Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Design Dacie Duster vzešel z podoby Renaultu 4
5.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(foto, video) Renault uvedl Duster na ruský trh a byl přitom nečekaně sdílný. Zveřejnil i snímky dokreslující vývoz a překvapivé kořeny vozu.
Renault 4 u nás až tak známým vozem není, ale hlavně na západ od našich hranic je legendou. Konstrukčně jednoduché a přitom do jistý míry i novátorské auto (jako první sériové vyráběný automobil použil mj. uzavřený tlakový chladící systém) proslulo díky své prostornosti a spolehlivosti, kterou bylo s to nabídnout za velmi atraktivní cenu. S trochou nadsázky jde o francouzský Volkswagen Brouk - podobně jako on se i „čtyřka” vyráběla po své premiéře v roce 1961 ještě desítky let po celém světě a jeho příběh se definitivně uzavřen až roku 1992. Prodal se v osmi milionech exemplářů a pro mnohé se stal neodmyslitelnou součástí té či oné etapy vlastního života.
Proč dnes, v roce 2011, vytahujeme na světlo světa právě tento model? Inu, kariéru dnes ve světě dělá loni uvedené Dacia Duster, která byla čerstvě uvedena i na ruský trh. Při této příležitosti se její designér Erde Tunga ukázal v Moskvě a na prezentaci určené pro tamní novináře zveřejnil skici a fotografie dokladující vývoj designu Dusteru. Ty nejenže skýtají zajímavý pohled na jednotlivé vývojové fáze, které vedly až ke stvoření sériové podoby vozu, jak ji známe dnes, ale odhalují i zjevnou podobnost právě s legendárním Renaultem 4.
Sám Tunga ostatně přiznal, že se právě univerzálním Renaultem schopným poradit si i s lehčím terénem nechal inspirovat a i pohled na samotnou „čtyřku” z určitých úhlů Duster připomene. Jde zejména o příď a základní tvar vozu, i specifické zadní boční okénko mají oba vozy společné, třebaže každý z nich ve výsledku sází na trochu jiné řešení.
Pokud se podíváte na přiložené, žel bohu ne zcela kvalitní snímky ze samotné prezentace, hned na několika z nich zjistíte, že původní idea designu Dusteru byla hotové retro a celá příď jako by čtyřkovému Renaultu z oka vypadla. Pozdější prototypy nabraly poněkud hranatější tvary, až se postupně dopracovaly k aktuální podobě vozu, jež si můžete pořídit i u českých dealerů Dacie. Přesto jí podobnost s Renaultem 4 nelze upřít.
Ačkoli je tento fakt zjevný na pohled, nikdo si toho dosud nevšiml. Alespoň já si nevzpomínám, že bych se kdy v jakémkoli testu či článku o Dusteru setkal s jakoukoli zmínkou o podobnosti s R4. Ostatně ani trocha práce s internetovým vyhledávačem nic podobného v historii nenašla. Jde tak o vcelku pozoruhodné odhalení, a proto jsme se mu i my rozhodli věnovat trochu pozornosti.
Pokud se divíte, že automobilka, která jinak nebývá ráda, když se na spojitost některých modelů Dacie a Renaultu příliš upozorňuje, sama přichází s informací o tomto spojení, pak je třeba dodat, že Rusko je jedním z těch trhů, kde se Duster prodává právě s logem Renaultu na přídi. Že se tak ve světě děje jsme vás informovali docela nedávno a ačkoli zatím na stránkách ruského zastoupení francouzské státní automobilky nenajdete o Dusteru zmínku (je zjevně zatím příliš žhavou novinkou), jiné „přeznačkované” Dacie již tamní zastoupení nabízí. Renault tak zřejmě bere celý příběh jako důvěryhodnost podporující upozornění na skutečně francouzské kořeny vozu.
Zajímavé pohledy na jednotlivé vývojové fáze skýtá i záznam ze zmíněné prezentace pana Tungy, k dispozici krom patřičných obrázků i anglický komentář s ruským překladem. A pokud byste chtěli dozvědět více o produkčním Dusteru, přečtěte si náš test verze 1,5 dCi 4x2.















Vybrané vývojové fáze Dusteru obrazem
Produkční Dacia Duster, jak ji známe dnes
Videozáznam z prezentace designéra Dusteru v Rusku
Dobové snímky Renaultu 4 v rozličných provedeních
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha