Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Británie chce zvýšit povolenou rychlost. Ale jen pro elektromobily
10.10.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Britský ministr dopravy nedávno představil překvapivý záměr: zvýšit rychlostní limit na dálnicích. Dnes ho ovšem trumfnul tamní ministr energetiky.
Záměr zvýšit maximální povolenou rychlost na silnici jakéhokoli typu zní v dnešní době jako žert. Však rychlost zabíjí a i kdyby náhodou nezabíjela, rozhodně znamená vyšší spotřebu a tedy i vyšší emise CO2, které brzy pozabíjejí celou planetu masivním oteplením. Věc je to tak jasná, že i když se data vedoucí k podobným závěrům ukázala být vykonstruovaná, dál se jí přizpůsobuje polovina světa. Je pak opravdu velkým paradoxem, že návrh na na úpravu nejvyšší povolené rychlosti padl ve Velké Británii, kde s emisemi oxidu uhličitého bojují s intenzitou těžko srovnatelnou s jakoukoli jinou zemí v Evropě. Přesto se to opravdu stalo.
Nepřišel s ním žádný „silniční extrémista”, nýbrž sám ministr dopravy Philip Hammond. Nyní totiž v Británii platí na dálnicích velmi nízký limit 70 mil v hodině (mph), tedy jen 112 km/h, Hammond jej chtěl posunout na nikterak závraných 80 mph (přibližně 128 km/h). A jeho argumenty byly veskrze logické. „Chci aby rychlostní limit na našich dálnicích reflektoval realitu moderních aut a silnic, nikoli tu, ve které jsme žili před 50 lety,” řekl mimo jiné Hammond. „Zatímco musíme zajistit, aby naše silnice nadále patřily mezi ty nejbezpečnější na světě, musíme také vzít do úvahy obrovský ekonomický přínos, který přinese zkrácení času potřebného pro cestování,” dodal britský ministr, který vychází mimo jiné z toho, že míra úmrtnosti klesla od roku 1965 o plných 75 procent, což značí velké zlepšení infrastruktury i bezpečnosti vozů.
A s tímto nápadem to myslel vážně: „Zvýšení rychlostního limitu ze 70 na 80 mph přinese naší ekonomice stovky milionů liber ročně a ještě letos předložím formální návrh, který by uvedl tuto změnu v praxi,” uzavřel dříve Hammond.
Jenže týden se sešel s týdnem a všechno je jinak. Zatímco z bezpečnostního hlediska se Hammondův návrh nesetkal s větším odporem, zvýšení spotřeby britských vozů cestujících po dálnicích je vnímáno jako velký problém. Dnes se tedy s „vylepšenou” verzí jeho záměru vytasil ministr energetiky Chris Huhne. A je to rána takového kalibru, že by zasloužila cenu krále Šalamouna za zhovadilost roku.
Sám Huhne byl k návrhu zprvu kritický, nyní ale otočil. Souhlasí se zvýšením maximální povolené rychlosti, ale - podržte se - jen pro elektřinou poháněné vozy. A pokud se stále držíte, poslechněte si jeho argumentaci: „Pravdou je, že máme dnes na dálnicích nižší rychlostní limity než země, které mají dobrou 'zelenou reputaci'. Dokážu si ale představit spíše situaci, kdy by se limit 80 mph vztahoval jen na elektromobily, které nepřinesou žádné dodatečné emise oxidu uhličitého,” pronesl Huhne.
Britský ministr energetiky tak očividně naladil vlny rádia Brusel. Je to úplně ta samá situace, kterou jsme nedávno podrobněji rozebírali po zveřejnění spotřeby Opelu Ampera ve výši 1,2 litru benzinu na 100 km, která je stejně reálná jako nulové emise CO2 elektromobilů. Copak ty nepotřebují dodatečnou energii k tomu, aby byly s to jet o 10 mil v hodině rychleji než dosud? Potřebují A kdepak se tato energie vyrobí? Často v tepelných elektrárnách, které při výrobě potřebné elektřiny vygenerují podobné množství emisí CO2 jako samotný automobil. A i kdyby pocházela z jakéhokoli jiného zdroje, ani ty nevyrábí elektřinu z ničeho, bez vlivů na okolní prostředí.
Říkat za takové situace, že elektromobily ano, protože životní prostředí nezatěžují, kdežto konvenční vozy ne, neboť ty činí pravý opak, je něco natolik nesmyslného a diletantského, že se zdá být skoro nemožné, že to vypadlo z úst jednoho z nejvyšších úředníků tak významné země. Kdyby snad šlo o cestování v centrech měst, kde je podstatné i to, že jiné, skutečně nebezpečné emise nevznikají v místě pohybu samotného vozu, prosím. Řeč je ale o dálničním limitu a emisích CO2, kde podobný faktor nehraje vůbec žádnou roli.
I Huhne to ovšem myslí vážně a nyní je to on, který chce podobný návrh předložit ještě do konce letoška s tím, že by v platnost vstoupil od začátku roku 2013. Je možné, že nakonec neprojde ani jeden, pokud se to ale nějakému podaří, bude to mnohem pravděpodobněji tento paskvil, který jistě nadchne celých pár set britských elektromobilistů. Ale vlastně proč ne: pár mement zvrácenosti dnešní doby by zdravějšímu vývoji v letech příštích mohlo jedině posloužit...


Nissan Leaf klidně 80, Škoda Octavia ale nejvýše 70 mil v hodině. Proč? Protože emise Leafu vznikají o pár set kilometrů jinde, proto.
Zdroj: BBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před hodinouToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 3 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 4 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 6 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988