Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí

Možná jste si i vy za poslední léta všimli, kolik přibylo na českých silnicích Mustangů, Camar a dalších podobných aut. Není to jen dojem a neděje se to jen v ČR, dovoz aut z USA do Evropy vzrostl za čtyři roky čtyřnásobně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí

18.2.2021 | Petr Prokopec

Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí

/

Foto: Dodge

Možná jste si i vy za poslední léta všimli, kolik přibylo na českých silnicích Mustangů, Camar a dalších podobných aut. Není to jen dojem a neděje se to jen v ČR, dovoz aut z USA do Evropy vzrostl za čtyři roky čtyřnásobně.

Pravidelně se ptáme, co udělá zákazník, který chce nové auto, ale místní nabídka definovaná stále více regulacemi Evropské unie než přáními kupujících mu nevyhovuje. Obvykle konstatujeme, že se buď smíří s nastalým stavem a koupí něco, co mu zcela nevyhovuje, nebo bude dále udržovat při životě starší vůz, nebo zamíří na trh ojetin, kde lze stále pořídit něco podle jeho gusta. Tak trochu nám ale uniká čtvrtá možnost, kterou evidentně volí stále více lidí - nechá si dovézt vůz z míst, kde nabídka tak moc sešněrovaná není.

Jakkoli je to relativně komplikovaná možnost, v Evropě doslova bují. Podle dat společnosti Carfax narostl import automobilů z USA raketovým tempem na rekordní hodnoty. Zatímco v roce 2015 bylo z USA dovezeno 90 459 ojetin, v roce 2019 již import vzrostl na 342 642 kusů, což představuje navýšení na téměř čtyřnásobek. A jakkoli jsme na jednu stranu překvapeni, na tu druhou to jen odráží realitu - ještě nikdy jsme v provozu tak často nepotkávali auta z USA, která se tu neprodávají buď vůbec nebo jen velmi okrajově.

Podle dat Carfaxu ostatně míří dovezená auta hlavně do východnějších částí Evropy, kde jich skončilo 160 tisíc. Bez zajímavosti není, že část končí i mimo země EU, konkrétně v Gruzii, kde si americká auta oblíbili jako zřejmě nikde jinde a používají je tam i některé státní instituce.

Ale zpět k dovozu jako takovému, který má své úskalí. Podle Carfaxu totiž roste podíl ojetých vozů, jejichž udávaný stav neodpovídá tomu, v jakém byl vyvezen z USA - manipuluje se se vším možným od stavu tachometru až po to, zda byl v minulosti havarován, zaplaven či totálně zničen. Napravení těchto problémů pak může být náročné jak po finanční, tak i časové stránce, neboť jakkoliv mohou některé vozy pocházet i od značek činných v Evropě, mnohé díly na starém kontinentu nejsou k dispozici. Podle firmy dnes nejsou u celých 90 % dovezených aut uváděny korektní informace o jejich historii a jakkoli předpokládáme, že nejčastěji půjde o drobnosti, je to varovné číslo.

Tak či onak data ukazují hlavně to, jak složité bude poručit lidem, aby si koupili jiná auta, než chtějí. A čím více bude EU a její pravidla odtržená od reality trhu, tím více budou hledány a nacházeny skulinky k tomu, jak se dostat k autu vytouženému, nikoli nařízenému. A protože emise CO2 u podobných dovozů nikdo nesleduje, snadno se může stát, že zatímco jedni si budou postupně místo Octavie 1,6 kupovat verze 1,2 TSI, pak 1,0 TSI, pak 1,0 e-TSI a pak 0,0 e-e, která své emise CO2 za tu dobu snížila ze 146 gramů na 106, jiní budou nepozorovaně dovážet Mustangy s motorem 5,0 V8. Nic proti tomu, je to ale poněkud tragikomické podtržení absurdity současného stavu věcí.


Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 1 - 2015 dodge challenger srt hellcat 01Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 2 - 2015 dodge challenger srt hellcat 02Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 3 - 2015 dodge challenger srt hellcat 03Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 4 - 2015 dodge challenger srt hellcat 04Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 5 - 2015 dodge challenger srt hellcat 05Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 6 - 2015 dodge challenger srt hellcat 06Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 7 - 2015 dodge challenger srt hellcat 06aVývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 8 - 2015 dodge challenger srt hellcat 06bVývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 9 - 2015 dodge challenger srt hellcat 07Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 10 - 2015 dodge challenger srt hellcat 08Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 11 - 2015 dodge challenger srt hellcat 09Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 12 - 2015 dodge challenger srt hellcat 10Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 13 - 2015 dodge challenger srt hellcat 14Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 14 - 2015 dodge challenger srt hellcat 15Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 15 - 2015 dodge challenger srt hellcat 16Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 16 - 2015 dodge challenger srt hellcat 17Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 17 - 2015 dodge challenger srt hellcat 18Vývoj dovozu aut ukazuje další následek snah EU nařídit auta, která lidé nechtějí - 18 - 2015 dodge challenger srt hellcat 19
Mezi vyhledávané „ameriky“ v Evropě patří Dodge Challenger, jistě i kvůli svým mohutným osmiválcovým motorům. Foto: Dodge

Zdroj: Carfax

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.