Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Vrchol „tuzingové” kreativity dělá z malých plechových kol velké lité disky
29.12.2019 | Petr Miler
Máte-li na autě malé plechové disky a chcete je vyměnit za větší z lehkých slitin, bude to i s pneu stát obvykle desetitisíce. Tento šmejd stojí 500 Kč.
Snaha hledat efektivní řešení, tedy získat co nejvíce za co nejméně, je lidem vlastní odnepaměti a určitě není špatná. Do značné míry je motorem veškeré evoluce a stojí i za stvořením takového vynálezu, jako je automobil. Kdyby lidé netoužili přepravovat více, rychleji, komfortněji a ještě k tomu levněji a s menšími starostmi, nikdy by neopustili koňská spřežení. Pokud by se vůbec dopracovali alespoň k těm.
Bohužel, část lidí v rovnici počítající na jedné straně s hodnotou a na druhé s náklady (ať už za obě slova schováme cokoli) jaksi přestala správně vnímat onu hodnotu. Buď se tedy něco snaží získat co nejlevněji, ať už to funguje jakkoli, nebo hodnotu vnímají velmi úzce, třeba skrze vizuální dojem, který ta či ona věc vytváří. Právě tato degenerace dala za vznik spoustě špatných věcí a mezi nimi i tomu, co nazýváme tuzingem - úpravami aut, které nemají v lepším případě absolutně žádný funkční přínos, tváří se však opačně. Mluvili jsme o nich už mnohokrát, o věci, kterou probereme dnes, ale dosud řeč nebyla.
Tento „vynález” přitom není nový, jeho sláva se ale na západ dostává pomalu. Slyšte tedy příběh jedné tuzingové absurdity, která bez překvapení boduje hlavně v Rusku. Místo jejího zrodu ale překvapit může - tuto „srandu” vymysleli Japonci.
Ve své podstatě jde o kryty plechových disků kol, „poklice”. To nutně nemusí být špatná věc, však kdo by se chtěl dívat na nevzhledné černé kotouče rotující v rozích jinak vizuálně zajímavého auta. Už jejich standardní provedení ale někdy balancují na hraně tuzingu - třeba když se místo pěkných krytů kol snaží tvářit jako loukotě disků z lehkých slitin. Tato varianta to dělá, něčím takovým by ale stěží byla mimořádná. Dotahuje to dál, neboť svými rozměry přesahuje obrys samotných disků a sápe se po pneumatikách předstírajíc, že onen disk je nejen z jiného materiálu, ale že má i o několik palců v průměru více.
Z přiložených fotek pochopíte, jak vše funguje. Onen kryt kol v tomto případě není z plastu, je měkčí, pružnější a není-li nasazen na kole, nedokáže ani dokonale držet tvar - připomíná leklou rybu. Je vyroben z termoplastického elastomeru a na kole je upevněn šrouby, jimiž je k vozu přichyceno samotné kolo. To má své výhody - výsledek vypadá věrohodněji, protože kryt nemusí viditelné šrouby předstírat a také jej prakticky není možné ukrást.
Výsledek vlastně nevypadá špatně, zdálky byste leckterému autu větší litá kola i uvěřili. „Je to fešný, ale je to falešný,” zapěl by jeden český bard - je to navzdory vizuálnímu výsledku naprostý nesmysl, dílo vrcholného postpotěmkinismu, Mt. Everest tuzingové kreativity. Výrobcem je japonská firma Nur Parts, která se tak snaží vylepšit vzhled tamních Kei Cars. Nevíme, jak oblíbená je tato věc v Japonsku, v Rusku se ale uchytila a zmínky o ní najdete právě tam. Standardně jsou tyto kryty nabízeny pro 13" kola s tím, že z nich vizuálně dělají „patnáctky”. A toho Rusové využívají na starších Ladách, vozech Daewoo a dalších autech, na která tento „návlek” pasuje.
V České republice jsme nic takového neviděli prodávat ani používat. Cena této věci se v Rusku pohybuje okolo 500 Kč za sadu, je tedy podstatně levnější než jakákoli skutečná kola. A to je maloobchodní cena, firma Nur Parts by vám při větším odběru jistě udělala podstatně lepší, však je to kus gumy. Za jakoukoli cenu to ale budou peníze hozené do kanálu, alespoň pokud přínos kol z lehkých slitin vnímáte skrze onu lehkost. Tohle vaše kola odlehčí asi tak úspěšně jako Ultra Fit And Slim Halinu Pawlovskou.





Velký „liťák” snadno a rychle, to dělá tato zběsilost. K odhalení její přetvářky stačí zatáhnout za okraj...















Určena je hlavně pro japonské kei cars, ale v Rusku je najdeme na jiných autech

První zmínka o ní se datuje k Tokio Auto Salon roku 2009, nejde tedy o novinku. Cestu na západ si ale zjevně klestí pomalu
Zdroj: Nur Parts
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
před 10 hodinami
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
dnes
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
dnes
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
dnes
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
