Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán
22.5.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Mají stejný typ karoserie, ale úplně jinou koncepci. Jedno se ohání sekyrou, druhé šarmem, jen na porcování dnes přesto nedojde.
Přehled kapitol
Jízdním projevem BRZ dominuje
Ve většině dalších jízdních ohledů je totiž kupé od Subaru spíše obrazem dokonalosti pro veškerou svou konkurenci a tím nejlepším příkladem je podvozek. Také na tomto místě na chvíli odbočím ke srovnání s Toyotou GT 86, neboť zde najdeme jednu (tentokrát přiznanou) odlišnost.
BRZ má totiž o něco tužší naladění přední nápravy a o něco měkčí naladění té zadní - laicky shrnuto. Rozdíl je pozoruhodně znatelný a negativně se projevuje snad jen v tom, že předek občas trochu ztrácí glanc na výrazných mostních dilatacích či jiných velkých příčných nerovnostech. Jinak ale ve spolupráci s poddajnějším odpružením zadních kol stará o změnu, která je veskrze příjemná.
V prvé řadě, BRZ je přetáčivější a tudíž hravější. Ne, že by GT 86 taková nebyla, Subaru ale v tomto ohledu míří ještě dále a opravdu se nechá krásně vodit v lehké přetáčivosti i ve vysokých rychlostech. Na videu jsme tentokrát dali přednost čisté stopě, ale pokud přijde trocha deště, stane se jízdy snadno jeden velký kolotoč. Tedy pokud si to budete přát. Druhý a možná obecně zajímavější přínos je lepší schopnost zadní osy filtrovat špatný povrch a tím zajišťovat lepší přenositelnost výkonu na mizerných českých cestách. Tam, kde GT 86 začíná mít přece jen menší problémy s přilnavostí hnaných kol, se drží BRZ povrchu a přenáší na něj i velké porce výkonu.
Tím se dostáváme zpět ke srovnání s Peugeotem, neboť právě schopnost podvozku precizně pracovat skoro na jakémkoli povrchu je velkou předností BRZ. Říkal jsem kdysi, že i RCZ je v tomto směru velmi dobré, ale je to totéž co v předchozí stati - BRZ je ještě podstatně dál a jinak zajímavý projev Peugeotu rázem není až tak přesvědčivý. Navíc práce podvozku BRZ je i podstatně tišší a jakási kvalita ostřejší jízdy po typické české okresce je rázem v jiné dimenzi.
Co se týče samotných jízdních vlastností, jsou oba vozy výborné a dovolují využít své nemalé dynamiky v celém spektru dostupných rychlostí. Je jedno, jestli jedete 40 nebo 240 km/h, oba podvozky fungují stále skvěle a nechávají auta těžit z jejich největší fyzické přednosti - nízké stavbě a tedy i nízkému těžišti. Netroufnu si říci, které je nakonec rychlejší, bude hodně záležet na charakteru trati, jedno ale říci mohu.
Koncepce BRZ je tou jedinou, která v tomto srovnávacím testu křičí: „Přidej mi 100 koní a budu pořád nad věcí.” Tohle RCZ už neříká a zejména v nižších rychlostech naznačuje limity ve schopnosti přenosu výkonu a jeho promlouvaní do řízení. Tady je prostě BRZ „serioznějším” sporťákem a i když svým potenciálem vzhledem k dostupnému, musím říci zbytečně malému výkonu (mně nechybí, auto by ale zvládlo víc a říká to vážně dost nahlas) marní, přesto si myslím, že jej při extrémní jízdě bude s to prodat. A platit to bude tím více, čím pomaleji pojedete - ve vysokých rychlostech je RCZ moc dobré, moc dobře zpřevodované a moc rychlé, v nízkých je to přece jen plácavější předokolka. Naopak BRZ v tomto režimu neprojevuje limit prakticky žádný a nepříjemné tíhnutí k nedotáčivost nahrazuje mnohem příjemnější přetáčivostí.
Když zkrátka začnete tlačit více na pilu, RCZ bude více fascinovat už jen svou ovladatelností, koncepce auta bude naznačovat spíše svůj končící potenciál. A to už tak příjemné není. BRZ zde nenaznačuje nic a jeho ovladatelnost zůstává víceméně na svém - úrovně RCZ nikdy nedosáhne, problematická ale pod velkou zátěží není. Dokonalé auto si asi dovedete představit, i beze mě, bude to BRZ s ovladatelností RCZ, pokud si ale mám vybrat mezi zmíněnými kompromisy, pak volím japonskou cestu.
Zmínil bych ještě, že oba vozy mají vynikající brzdy, které vydrží skoro všechno. Zajímavým srovnáním je i zvukový projev motoru, který je u obou aut při pomalé jízdě prakticky nijaký, při ostré si ale můžete vybrat mezi poctivou motorovkou (BRZ) nebo polovirtuální rezonancí (RCZ). Zajímavé je, že oba zvuky jsou pěkné - puristé asi sáhnou po čisté japonské pile, šoumenům bude zřejmě bližší hutný zvuk francouzského rezonátoru, který připomíná něco... něco opravdu velkého.
Pokud jde o kvalitu běžné jízdy, můžete si vybírat mezi horším a špatným, přičemž úplně nevím, kdo je tu za koho. Mně se nakonec zdála být příjemnější jízda v BRZ, protože podvozek je tichý, poddajný a ani aerodynamický hluk není ve vysokých rychlostech extrémní. Slyšet je ve vyšších rychlostech hlavně motor, pneumatiky a vůbec všechno co na sebe „gumy” nalepí na silnici a vystřelí někam do podvozku. Ten snad není odhlučněn vůbec a to samé platí o prazích nebo střeše - když si o vnější práh oklepete podrážky od sněhu, ví o tom celá ulice.
RCZ tady na pohodáře myslelo více a lepším pocitům z nenáročné jízdy pomáhá i zmíněný vnitřní prostor. Ve středních rychlostech je RCZ příjemnější, jenže tohle jsou malá rychlá kupé a já mám tendenci s nimi jezdit rychle. RCZ nad dvoustovkou nepříjemně kapituluje před aerodynamickým svistem a rezonující „motor” při tempomatových 220 km/h už také moc fajnový není. Ale tohle zkrátka nejsou auta na komfortní rychlé přesuny - jde je s nimi vydržet, ale ne moc dlouho. Obyčejný rychlý kompakt vám pro takové využití dá o hodně víc.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva