Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové dlouhodobě testují Škodu Octavia IV, její motor ukazuje nesmyslnost downsizingu
28.4.2021 | Petr Prokopec
Škoda Octavia není případ auta, který by se nějak dramaticky vzpouzel downsizingovým trendům, v jednom případě ale dokonce zamířil s objemem výše. Motor 1,6 TDI nahradit 2,0 TDI a válcuje nejen předchůdce, ale i litrový benzin.
Kvůli loňskému pandemickému roku si řada lidí pořádně neuvědomuje, že Škoda Octavia čtvrté generace už není ani trochu žhavou novinkou. Na její odhalení ostatně došlo už 19. listopadu 2019. Nemělo by nás tedy překvapit, že postupně vylézají na povrch nejen krátkodobé, ale i dlouhodobé testy. S jedním takovým přišel britský Autocar, který má český bestseller ve vozovém parku od konce ledna. Kupodivu však nejde o některou z vrcholných specifikací, nýbrž o provedení, jenž má blíže k základu. A pod jeho kapotu se nastěhoval nejslabší dvoulitrový turbodiesel naladěný na 115 koní.
Co na pohonnou jednotku říkají Britové? Nejspíše nikoho nezaskočí, že ji nepovažují za trhače asfaltu. Stejně tak mají výhrady k obhroublejšímu projevu během chladných rán. Nicméně jakmile se motor zahřeje, je evidentní, že koncern VW Group vůči předchozím evolucím dvoulitrového TDI provedl řadu změn k lepšímu. Projev jednotky je mnohem klidnější a díky šestistupňovému manuálu se zdá být rychlejší, než ve skutečnosti je. Co je zajímavé, ukazuje nesmyslnost celého downsizingu - motor má sice stejný výkon benzinový tříválec s polovičním objemem, působí ale příjemněji, nenuceněji a jeho spotřeba je nižší.
Britové si ale nepochvalují jen motorový prostor, obdivují zejména ten vnitřní. V tomto ohledu ostatně Octavia nemá konkurenci ani v případě vozů střední třídy, pomineme-li tedy Škodu Superb. S konkurenty ovšem kompaktní škodovka nemůže soupeřit v případě multimediálního a asistenčních systémů. Ani Britové tedy nezavírají oči před aktuálně asi největší slabinou koncernu VW Group, jeho palubní systémy haprují častěji, než by bylo zdrávo.
Octavia navíc zlobí i v případě monitoringu jízdních pruhů a vůz soustavně hlásí chyby, i když se nic problematického neděje. Něco podobného přitom Britové již zaznamenali u dříve testovaného Nissanu Juke, který pro změnu dojel na autonomní brzdy. Systém totiž zmátla londýnská hustá doprava a tamní užší silnice, díky kterým měl pocit, že vůz musí narazit do toho předchozího. Soustavně tak spouštěl varovné signály a navíc samovolně zašlapával brzdy, což bylo nebezpečné.
Právě na tyto aspekty upozorňujeme prakticky v každém článku o autonomním řízení. Počítače totiž sice mohou být dokonalejší než lidé, ovšem v podstatě pouze v ideálním světě. Do toho má ovšem ten, ve kterém žijeme, daleko. Stačí tedy pouhý fakt, že se ocitnete v zácpě, a autonomní auta již trpí přehmaty.
Vraťme se ale zpět k samotné Octavii, u které v případě zájmu budete muset řešit nemalé dilema. Vůz lze totiž pořídit se 16-, 17-, 18- a 19palcovými koly, přičemž milovníci designu nejspíše ihned sáhnou po největším provedení, ačkoliv to je může připravit o pár dalších desítek tisíc. Souběžně s tím ale přijdou také o nemalou porci komfortu, která je spojena pouze se základními šestnáctkami, ať již ocelovými nebo litými. Tedy jinými slovy, buď na silnici ucítíte i vajgl, nebo vás naopak nerozhodí ani větší výmol.
Až na tato omezení ovšem Britové jinak hlásí spokojenost. Zároveň dodávají, že během několika málo měsíců zamíří do jejich parku dlouhodobě testovaných vozů protipól sedanu se základním dieselem, a to Octavia Combi RS TDI. Zajímavé přitom je, že producenti sazí se mají na prodejích tohoto modelu v ostrovním království podílet 20 procenty a plug-in hybridní verze jen 10. Zbývající 70 % pak připadá na benzinové agregáty, včetně onoho litrového benzinu, který skutečně neohromí v žádném ohledu.
Britský Autocar je se Škodou Octavia spokojený, jakkoliv se o její pohon stará slabší dvoulitrový turbodiesel - je totiž příjemnější i úspornější než základní litrový benzin se třemi válci. Co je ovšem dohání k šílenství, to je monitoring jízdních pruhů, který evidentně nezvládá hlavně londýnské dopravní zácpy. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva