VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní

Německý koncern byl ve třetím čtvrtletí 2015 takřka sto miliard korun v minusu. Ovšem pouze proto, že odložil stranou dvojnásobek svého zisku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní

29.10.2015 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německý koncern byl ve třetím čtvrtletí 2015 takřka sto miliard korun v minusu. Ovšem pouze proto, že odložil stranou dvojnásobek svého zisku.

Na tokijskou motor show nedorazili pouze domácí výrobci, ale rovněž koncern Volkswagen. Ten se neprezentoval žádnou žhavou novinkou, místo toho pouze japonskému publiku ukázal již ve Frankfurtu odhalený koncept Tiguan GTE. Z toho důvodu byla veškerá pozornost upřena k novému šéfovi značky Herbertu Diessovi, který dal k dispozici pár informací týkajících se kauzy Dieselgate. Mnohý by přitom čekal, že zmiňovat bude hlavně benzinové pohonné jednotky, hybridy či elektromobily, zvláště v Zemi vycházejícího slunce, kde „naftožrouti“ nejsou zrovna prodejními trháky. Nicméně Diess zmínil, že navzdory skandálu Volkswagen vidí diesely pozitivně.

„Nadále věříme v budoucnost dieselových motorů, neboť jsou kompromisem mezi výkonem a emisemi a jsou velmi dobrou volbou pro řadu vozidel,“ uvádí Diess. A zároveň dodává, že „jsme se nyní rozhodli vybavit všechny naše dieselové motory nejmodernější technologií SCR a přidat roztok močoviny Ad Blue tak rychle, jak jen to bude možné“. Směřování firmy je tedy jasné, upřesněna pak byla i náprava kroků z minulosti. Diess přitom řekl, že u většiny motorů TDI EA 189 dojde k přehrání softwaru, který nebude žádný vliv na výkon. Tady musíme číst mezi řádky, ale protože není reálně možné, aby emise NOx byly sníženy pouhou softwarovou změnou bez vlivu na výkon či spotřebu, vypadá to, že u oné většiny aut (motory 2,0 TDI dle předchozích informací) bude pouze odstraněn software nějak umožňující přizpůsobení vozu probíhajícímu testu a jinak se nezmění vůbec nic.

Jak přitom již bylo oznámeno, největší svolávací akce v dějinách Volkswagenu odstartuje v lednu příštího roku a měla by zabrat celý rok. Německá automobilka přitom na pokrytí všech nákladů vzniklých v důsledku kauzy Dieselgate dala stranou 6,7 miliardy Eur (cca 181,5 mld. Kč), kvůli čemuž bylo nyní oznámeno, že vůbec poprvé po 15 letech jsou čtvrtletní výkazy spojeny se ztrátou. Ta provozní představuje 3,48 mld. Eur (94,27 mld. Kč), před zdaněním pak činí 2,52 mld. Eur (68,26 mld. Kč).

Pokud tedy umíte číst mezi řádky, je vám asi jasné, že ve skutečnosti byl Volkswagen standardně ziskový a ztráta je více formální než faktická, alespoň zatím. Není tedy překvapením, že hodnota akcií narostla o 1,6 procenta. Mimo to pak Diess dodává, že skandál by nakonec neměl nějakým výrazným způsobem ovlivnit registrace, neboť některé trhy nevykazují sebemenší známku poklesu prodejů. Nicméně i přesto německý koncern počítá se změnou strategie, v jejímž centru již nebude touha stát se největší automobilkou světa.

Podle nového předsedy dozorčí rady VW Group Matthiase Müllera již nebude kladen důraz na překonání Toyoty, místo toho bude prim hrát navyšování kvality a spokojenost všech těch zákazníků, kteří si koupili vůz osazený motory TDI EA 189. „Musíme se podívat za současnou situaci a vytvořit podmínky pro budoucí úspěšný rozvoj Volkswagenu, který povstane a bude silnější než dříve. Naši zákazníci jsou ve středu všeho, co 600 000 zaměstnanců značky po celém světě dělá.“

Daná strategie přitom počítá s rokem 2025 jako mezním termínem, kdy by Němci měli opětovně stát na vrcholu veškerého automobilového piedestalu. Během té doby se přitom budou snažit opatrně ořezat svou nabídku, která aktuálně napříč 12 značkami zahrnuje více než 300 modelových řad. Volkswagen tak evidentně již nepočítá s útokem na každý, byť sebemenší okraj trhu. S ohledem na osekání vývojového rozpočtu se místo toho bude zabývat hlavně bestsellery.

Kromě toho začíná být evidentní, že firma navzdory své víře v turbodiesely začíná stále více tlačit do popředí hybridy a elektromobily. Vlajkovou lodí značky pro příští dekádu se tak má stát zcela nový Phaeton, který jako zcela „bezemisní“ dorazí do výroby v roce 2020. Elektrické pohonné ústrojí a architekturu bude sdílet s chystaným Audi Q6, přičemž stejně jako zástupce čtyř kruhů má nabídnout působivý dojezd okořeněný konektivitou a bezpečnostními systémy.

Mimo to Volkswagen chystá modulární elektrickou soustavu, kterou by bylo možné použít ve všech vozech koncernu bez ohledu na karosářskou variantu. Umožnit přitom má „bezemisní“ dojezd v rozmezí 250 až 500 kilometrů, zároveň však má řidičům nabídnout i jisté emoce. Přepracování se ovšem dočká i platforma MQB, s jejíž evoluční verzí by na trh měla dorazit nová generace plug-in hybridů. Volkswagen však zapracuje i na tzv. mild hybridech a konvenčních motorech.

Diess přitom dodává, že „značka Volkswagen se nově formuje pro budoucnost. Stáváme se efektivnějšími, dáváme naší produktové řadě a našim páteřním technologiím nový směr. A tím, že urychlujeme program vyšší efektivity, vytváříme prostor pro techniku budoucnosti.“ Jak jsme tedy naznačovali již dříve, jakkoliv je krize v současné době nemalá, automobilka by z ní nakonec skutečně mohla vyjít vítězně.


VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 1 - VW Herbert Diess Tokio 2015 01VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 2 - VW Herbert Diess Tokio 2015 02VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 3 - VW Herbert Diess Tokio 2015 03
Šéf Volkswagenu Herbert Diess v Tokiu naznačil, že značka nadále věří dieselům...

VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 4 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 20VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 5 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 21VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 6 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 22VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 7 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 23VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 8 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 24VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 9 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 25VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 10 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 26VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 11 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 27VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 12 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 28VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 13 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 29VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 14 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 30VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 15 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 31VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 16 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 32VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 17 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 33VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 18 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 34VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 19 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 35VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 20 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 36VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 21 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 37VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 22 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 38VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 23 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 39VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 24 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 40VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 25 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 41VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 26 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 42VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 27 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 43VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 28 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 44VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 29 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 45VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 30 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 46VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní - 31 - VW Tiguan 2016 prvni oficialni sada 47
...zároveň však urychlí vývoj elektromobilů a hybridů, mezi něž bude spadat i produkční verze konceptu Tiguan GTE

Petr Prokopec

Diskuze 2 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.