Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
30 kompaktů s nejlepší akcelerací: bez 218 koní ani ránu
2.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výkonová válka znamená, že ani 200 koní mezi rychlými kompakty dnes nic neznamená. Přibývá i automatů, čísla zrychlení jsou ale ohromující.
Přehled kapitol
Výkonová válka má jednu výhodu - kompakty jsou rychlejší než kdy dříve, aniž by přitom byly dražší. I když jsme co chvíli ohromováni novými supersporty s extrémními výkony, jsou to paradoxně vozy z druhého konce nabídky, na nichž je evoluce znát nejvíce. Považte, že dnes za méně než 700 tisíc Kč koupíte třeba takový Seat Leon Cupra, který na stovku zrychlí za méně než 6 sekund, posléze akceleruje ještě přesvědčivěji a Nordschleife udolá v čase pod 8 minut. To jsou hodnoty v lecčems blízké nebo i lepší než u dnes ikonické BMW M3 E46 starší klidně o pouhých 10 let. I když můžeme argumentovat docela jinými emocemi, které dokáží obě auta vzbuzovat, v otázce rychlosti jsou fakta jasně dána. A za M3 E46 jste před oněmi 10 léty museli zaplatit dvakrát až třikrát více peněz.
A evoluce je znát i v rámci nižší střední třídy. Dvě stovky koní pod kapotou Golfu GTI páté generace, auta nijak starého a už vůbec ne pomalého, jsou dnes tak málo, že by se s nimi nedostal ani do třetí desítky žebříčku dnes nejlépe akcelerujících kompaktů na trhu. Nejslabší auto tu má 220 koní a zrychluje na stovku pod 7 vteřin. A ani to není hot hatch.
Na prvních místech už jiné než ostré modely nenajdeme a stroje jsou to povětšinou německé. Nikoliv překvapivě tu není moc dieselů a většina aut má automatickou nebo dvouspojkovou převodovku, protože samotnou změnu převodů prostě zvládnou rychleji. A spousta strojů také má čtyřkolku, což souvisí se sledovanou disciplínou - zrychlením z klidu na stovku. V případě jakéhokoli letmého startu či akcelerace na vyšší rychlost by už karty byly rozdány jinak. Pro úplnost uvádíme vždy i maximální rychlost, tady už ale mnoho zajímavého nenajdete - omezovače vládnou, bohužel. Ale už nezdržujme, tady je třicet aktuálně nejlepších.
29. - 30. Volkswagen Beetle 2,0 TSI: 6,7 s
Jedno ze dvou posledních míst získává Volkswagen Beetle, stroj, který možná na trhu nebude dlouho kvůli snaze VW osekat náklady. Se svými 220 koni ale na tenhle seznam stačí.
Výkon: 162 kW/220 koní
Poměr výkon/hmotnost: 157,7 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,7 s
Maximální rychlost: 233 km/h



29. - 30. Škoda Octavia RS 230
„Standardní” Octavia RS je velmi rychlé auto, na tenhle žebříček ale ani nedosáhne. Šťavnatější verze RS 230, jejíž schopnosti vám brzy přiblížíme v prvním testu, už tu je. Zrychlení 6,7 vteřiny je ovšem „pouze” na roveň výše zmíněnému Beetlu.
Výkon: 169 kW/230 koní
Poměr výkon/hmotnost: 159,2 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,7 s
Maximální rychlost: 250 km/h
26. - 28. Volkswagen Scirocco GTS: 6,5 s
Tenhle stroj se u nás aktuálně neprodává, ale to na jeho schopnostech nic neubírá. Není silnější než Beetle nebo Octavia RS 230, ale je lehčí, jak vidno z poměru výkonu a hmotnosti. A vypadá vážně dobře.
Výkon: 162 kW/220 koní
Poměr výkon/hmotnost: 161,8 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,5 s
Maximální rychlost: 246 km/h
26. - 28. Volkswagen Golf GTI: 6,5 s
Stejně rychlý jako Scirocco GTS je i Golf GTI sedmé generace, třebaže má poměr výkonu ku hmotnosti ještě o něco lepší. Je zde řeč o verzi s manuální převodovkou, ale s DSG je na tom GTI se zrychlením stejně - možná řadí rychleji, převody má ale delší.
Výkon: 162 kW/220 koní
Poměr výkon/hmotnost: 162,9 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,5 s
Maximální rychlost: 246 km/h
26. - 28. Ford Focus ST: 6,5 s
Focus ST je silnější, ale to mu přesto nepomůže k lepšímu zrychlení a ve velkém ani lepší maximálce ve srovnání s 220koňovými Volkswageny.
Výkon: 184 kW/250 koní
Poměr výkon/hmotnost: 173,6 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,5 s
Maximální rychlost: 248 km/h
24. - 25. Mercedes CLA 250 Sport 4Matic A/T: 6,4 s
O setinku lepší než Ford je Mercedes CLA 250, obdoba testovaného A 250 Sport, ale pouze ve variantě s automatickou převodovkou. Pokud byste zůstali u manuálu a předokolky, jeho 218 koní by stačilo opět „jen” na 6,5 vteřiny. Kombík je ještě pomalejší.
Výkon: 160 kW/218 koní
Poměr výkon/hmotnost: 146,4 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
24. - 25. Volkswagen Golf GTI Performance: 6,4 s
Třebaže je Golf GTI Performance stejně výkonný jako Octavia RS 230, ve zrychlení je lepší, a to rovněž s manuální převodovkou. Má lepší poměr výkonu ku hmotnosti.
Výkon: 169 kW/230 koní
Poměr výkon/hmotnost: 166,4 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
21. - 23. Mercedes A 250 Sport 4Matic A/T: 6,3 s
Hatchback A 250 možná má stejný motor jako CLA 250, ale na stovku to zvládne o desetinku rychleji, i přes horší poměr výkonu ku hmotnosti, který je v těchto sférách vůbec celkem nízký-
Výkon: 160 kW/218 koní
Poměr výkon/hmotnost: 144,9 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Maximální rychlost: 240 km/h
21. - 23. Volvo V40 T5 A/T: 6,3 s
Švédský hatchback je o poznání silnější než ten německý, ve zrychlení to ale není vidět. Oba mají automatickou převodovku, zde ale může být nevýhodou pohon jen předních kol. Není to tak dávno, co se říkalo, že 250 koní je pro předokolku maximum...
Výkon: 180 kW/245 koní
Poměr výkon/hmotnost: 154,8 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Maximální rychlost: 240 km/h
21. - 23. BMW 125d A/T: 6,3 s
Dieselů na tomhle seznamu moc není, nové jedničkové BMW k nim ale patří. Po právu, je velmi rychlé a svých 224 koní promění ve zrychlení až 6,3 sekundy na sto, s automatickou převodovkou.
Výkon: 165 kW/224 koní
Poměr výkon/hmotnost: 149,3 k/t
Zrychlení na 100 km/h: 6,3 s
Maximální rychlost: 240 km/h
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
včera
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Nejnovější články
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
před 10 hodinami
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
včera
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
včera
Dány zachvátila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze přes zadní vrátka potají vzdáleně ovládat, mají je také
včera
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Lampárna (stěžovatelna) 11.08. 21:48 - M.Z.
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Onboard videa 11.08. 07:43 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
