VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová

Německá automobilka počítá se softwarovými i hardwarovými zásahy do motorů TDI EA 189, některé prodané vozy by i mohl vyměnit za zcela nové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová

7.10.2015 | Petr Prokopec | 3 příspěvky

VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá automobilka počítá se softwarovými i hardwarovými zásahy do motorů TDI EA 189, některé prodané vozy by i mohl vyměnit za zcela nové.

Kauza Dieselgate již začíná být stejně unavující jako někdejší pozvolné představování Škody Fabia nebo skandál, jenž se týkal fackování Jeremy Clarksona. Rádi bychom si přitom od ní odpočinuli a alespoň jeden den informovali také o něčem jiném. Nicméně na povrch neustále vyplouvají nové a nové skutečnosti, pročež zkrátka opětovně vyrazíme do Wolfsburgu. Někdejší šéf Porsche a nová hlava Volkswagenu Matthias Müller totiž oznámil, že německý koncern začne v lednu příštího roku s největší svolávací akcí ve své historii.

Momentálně není jasné, kolik aut se ve skutečnosti do servisů dostane, nicméně podle Volkswagenu by do konce roku 2016 měly být opraveny všechny vozy osazené motory TDI EA 189. Jak jsme přitom naznačili již včera, v případě dvoulitrových pohonných jednotek by vše mělo začínat i končit pouze přehráním toho správného softwaru. Nicméně u 1,6litrových turbodieselů bude třeba kromě jiné elektroniky dodat také nový hardware, a to nejspíše vstřikování. Oficiálně potvrzen je ale zatím pouze blíže nespecifikovaný hardwarový zásah do části motorů. Neoficiálně se pak hovoří také o možné výměně některých aut za nová - takovou možnost ale očekávejme spíše v USA, kde se VW může dopočítat toho, že pro něj takové řešení bude nejlevnější. V Evropě jistě najde schůdnější cesty.

Je samozřejmě otázkou, zda se ovšem akce zúčastní podstatná část majitelů dotčených vozů, neboť nový software by mohl ovlivnit výkon i spotřebu vozů, a to jistě ne pozitivně. Je tedy pochopitelně otázkou, co se v případě ignorace celé akce motoristům stane, i na to už se ale objevují první odpovědi - Velká Británie již oznámila, že motoristy s vozy osazenými agregátem TDI EA 189 nebude za možné vyšší emise nikterak penalizovat.

Pro 1,1 milionu britských motoristů představuje toto prohlášení jistě nemalou úlevu. Nicméně je nadále nutné brát v potaz, že evropské normy týkající se emisí NOx jsou výrazně vyšší než ty americké, a tak i německý koncern dokola naznačuje, že ačkoliv byl podvodný software v agregátech zakomponován, přinejmenším v některých případech nemusel mít na výsledek měření emisí žádný vliv. Svolávací akce by tak vlastně byla zbytečná, přesto k ní ale dojde - zřejmě jen proto, aby v řídícím software nebyla ani možnost se při testu emisí přetvařovat. Takový scénář je ostatně na stole od začátku a je jedním z těch pravděpodobných, ať už se vám zdá vadný jakkoli.

Müller totiž dodal, že jedním ze způsobů, jak se dostat zpátky na výsluní a do přízně zákazníků, je aktuální snaha o maximální transparentnost i nápravu. Technické řešení je podle něj již na dohled, nicméně obchodní a finanční následky skandálu prozatím nelze odhadnout. Vše totiž bude záviset na americkém trhu, o který tu momentálně běží především. A zejména pak o tamní zákazníky, kteří mohou být loajální, nebo naopak souzeníchtiví.

Aby si Volkswagen zajistil přízeň zámořské klientely, nabízí aktuálně všem stávajícím zákazníkům zvýhodnění ve výši 2 000 USD (cca 48 500 Kč) na nákup či pronájem jakéhokoliv jeho vozu osazeného benzinovým či hybridním ústrojím. Tuto pobídku je přitom možné sloučit s veškerými dalšími slevovými akcemi, kdy kupříkladu Passat je nabízen rovněž o dva tisíce dolarů levněji a Touareg, CC nebo Eos dokonce o 4 000 USD (97 000 Kč) levněji.

Jakkoliv jde samozřejmě o nemalé sumy, v rámci soudních pří půjde o ještě vyšší částky. Momentálně totiž vystoupil se žalobou generální prokurátor státu Západní Virginie (toho státu, jehož výzkumníci za odhalením podvodu stojí) Patrick Morrisey, podle kterého Volkswagen „vědomě vyráběl, inzeroval a prodával“ svá dieselová vozila jako ohleduplná životnímu prostředí.

Pokud přitom Morrisey bude ve své žalobě úspěšný, pak čeká německou automobilku opravdu tvrdý trest. Generální prokurátor totiž požaduje, aby každému z 2 684 zákazníků byl vyplacen rozdíl mezi dieselovým a benzinovým motorem, dále pak ušlý zisk způsobený poklesem hodnoty vozu a rovněž veškeré náklady související s poklesem výkonu, za nímž má stát svolávací akce.

Mimo to má automobilka zaplatit státu za každý vůz s podvodným softwarem částku 5 000 USD (120 500 Kč) a zároveň uhradí i veškeré soudní výlohy. Bavíme se tu tedy o milionech, a to jsme jen u státu Západní Virginie. Kromě Morriseyho ovšem chystá žalobu dalších 29 států, dále pak i Ministerstvo spravedlnosti a agentura EPA.

Do toho nejspíše bude Volkswagen zatažen do série soudních pří s jednotlivými majiteli, pročež se dá více než pochopit, proč nový šéf koncernu Hans Dieter Pötsch mluví o krizi, která by mohla stát VW Group existenci. Jak jsme totiž již zmínili dříve, jen od vypuknutí skandálu poklesla hodnota akcií Volkswagenu o 42 procent.

Trochu paradoxní je v tuto chvíli fakt, že ačkoliv podvod vyšel na světlo světa 18. září, zámořské prodeje značky za devátý letošní měsíc narostly z loňských 25 996 vozů na letošních 26 141 kusů. Analytici ovšem naznačují, že automobilka se zdaleka nemá radovat, neboť na daném stavu mají podíl dříve sepsané objednávky a říjnový pokles bude o to razantnější.

Situaci tedy budeme nadále sledovat a s novinkami se neprodleně přihlásíme. Rádi bychom přitom slíbili, že to nebude hned zítra či dokonce za pár hodin, nicméně ve Wolfsburgu se stále snaží vymyslet, jak z toho ven. A také dopátrat výsledku, jež se týká v Evropě prodaných vozů. Tedy té největší porce z oněch 11 milionů exemplářů.

Závěrem pak jen můžeme zmínit, že magazín WardsAuto sestavující každoročně žebříček deseti nejlepších motorů pro letošek Volkswagen zcela diskvalifikovala. Na tom by samozřejmě nebylo nic podivného, pokud by šlo o diesely, nicméně přihlášenými pohonnými jednotkami byly 1,8litrový a dvoulitrový benzinový čtyřválec a plug-in hybridní ústrojí z Audi A3 e-tron.

Výkonný editor magazínu Tom Murphy k tomu dodává, že zákaz pro Volkswagen bude platit do té doby, dokud „nebudeme přesvědčeni, že nedošlo k očištění z podvodu, zaplacení všech pokut a uspokojení regulátorů“. A k tomu, jak jsme si řekli v rámci svolávacích akcí, hned tak nedojde. V dané anketě tedy Volkswagen nejspíš nebude chybět naposledy - jak moc smysluplná vám tato reakce přijde, posuďte sami...


VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 1 - Matthias Muller CEO VW 2015 01VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 2 - Matthias Muller CEO VW 2015 02VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 3 - Matthias Muller CEO VW 2015 03
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller oznámil, že svolávací akce vozidel s motory TDI EA 189 začne v lednu 2016

VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 4 - VW TDI Clean Diesel 01VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 5 - VW TDI Clean Diesel 02VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 6 - VW TDI Clean Diesel 03VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 7 - VW TDI Clean Diesel 04VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 8 - VW TDI Clean Diesel 05VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 9 - VW TDI Clean Diesel 07VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 10 - VW TDI Clean Diesel 08VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 11 - VW TDI Clean Diesel 09VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 12 - VW TDI Clean Diesel 10VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 13 - VW TDI Clean Diesel 11VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 14 - VW TDI Clean Diesel 12VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 15 - VW TDI Clean Diesel 13VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 16 - VW TDI Clean Diesel 14VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 17 - VW TDI Clean Diesel 15VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 18 - VW TDI Clean Diesel 16VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 19 - VW TDI Clean Diesel 17VW svolá auta zasažená Dieselgate v roce 2016, některá prý i vymění za nová - 20 - VW TDI Clean Diesel 18
Za podvodný software v tzv. čistých dieselech již značka čelní první žalobě. Další navíc budou následovat

Petr Prokopec

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.