Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD

Parkování a pohyb v stále houstnoucí dopravě nejen velkoměst mě přimělo vyzkoušet poslední generaci dvoumístného vozidla Smart ForTwo Coupé s pro Čechy tak trochu ironickým přívlastkem mhd značící prvek „micro hybrid drive”. Dokáže tento prcek konkurovat pověstné „socce”?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD

25.5.2010 | David Siegl | Přidat příspěvek

Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Parkování a pohyb v stále houstnoucí dopravě nejen velkoměst mě přimělo vyzkoušet poslední generaci dvoumístného vozidla Smart ForTwo Coupé s pro Čechy tak trochu ironickým přívlastkem mhd značící prvek „micro hybrid drive”. Dokáže tento prcek konkurovat pověstné „socce”?

Dvoumístný Smart ForTwo asi netřeba dlouze představovat. Určitě jste toto vozítko už někde potkali v provozu či vecpáno do nějaké malé skuliny mezi jeho přímými konkurenty v městské džungli, vozy SUV. To je samozřejmě ironie, Smart sám v podstatě přímou konkurenci nemá. Jeho koncepce je unikátní, má osobité rozložení mechanických skupin, vnitřního prostoru i jinde neviděné celkové vnější rozměry. Proto ať už na účet Smartu padne jakákoliv kritika, nic to nezmění na faktu, že se jedná o výjimečné vozidlo v automobilové historii.

První věc, která překvapí při ježdění se Smartem, je podstatně delší doba potřebná k dostatečnému sžití s takto malým vozem. To v tom dobrém slova smyslu. Chvíli trvá přivyknout tomu, že předek končí zhruba tam, kde spodní okraj čelního skla a zadek jen několik desítek centimetrů za zády řidiče. Výrazně tomu pomáhá i zvýšená pozice sedadel. Ze začátku tak kolem sebe necháváte mnohem více místa než je ve skutečnosti potřeba. Jakmile ale dostanete Smarta do oka, začnou vám plně docházet jeho kvality a výhody ultra kompaktních rozměrů. A ty lze uplatnit stejně dobře jak při pohybu v dopravě, tak při parkování.

O Smartu se často hovoří jako o výborné nákupní tašce. Zkušenosti nabyté v průběhu týdenního testu však mluví trochu jinak. Mnohem lepší označení je totiž kabelka na kolech, či pojízdná aktovka na notebook a jeho příslušenství. Obecně ale platí, že přeprava hromady věcí není hlavní účelem tohoto mikro kupé. O to větší je pak překvapení, že samotný přístup do prostoru pro náklad je díky dvoudílným dveřím mnohem praktičtější než např. u Toyoty Aygo, která nabídne stejně velký zavazadelník. Přídavkem navíc je fakt, že samotné víko disponuje úložnou schránkou na drobné věci a zároveň může při vyklopení posloužit jako lavice s nosností 100 kilogramů.

Všechny modely Smart se mohou pochlubit pohonem zadní nápravy, který je často považován za synonymum řidičovy zábavy. V případě Smartu to samozřejmě neplatí. Ne že by zadní kola nešla dostat do smyku, mnohem dříve se ale pohrnete ze zatáčky ven v nedotáčivém smyku. V obou případech naštěstí včas pomůže elektronická stabilizace. Smart přes svůj kapesní půdorys není motokára, v jeho případě jde spíš o to v pořádku a bez újmy na zdraví docestovat z bodu A do bodu B. Zadní pohon tedy v tomto případě slouží jako dobrý pomocník při překonávání nájezdů a obrubníků, což se ve městě, kam je Smart určen, rozhodně hodí.

O pohon Smartu se stará benzinový agregát o objemu jednoho litru, který produkuje výkon 52 kW. V kombinaci s téměř muší hmotností v podobě 750 kilogramů zajišťuje příznivý poměr hmotnost/výkon. Když se k tomu připočte vhodné nastavení převodových stupňů, které hraje do karet městskému provozu a nebývalou ochotu tříválcového motoru k vytáčení, dostaneme velmi schopný automobil s roztomilou vizáží a nebývalou schopností takřka raketového startu, kterým na semaforech překvapíte okolní řidiče.

Smart je primárně městské vozítko, takže není velkým překvapením, že na otevřené silnici jízdními vlastnostmi příliš neohromí. Proto o jeho pravidelné používání na meziměstské či dokonce dálniční cestování nemůže být ani pomyšlení. Také proto vozidlu nemůžete mít za zlou jeho citlivost na boční vítr nebo značnou nervozitu na hrbolaté silnici. Občasný výlet mimo město ale zvládne maximální rychlost 145 km/h umožní dosáhnout i dálničního limitu. Pokud jde o odhlučnění a pohodlí v kabině, do stokilometrové rychlosti je celkový komfort více než dostatečný.

A abychom nezapomněli - testovaný model byl oproti běžné verzi vybaven úsporným systémem micro hybrid drive, který symbolizuje ona dvojsmyslná zkratka v názvu. Při jeho aktivaci funguje podobně jako systém Efficient Dynamics v BMW - disponuje funkcí start/stop a umí rekuperovat alespoň část brzdné energie skrze plné zapojení alternátoru při brzdění motorem. Přispívá tak k nižší spotřebě - Smart mhd umí dosáhnout průměrné spotřeby 4,3 l/100 km, tedy o 8 procent méně než standardní verze. Tato funkce tedy za cenu 5 000 Kč stojí rozhodně za uvážení, zrovna u městského auta bude mít smysl.


Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 1 - smart_fortwo_mhd_2010_05Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 2 - smart_fortwo_mhd_2010_03Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 3 - smart_fortwo_mhd_2010_02Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 4 - smart_fortwo_mhd_2010_04Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 5 - smart_fortwo_mhd_2010_01Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 6 - smart_fortwo_mhd_2010_07Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 7 - smart_fortwo_mhd_2010_06Test Smart ForTwo mhd: lepší než MHD - 8 - smart_fortwo_mhd_2010_08

Technické údaje

Motor

Zážehový řadový tříválec
Objem: 999 ccm
Největší výkon: 52 kW (70 k) při 5800 1./min
Největší točivý moment: 92 N.m při 4500 1./min
Palivo: Benzin
Přenos výkonu: pětistupňová automatizovaná převodovka. Pohon zadních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 145 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 4,3 l
Objem palivové nádrže: 33 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 2695 mm
Šířka: 1559 mm
Výška: 1542 mm
Rozvor náprav: 1867 mm
Pohotovostní hmotnost: 750 kg
Užitečná hmotnost: 270 kg

Ceny

Základní cena: 241 000 Kč
Cena testovaného modelu Smart ForTwo mhd Passion: 325 593 Kč

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.