a zamířilo níže. Škoda se naopak drží svého kopyta, kompromisní auta dělala vždy a po stejné cestě míří k maximu možného. Ve výsledku se potkaly u velmi podobně zacíleného produktu, tak proč je nepostavit přimo proti sobě.

Octavia 4x4 TSI zkrátka nemá problém velmi dobře vyhovět širokému spektru zákaznických potřeb, aniž by přitom sklouzávala k ústupkům z kvality na té či oné staně. Jde o auto, které dokáže být dobrým sluhou tomu, kdo se poklidně přesouvá do práce i tomu, kdo spěchá po dálnici, nebo i tomu, který jezdí každý víkend na chatu do hor. Myslím, že tohle je pravý vrchol řady Octavia, který svými schopnostmi naprosto vyvažuje svou ne zrovna nízkou cenu. Je totiž důstojnou konkurencí i pro ještě dražší auta...

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec
Objem: 1 798 ccm
Největší výkon: 118 kW (160 k) při 4 500 - 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka. Pohon všech kol Haldex II.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,3 l
Mimo město: 6,2 l
Kombinovaná: 7,7 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 569 mm
Šířka: 1 769 mm
Výška: 1 463 mm
Rozvor náprav: 2 578 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 425 kg
Užitečná hmotnost: 660 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 580 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1620 l

Výbava a cena

Cena ve standardní výbavě (Elegance 4x4 1,8 TSI): 665 900 Kč
Cena testovaného modelu: - Kč

Základní výbava (Octavia Combi Elegance 4x4): Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, Interiér SHADOW, dekorační lišty Elegance, Kola z lehké slitiny PYXIS 6,5J x 15" - 4 ks (pouze u 4x4), Nárazníky lakované v barvě vozu, Ochranné boční lišty dveří, lakované v barvě vozu, Označení motorizace na zadním víku, Plastový ozdobný kryt motoru, Přístrojová deska Onyx/Onyx nebo Onyx/Ivory, Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Airbagy řidiče, spolujezdce, boční vpředu a hlavové, Bezpečnostní světla na výplních předních dveří, DAY LIGHT, Deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, Halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, Imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, Přední mlhové světlomety, Přední opěrky hlavy WOKS, Přerušení přívodu paliva při nárazu, Signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, Tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, Zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, Funkčnost 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, 2 sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, Držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, El. přídavné topení pro dieselové motory, Dvoutónová houkačka, JUMBO BOX - loketní opěra vpředu, popelník vpředu, audiozdířka, Make-up zrcátka ve slunečních clonách, MAXI DOT, Obložení nákladové hrany, Odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, Odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), Odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed - uzavřená, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), Odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, Osvětlení (2 lampičky), upínací oka a zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, Přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), Sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), Servořízení (elektromechanický posilovač řízení), Schránka na brýle, Síťový program, Středová konzola s odkládací síťkou, Středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, Střešní nosič, černý (pouze vozy 4x4), Vkládané tkané koberce, Volant čtyřramenný, nastavitelný ve dvou osách, Vyhřívané zadní sklo, Výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, Zadní sedadlo dělené, sklopné s loketní opěrou s odkládací schránkou a s možností vytvoření otvoru k zavazadlovému prostoru, Zadní stěrač s ostřikovačem (a pevným intervalem), Zvuková signalizace nevypnutých světel, Komfort Automaticky sklopná zrcátka ke karoserii, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), CLIMATRONIC - dvouzónová klimatizace s el. regulací včetně pachového filtru s aut. cirkulací, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, El. ovládání oken vpředu a vzadu, Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadící páky, madlo ruční brzdy), Osvětlení nástupního prostoru BOARDING SPOTS (integrované ve vnějších zp. zrcátkách), Rádio SWING - 2DIN s CD, MP3, Radiopříprava s 8 reproduktory, Signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, Tempomat, Tónovaná skla, Vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.