Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

2.6.2009 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nikdy bych neřekl, že ze sebe někdy vypustím takovou větu, ale Škoda Octavia 4x4 s motorem 1,8 TSI je pro mě jedním z nejsmysluplnějších aut na dnešním trhu. Proč? Nejen to se dozvíte v našem dnešním testu.

Nejhraje si na allroad, ale přesto jím je

Když jste si četli nadpis tohoto článku, možná jste si říkali, že jde o test verze Scout, jakkoli jsem se snažil tuto domněnku hned nadpisem popřít. Ale nejde, toto je úplně normálně vyhlížející Octavie, která disponuje stejnou technikou jako Scout, jeho vzhled ji ale chybí. Chybí? Z mého pohledu spíše nepřebývá. Nejsem totiž příznivcem prázdných show a právé tím mi všechny možné allroady příjdou být. Neumí nic proti zvýšeným verzím s pohony 4x4 (navíc kolikrát ani pohon všech kol nemají), přidávají jen pár plastů, které ve městě vyhlížejí dostatečně „freestylově” a k tomu nabídnout akorát vyšší cenu. Tenhle „náš” skaut nechal kroj doma, vzal si s sebou ale všechny schopnosti, které ho v oddílu naučili. A náramně mu to sluší.

Když už jsem použil slovo allroad, je třeba si definovat, co to vlastně allroad je. V civilizovaných zemích, kde se většina peněz ná silnice a dálnice nestačí rozkrást před položením základního kamene, je to vůz, se kterým můžete je dopoledne po dálnici do práce i odpoledne třeba po nezpevněné silnici na svou horskou chatu. V českých podmínkách je to ovšem vůz, se kterým můžete jet po libovolné české silnici a nic vám z něho neupadne. A přesně to testovaná Octavie dokázala s nesmírnou elegancí.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje - 11 - Octavia03Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje - 12 - Octavia02Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje - 13 - Octavia07

Nemá totiž jen pohon všech kol, má i zvýšený měkčí podvozek a na obou osách kola s pořádnými balóny. S tímto autem je radost jet i po Praze, kde každá jízda připomíná off-road maraton, což lze říci o jízdě v málokterém jiném voze. Samozřejmě to není jen dílem měkčího a vyššího podvozku, ale i jeho kvalitní konstrukce a výborného odhlučnění. Hledáte-li relativně obyčejné auto pro ježdění po Česku, je tahle Octavie zřejmě ideální volbou, porádí si prakticky se vším a nevadí ji téměř nic.

Můžete se s ní samozřejmě vydat i na onu nezpevněnou cestu, ale to beru jako samozřejmosti. Které auto přežije sjezd po Vinohradské směrem z města, nebo výjezd k Nuselskému mostu po magistrále (a tisíce jiných pražských ulic), to už žádná lesní cesta nemůže rozhodit.

Čtyřkolka není fajn jen na sněhu

Octavii 4x4 jsme testovali už po zimě, takže její největší přednost, schopnost přenést prakticky jakýkoli výkon na jakýkoli povrch, jsme stoprocentně vyzkoušet nemohli. O to lépe ale můžeme zhodnotit její fungování za podmínek, které v našich zeměpisných šířkách panují po většinu roku. Myslíte si, že pohon všech kol zde valný smysl nemá? Řekl bych to takto - pokud nebydíle někde v horách, zásadní smysl pro vás opravdu nemá. Ale záleži také na tom, co od auta očekáváte při běžné jízdě. Patříte-li totiž mezi náročnější resp. svými očekáváními vyhraněnější řidiče, odlišné naladění Octavie 4x4 můžete oceňovat prakticky neustále.

V prvé řadě, skvělá trakce se pozná i na suchu a tím spíše na mokru. Tohle auto můžete trápit jak chcete, ale proklouznout jeho přední kola těžko někdy zažijete. Dokáže na plný plyn vypálit ze sebepomalejší a sebeutaženější zatáčky, aniž by jakkoli tíhnulo k nedotáčivosti. Dokonce dokáže být i lehce přetáčivé, to pokud se na povrchu s menší trakcí trochu posnažíte nejen plynem, ale i volantem a brzdami. Řekli byste někdy, že sériová Octavie dokáže vyjet ze zatáčky pod plynem, bez sáhnutí na ruční brzdu, dveřmi napřed? Vidíte, tahle to dokáže, byť nějaké drifty jako s BMW vážně neočekávejte.

Její jinak přirozená nedotáčivost je navíc, zřejmě i vyšším zatížením zadní osy, výrazně nižší i ve vyšších rychlostech, kdy už na tom, která náprava je hnaná, tolik nesejde. Octavia 4x4 tak nabídne docela jiné svezení a podobně jako v případě první generace je jízdně jiným autem než bežné verze. Pokud od auta očekáváte více a chcete (nebo musíte) koupit Octavii, zkuste 4x4, jízda s ní uspokojovala i mne a to jsem řidičem docela náročným.

Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje - 14 - Octavia05Test Škoda Octavia Combi 4x4 1,8 TSI: skaut bez kroje - 15 - Octavia04

Vrátím-li se ještě ke kvalitě jízdy, musím vznést jednu malou výtku. O tichosti motoru a podvozku již byla řeč, za těmito atributy ale o něco zaostává - aerodynamický hluk. Nemohu říci, že by byl vysoký, je ale ve srovnání s jinými zdroji relativně vyšší a je ve výsledku prakticky tím jediným, co vás ve vysokých rychlostech bude rušit (bavíme se o rychlostech okolo 200 km/h). Ti nejlepší z konkurentů jsou na tom v tomto směru o fous lépe.

A když uz jsem u těch výtek, nemohu si nepostesknout nad jednou drobností. Octavia totiž po faceliftu nedostala bixenonové světlomety. Zdá se to být jako hloupá výtka, ale základní xenovová světla nejsou ani po faceliftu příliš účinná (většina xenonů zkrátka svítí lépe) a v testované verzi navíc byla adaptivní, tedy natáčela se ve směru jízdy. To je vynikající věc a i v Octavii funguje na výbornou, ovšem jen do doby, než si pustíte dálkové. Ty jsou totiž halogenové a adaptivní už samozřejmě nejsou. Za jízdy na dálkové se tak v obrovských pevných kuželech halogenových dálkovek komíhají malé kuželky adaptivních xenonů, které sví asi tak na pětinovou vzdálenost. Taková adaptivní světla opravdu příliš nepomohou a pokud vám mohu poradit, ušetřete si příplatek za ně. Alespoň do doby, než Octavia „schytá” po vzoru svých koncernových bratříčků bixenony...

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.