Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá

Už klidnější vody naftového průšvihu VW se dočkaly rozvíření. Americké úřady viní i několik Audi a Porsche.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá

3.11.2015 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už klidnější vody naftového průšvihu VW se dočkaly rozvíření. Americké úřady viní i několik Audi a Porsche.

V posledních dnech to vypadalo, že se kauza Dieselgate pomalu stává historií. Volkswagen by už „jen” přistoupil k největší svolávací akci ve své historii, v jejímž rámci by trvale deaktivoval „chytrý“ software, zaplatil nějakou tu pokutu a jelo by se dále. Úřady a část zákazníků by sice VW ještě nějakou chvíli pokoj nedali, podle průzkumu mezi Němci ale kredit automobilky coby výrobce kvalitních aut kauzou příliš a to je pro další existenci firmy důležitější než cokoli jiného. Jenže vývoj teď nabírá trochu jiný směr.

Americká vládní agentura EPA (Environmental Protection Agency) ve spolupráci s kalifornskou organizací CARB (California Air Resources Board) včera přišla s dalším obviněním Volkswagenu, které naznačuje, že skandál má ještě větší rozměry. A to pro VW není dobrá zpráva.

Než se ovšem k novinkám dostaneme, jen v rychlosti zrekapitulujeme, co se dosud stalo. Tak tedy, již v loňském roce bylo zjištěno výzkumníky z West Virginia University, že vozy Volkswagenu osazené motory TDI EA 189 vykazují podstatně větší emise NOx v reálném provozu než při jejich testu na dynamometru. Pozdější zkoumání vyústilo v obvinění EPA a přiznání VW, že jeho motory jsou vybaveny tzv. odpojovacím zařízením. To pozná, kdy je testováno a na základě toho upraví chod pohonné jednotky tak, aby vypouštěné emise NOx odpovídaly normám. Ve skutečném světě je však zařízení deaktivováno, načež oxidy dusíku přesahují povolené limity až čtyřicetkrát. Již to samo o sobě problematické, závažnější je ale fakt, že Volkswagen tímto „chytrým“ softwarem osadil na 11 milionů automobilů i mimo USA.

Pravdou tedy je, že automobilka se k nekalému jednání přiznala pouze ve Spojených státech, kde se kauza dotýká necelého půlmilionu vozů. Ve zbytku světa dosud přiznává pouze přítomnost oné problematické části kódu řízení motoru, který pravděpodobně také něco dělá. Jenže evropské normy jsou benevolentnější než v USA a ani takový stav nemusí nelegální. Však Volkswagen uvedl, že si není jist, zda odpojovací zařízení vůbec u motorů na Starém kontinentu bylo aktivováno. Nicméně svolávací akce zde začnou od ledna příštího roku, což mnohý může za potvrzení považovat.

Ať je však již situace v Evropě jakákoliv, v zámoří aktuálně začalo přituhovat. EPA a CARB totiž nově tvrdí, že „chytrým“ softwarem jsou osazeny také Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L a Q5 (všechny modelový rok 2016), Porsche Cayenne (2015) a VW Touareg (2014). Tedy modely osazené třílitrovým šestiválcem, který v reálném světě, tedy v momentech, kdy nedochází k laboratornímu měření, přesahuje emisemi NOx povolené normy až devětkrát.

Na první pohled není nové kolo kauzy Dieselgate až tak závažné. Přeci jen jde o menší rozdíl, který zavání pouze odlišnými nároky reálného provozu a dotýká se přibližně jen 10 000 vozů prodaných v USA od roku 2014. Nicméně pokud se na celou záležitost podíváme kritičtějším okem, pak si musíme položit otázku, zda - pakliže by EPA měla pravdu - vše končí jen zde. A pokud nikoli, zda celé řešení bylo dílem několika ambiciozních inženýrů, o jejichž činnosti nikdo z vedení nevěděl.Obdobně ostatně smýšlí i obě agentury, které začaly zkoumat další vozy koncernu vyrobené po roce 2009, aby odhalily, kam až skandál sahá.

Nad Volkswagenem se tak začínají stahovat černější mračna než dříve. Dosud automobilce hrozilo, že za porušení regulí může zaplatit až 18 miliard dolarů (cca 442 mld. Kč), přičemž ta mohla doufat, že díky spolupráci s vyšetřovateli a americkým kongresem se jí povede zákonodárce obměkčit a výslednou pokutu srazit na minimum. Pakliže bude problém ještě větší, může pomalu počítat s její maximální výší, k čemuž se navíc přidá dalších alespoň 375 milionů dolarů (9,2 mld. Kč) za nové kolo podvodů. A ani to navíc nemusí být konečný účet.

Vše bude nyní záviset na dalším vývoji, kdy kupříkladu stát Kalifornie požaduje od Volkswagenu do tří dnů schůzku, na které bude vzájemně prodiskutováno nové kolo obvinění. To automobilka momentálně odmítá, přičemž mluvčí severoamerického Audi Brad Stertz požaduje po organizaci EPA data, která objasní, jak bylo nových závěrů dosaženo. Porsche North America pak pro změnu vydalo prohlášení, ve kterém zmiňuje, že je novým obviněním „překvapeno“. Značka prý věří, že Cayenne je „plně kompatibilní“.

Obě automobilky by nyní měly zastavit prodej dotčených modelů, jinak hrozí, že přijdou o certifikát EPA, bez kterého není v USA možné nové vozy prodávat. Audi přitom ještě včera naznačovalo, že nic takového neučiní, dnes ale již vše může být jinak. Zvláště když nemalé rozhořčení vyjádřili členové amerického kongresu, kteří se nyní ve společném prohlášení dotazují, kam až podvod Volkswagenu sahá a jak je možné, že zůstal neodhalen. Přitom naznačují, že značka bude opravdu pykat, neboť všichni mají hrát podle stejných pravidel.

Další vývoj bude tedy nadmíru zajímavý, pročež nyní jen dodáme, že na nová obvinění již zareagovaly akciové trhy, kde hodnota Volkswagenu poklesla o zhruba tři procenta. Dá se přitom předpokládat, že nejde o poslední pád, zvláště pokud existence odpojovacího zařízení v dalších pohonných jednotkách bude potvrzena...


Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 1 - Porsche Cayenne 2015 facelift 09Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 2 - Porsche Cayenne 2015 facelift 10Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 3 - Porsche Cayenne 2015 facelift 11
Podle nových obvinění EPA a CARB je odpojovacím zařízením vybaveno i Porsche Cayenne...

Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 4 - Audi SQ5 plus prvni sada 01Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 5 - Audi SQ5 plus prvni sada 02Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 6 - Audi SQ5 plus prvni sada 03Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 7 - Audi SQ5 plus prvni sada 04Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 8 - Audi SQ5 plus prvni sada 05Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 9 - Audi SQ5 plus prvni sada 06Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 10 - Audi SQ5 plus prvni sada 07Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 11 - Audi SQ5 plus prvni sada 08Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 12 - Audi SQ5 plus prvni sada 09Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 13 - Audi SQ5 plus prvni sada 10Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 14 - Audi SQ5 plus prvni sada 11Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 15 - Audi SQ5 plus prvni sada 12Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 16 - Audi SQ5 plus prvni sada 13Dieselgate nekončí. Dle EPA testy podvádí i vozy s motory V6 TDI, VW to odmítá - 17 - Audi SQ5 plus prvni sada 14
...či Audi Q5

Zdroj: The Detroit News

Petr Prokopec

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.