Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

Jen málokterý vůz posbíral tolik ocenění - je to evropské, světové a třeba také německé auto roku. Záruka úspěchu to ale není, a to dokonce ani v době, kdy vozy stejného typu míří prodejně vzhůru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

25.1.2021 | Petr Prokopec

Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo

/

Foto: Jaguar

Jen málokterý vůz posbíral tolik ocenění - je to evropské, světové a třeba také německé auto roku. Záruka úspěchu to ale není, a to dokonce ani v době, kdy vozy stejného typu míří prodejně vzhůru.

Jaguar I-Pace je jedním z nejoceňovanějších vozů posledních let. Britské elektrické SUV se totiž kromě své domoviny stalo také autem roku v Německu, Norsku, Švédsku, Skotsku, Irsku, Kanadě či v Jižní Africe. Mimo to opanovalo i ankety COTY a WCOTY, přičemž z té druhé si kromě hlavní trofeje odneslo také ocenění za nejlepší městský vůz a za design. Člověk by tedy logicky očekával, že I-Pace půjde na dračku, a to zvláště poté, co v roce 2018 firma Waymo oznámila, že si Jaguar zvolila za svého partnera při vývoji autonomních vozů. Z toho důvodu měla jen ta objednat 20 tisíc exemplářů.

Jakkoliv ovšem spolupráce mezi oběma firmami pokračuje, samotná objednávka zatím zdaleka realizována nebyla spíše a došlo prozatím pouze na dodání několika málo exemplářů. Se zbytkem se počítá hlavně pro chvíli, kdy bude autopilot Wayma hotov, což je zatím pořád jen záměr. A zájem zbytku publika nevyznívá pro britskou automobilku vůbec dobře.

Ukazuje se totiž, že kromě Wayma nemá o I-Pace zájem téměř nikdo, a to dokonce ani v době, kdy vozy s elektrickým pohonem byly v Evropě těmi jedinými, které loni spolehlivě prodejně rostly. Zatímco v roce 2019 si vůz na starém kontinentu našel beztak nepřesvědčivých 12 232 kupců, loni už to bylo jen 8 972 lidí. A to skutečně v době, kdy odbyt elektrifikovaných aut díky štědrým dotacím mířil i o stovky procent vzhůru.

To je navíc Evropa plná dotací a dalších podpor, v USA jich mají o poznání méně. Přesto si tam loni našlo kupce jen 1 946 lidí - asi o 20 % méně než o rok dříve. To je na tak obrovský trh skoro nic a znovu výrazný pokles z beztak nicotných čísel. Navíc je třeba dodat, kolik z těchto vozů skutečně koupili zákazníci. Spousta aut modelového roku 2019 stále stojí u dealerů a jsou nabízeny s mnohasettisícovým slevami - vesměs marně.

Je skoro s podivem, že to takto je, neboť jde opravdu o líbivý, oceňovaný a svým pojetím „trendy” vůz, který by si určitou klientelu měl najít už proto, že je elektrický, natož pak cokoli jiného. Protože někteří lidé právě takové vozy chtějí a jiní rádi sáhnou po něčem dotovaném. U I-Pacu ale prostě nefunguje nic a už tak brzy po svém vstupu na trh v pro něj tak přátelském prostředí prodejně upadá.


Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 1 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 01Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 2 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 02Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 3 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 03Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 4 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 04Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 5 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 05Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 6 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 06Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 7 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 07Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 8 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 08Evropské i světové auto roku 2019 je stále větší propadák, bez dotací ho nechce skoro nikdo - 9 - Jaguar I-Pace propadak 2020 sada 2021 09
Jaguar I-Pace je na tom po prodejní stránce stále hůře, zejména pak v USA. Tamní dealeři jej musejí nabízet s obrovskými slevami a přesto nebodují. Foto: Jaguar

Zdroj dat: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše