Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bob Lutz změnil názor: otec Ampery říká, že menší elektromobily jsou nesmysl
16.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Duchovní otec Chevroletu Volt a Opelu Amera - Bob Lutz - dnes z jiné pozice zpochybňuje smysl rodinných elektromobilů s prodlouženým dojezdem.
Někdejší vysoce postavený manažer všech tří amerických automobilových koncernů, ale také třeba BMW, kterým není nikdo jiný než Bob Lutz, se po odchodu z General Motors nestáhl do ústraní. I díky štědré dotační politice Obamovy administrativy se stal klíčovou osobou v nové společnosti VIA Motors založené v roce 2010, která se zabývá vývojem užitkových elektromobilů s prodlouženým dojezdem. Lutz se momentálně v Detroitu prezentuje pickupem X-Truck postaveném na základech Chevroletu Silverado, přičemž k dobíjení akumulátorů o kapacitě 24 kWh využívá 4,3litrový vidlicový šestiválec. Samotný pohon auta zajišťuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem přes 800 koní.
Ptáte se, jaký je rozdíl mezi Voltem a X-Truckem? Globálně technicky prakticky žádný, to podstatné je podle Lutze ve velikosti a zaměření vozu a z toho vyplývajících parametrů samotné hybridní soustavy. Zatímco v době krize General Motors a následném bankrotu byl jednou z hlavních postav vyjednávání s americkou vládou a Volt používal jako zásadní argument k přesvědčení Obamy o environmentální budoucnosti GM a potřebě státu investovat do něj, dnes mluví jinak. „Samozřejmě je skvělé mít možnost ohlédnout se a neměli bychom zapomínat, že Volt a Ampera jsou dnes světově nejprodávanější elektromobily. Pravda je ale taková, že ani tak neplní očekávání z jednoho prostého důvodu - zákazníci nechtějí platit vysoké náklady na technologii, aby ve výsledku ušetřili tak málo,“ vysvětlil Lutz v rozhovoru s britským magazínem Autocar.
„Upřímně řečeno, pokud se motorista s elektromobilem neztotožní filozoficky, nábožensky nebo ekonomicky, tak jej nepřesvědčíte. První dva typy si jej pořídí bez ohledu na cokoli, ten třetí je ale těžší případ. Odpovědí, která se přímo nabízí, je elektrifikace velkého vozu, protože právě tam jde o úsporu paliva a provozních nákladů,“ tvrdí Lutz a pokračuje. „Pokud bych v GM dostat svou příležitost ještě jednou, s technologií elektrického pohonu s prodlouženým dojezdem bych začal u Cadillacu Escalade. Volt by se dostal na řadu až později, protože čím žíznivější auto máte, tím více dává jeho elektrifikace smysl,“ dodává šéf VIA Motors, ačkoli další aspekty, jako je nezanedbatelné navyšování hmotnosti a ceny takto upravených aut, nekomentuje.
„Automobilky by to měly pochopit. Postavit elektromobil z Opelu Corsa, který stejně za moc nejezdí, a pak za něj paušálně požadovat obrovské příplatky k pokrytí nákladů za baterky, je absurdní. Proč se obtěžovat, když stejně spotřebuje málo,“ dodává na závěr rozhovoru Bob Lutz o důvodech své kritiky. V tomto směru s ním jistě nelze nesouhlasit, pochopitelně v jeho případě však vyvstává otázka, nakolik jsou jeho nové názory účelové...





Z Lutze se stal zastánce elektrifikace velkých užitkových vozů a SUV. Tedy přesně takových, které společnost VIA Motors, v níž je angažován, chce vyrábět
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 6 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 7 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 9 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 9 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
