Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropské i světové auto roku 2019 je totální propadák, možná přepíše historii
15.8.2019 | Petr Prokopec
Auta roku nemusí být vždy prodejní trháky, aby se ale za první rok po celém světě neprodalo ani 7 tisíc kusů? A během toho druhého se prodávalo pár set vozů měsíčně v celých USA? Jaguar I-Pace zákazníky neoslovuje.
Evropským i světovým autem roku se pro letošek stal Jaguar I-Pace. Britský elektromobil tím zakončil spanilou jízdu, během které sbíral jednu trofej za druhou. Člověk by tedy očekával, že takový vůz bude na trhu zájem a zpočátku to tak i vypadalo. Tvrzení samotné značky hovořila o tom, že firma ještě před příchodem I-Pace na trh obdržela 25 tisíc objednávek. A jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat ona ocenění, zájem publika měl narůst ještě více, prý vůbec nad výrobní možnosti Britů. Jak se ale nyní ukazuje, realita je jiná.
Veškeré dosavadní optimistické zprávy nemohl mít ani trochu reálný základ a I-Pace nezvládá překonat ani jeden model Tesly, natož pak kohokoli jiného. A nedostatečnou výrobou to skutečně není. Za loňský rok se neprodalo ve světě ani 7 tisíc aut a za prvních šest měsíců letošního jde pouze o 9 077 exemplářů. Z této porce pouze 1 309 vozů připadá na Spojené státy, tamní dealeři přitom mají na skladech 1 338 neprodaných vozů. Při aktuálním odbytu je to zásoba na více než půl roku, dost přehnaný stav.
Pro Jaguar se tak I-Pace stává jen mlýnským kamenem na krku, což není dobrá zpráva pro mateřský koncern Tata Motors. Britská automobilka totiž tuto společnost uvrhla do největší ztráty v její historii, a to mimo jiné kvůli miliardovým investicím do elektromobility, které optikou aktuálního „úspěchu” I-Pace na trhu mohou stát zcela nenávratnými.
Nepřekvapí proto, že severoamerické zastoupení již vyrukovalo s novou slevovou akcí, v jejímž rámci je možné koupit I-Pace o 15 tisíc dolarů (cca 349 tisíc Kč) levněji. Z této sumy přitom 7 000 USD (162 770 Kč) připadá na federální daňový kredit, zatímco částka 5 000 USD (116 260 Kč) jde na konto automobilky. Ta pak nově nabízí ještě bonus zvaný Tesla Conquest, se kterým se cena snižuje o zbývající 4 000 USD, a to jen za to, že už vlastníte Teslu, ale přesto jste se rozhodli (i) pro Jaguar.
Jakkoliv je ovšem rozdíl, jestli u prodejců platíte 69 500 USD (1,6 mil. Kč) nebo 54 500 USD (1,27 mil. Kč), zájem publika ani taková pobídka nerozdmýchala - 213 kusů prodaných v celých USA za letošní červenec je tristní bilance. Zákaznický potenciál se zdá být už po tak krátké chvíle vyčerpaný a jen ukazuje, jak moc velká poptávka na současném trhu po elektrických autech existuje.
V kontextu s výše zmíněným je smutné, že automobilky dnes investují miliardy eur do vývoje aut, jako je toto, o které na trhu stojí pár promile zákazníků. Bez okolků ale označují jako nesmyslnou zlomkovou investici třeba do vývoje nové manuální převodovky s tím, že kvůli 10 nebo 15 procentům potenciálních klientů to dělat nebudou. Vliv regulací na současný automobilový trh je zkrátka enormní a produkt dále vzdalující od představ těch, kteří si jej nakonec musí koupit.
Závěrem jen dodejme, že je hořce úsměvné, že značku v této době zajímají malichernosti, jako je třeba definice nová automobilu v odborných slovnících. V nich se totiž píše o dopravním prostředku, který je poháněn především spalovacím ústrojím. Něco takového ale dle Britů již neodpovídá realitě, proto začali hledat nový termín, který by současný stav reflektoval daleko více.
Oslovili přitom i fanoušky na sociálních sítích, nic konkrétního ale zatím nezaznělo. A možná ani nezazní, protože I-Pace zatím ve světě aut redefinuje jen slovo „propadák”. Historicky nejméně úspěšným vozem zaměřeným na širší klientelu, který vyhrál anketu Car Of The Year, je NSU Ro80. Prodalo se jej asi 34 tisíc kusů - I-Pace bude ještě mít co dělat, aby takové bilance dosáhl, zatím je asi na polovině...






Jaguar I-Pace je možná nejméně prodávaným Světovým autem roku v historii ankety WCOTY
Zdroje: Clean Technica, Jaguar
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 6 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 8 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 9 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 11 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1