Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7

Někteří žasnou nad udávaným dojezdem nových elektrických aut jízdou, kterou téměř nikdo nepraktikuje. Je to ale pořád málo, zvlášť v kontextu s dobou nabíjení a tím, co zcela samozřejmě dovedou konvenční auta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7

13.1.2021 | Petr Miler

Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7

/

Foto: BMW

Někteří žasnou nad udávaným dojezdem nových elektrických aut jízdou, kterou téměř nikdo nepraktikuje. Je to ale pořád málo, zvlášť v kontextu s dobou nabíjení a tím, co zcela samozřejmě dovedou konvenční auta.

Nechceme se opakovat, překážkou rozšíření elektrických aut jsou ale odpradávna limity jejich akumulátorů. Všechno ostatní lze udělat velmi dobře a relativně levně, tedy i velmi efektivně. Ale za situace, kdy potřebujete stovky kilogramů drahých akumulátorů, které se ve většině případů budou nabíjet hodiny až dny a pak s nimi stejně ujedete pár set kilometrů, řešením pro většinu lidí prostě nejsou. Neboť i když většina lidí obvykle nepotřebuje auto na více než pár desítek kilometrů ujetých den co den, několik dalekých cest za rok pro ně činí elektromobily nepoužitelnými.

Je pravdou, že situace se za poslední roky zlepšila, má ale pořád daleko k tomu, na co jsme zvyklí z běžných aut jako na nikoli výjimečně dobré, ale jako naprosto samozřejmé. I ty nejlepší a nejdražší elektromobily na trhu pracují s akumulátory o kapacitě okolo 100 kWh, což je i při zohlednění odlišné efektivity motorů ekvivalent 29 litrů nafty v nádrži dieselového auta. A teď si takovou nádrž představte v 2,5tunovém voze se 700 koňmi...

Ani si to nemusíte představovat, běžte si sjet s Teslou Model S. Ta má udávaný dojezd až 652 km dle WLTP, což zní použitelně, když z ní ale začnete dostávat její dynamiku, neujede na jedno nabití ani 100 km. Být doplnění energie otázkou minut, je to jednou, ale ono to tak není. Jeden Supercharger v ČR vás asi nespasí (i tam ovšem strávíte snadno hodinu), v normální zásuvce doma budete vrcholný Model S nabíjet několik dnů. Klidně znovu jen na desítky kilometrů jízdy.

Taková je naše zkušenost a možná nás označíte za blázny, že jezdíme s rychlými auty rychle. Ono se ale na věc dá podívat i opačně, jak předvedl Joe Achilles, automobilový nadšenec, kterého můžete znát i z obecně známějších videí britského Carwow. Ten vzal své BMW 730d, tedy ještě větší a luxusnější auto, než jakým je Tesla Model S, a zkusil, kam dojezde na jedno „nabití” plné nádrže nafty.

Chtěl vyrazit z Londýna do Barcelony, ale protože dostat se teď přes hranice není snadné, jezdil nakonec jen po Británii. Jistě úsporně, ale pořád v běžném provozu. Výsledek? Ujel bez dotankování 900,8 míle, tedy asi 1 450 km - 2,23krát více než co teoreticky zvládne Tesla při spotřebě jen 5,4 litru nafty na 100 km. To samo o sobě je výmluvné, ale zatímco 78 litrů nafty do řady 7 natankujete během pár minut a můžete si dát dalších 1 450 km, v Tesle jste tam, co pár desítek kilometrů rychlé jízdy.

A nejde jen o to - zatímco u konvenčního auta můžete nádrž rozšířit na 100 nebo třeba 156 litrů a nezmění se jinak prakticky nic, nestojí to žádné podstatné peníze, ani to podstatně nezvětšuje hmotnost (ani teoretické - nádrž nemusíte tankovat do plna - desítky kilogramů navíc nejsou u řady 7 zásadní) a dojezd vzroste klidně na dvojnásobek, u elektrického auta takovou možnost nemáte. Dvakrát větší baterky by cenu Tesly zvedly o statisíce, hmotnost o metráky a auto by tak vůbec nemohlo fungovat, potřebovalo by rázem nové brzdy, jiné zavěšení, tisíc dalších věcí.

Ukazuje se tím jen jedno - jak daleko mají z hlediska praktické využitelnosti současné elektromobily ke konvenčním autům. To není trochu jiné, jde o rozdíl několika tříd, který je činí pro část uživatelů absolutně nepoužitelnými. Proč jsou nám za tohoto stavu vývoje techniky tak nuceny, nevíme, do vynálezu docela jinak pojatých akumulátorů nejsou a nebudou pro řadu lidí řešením.


Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 1 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 01Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 2 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 02Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 3 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 03Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 4 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 04Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 5 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 05Brit nastavil zrcadlo chválenému dojezdu elektromobilů, zkusil, co zvládne dieselové BMW 7 - 6 - BMW 7 G11 facelift maska chladice 06
Současné BMW řady 7 je velké a těžké auto, přesto s relativně malou nádrží ujede na natankování až 1 450 km a může za pár minut znovu. Nejlépe to nastavuje zrcadlo limitům současných elektroaut, a to i těm nejlepším z nejlepších. Ilustrační foto: BMW

Zdroj: Joe Achilles@Youtube

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše