Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Focus 2015 selhal v losím testu, lepší je i Škoda Rapid
22.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Pro faceliftovaný Focus 1,0 je v losím testu moc i 68 km/h. Po odlehčení je lepší, i tak sotva srovná jednodušší duo Škody a Seatu.
Na trhu hatchbacků nižší střední třídy je v Evropě dost husto. Volkswagen Golf vyhrává celkovou bytelností a univerzálností, ale pro nadšené řidiče to není ta nejvhodnější volba, pokud se nebavíme o verzích GTI či ještě ostřejším R, resp. v minulosti R32. Když člověk ještě před pár lety potřeboval auto téhle kategorie, ale chtěl i dobré jízdní vlastnosti a nechtěl hledět na motorizaci, sáhl po Fordu Focus.
Takové období nicméně skončilo s nástupem třetí generace v roce 2011. Stejně jako byla první a do značné míry i druhá generace vyzdvihovaná za své jízdní vlastnosti, je potřeba zájemcům o aktivní svezení třetí Focusu připomenout, že už zdaleka není tak jistý a řidičsky atraktivní. Můžete to brát jako ústupek pohodlí či naše nářky označit za zbytečné, když Focus není Porsche, na vlastní názor má právo každý.
Co zhoršení ovladatelnosti vozu rozhodně nepřináší a nikdy přinášet nebude, je lepší bezpečnost. Velmi dobře to demonstruje nový test švédského magazínu Teknikens Värld, který s Focusem provedl losí test. A to pochopitelně již s tím faceliftovaným, od kterého si mnozí očekávali - a někteří novináři mu v testech přiřkli - jízdní vlastnosti. A aby toho nebylo málo, k testu vybrali verzi s motorem 1,0 EcoBoost, kterému můžete vyčítat kde co, ale ne přílišné zatěžování přední nápravy a negativní vliv na stabilitu vozu. Ke všemu šlo o hatchback - námi kdysi testovaný kombík s těžším dieselem jízdně přesvědčoval ještě méně.
Pro srovnání přizvali Švédové ke stejné disciplíně i aktuální Nissan Pulsar a Seat Toledo 1,2 TSI, který je technicky shodný se Škodou Rapid 1,2 TSI. Máme tak před sebou docela zajímavé srovnání - v myslích některých stále přežívající etalon kompaktní třídy proti novicovi z Japonska a o půl třídy níže stojícímu, jednoduchému česko-španělskému liftbacku. Jak to dopadlo?
Ford Focus 2015 1,0 EcoBoost 125
Standardy losích testů Teknikens Värld velí testovat vozy naložené, což je pochopitelné - od auta, které je již často používáno jako rodinné, očekáváte zvládnutí podobného manévru i tehdy, kdy s ním nejedete sám. V takovém případě považují Švédové test za absolvovaný, pokud auto zkouškou projede bez ztráty kontroly rychlostí 70 km/h. Naprostá většina aut test jako takový zvládne, vyšší rychlost je pak plus sloužící pro srovnání s konkurenty, kteří zvládnou totéž.
Naložený Focus 1,0 EcoBoost, ale testem neprošel. Nebyl schopen dosáhnout mezi kužely rychlosti vyšší než 68 km/h. Aby Švédové zkusili, zda testem vůbec někdy projde, odlehčili mu - když z něj bylo odstraněno 130 kg hmotnosti, test už absolvoval, přesto s takovou úlitbou dosáhl rychlosti nejvýše 76 km/h. A to za chvíli uvidíme, že není nic obdivuhodného.


Standardně Focus nezvládne losí test ani v 68 km/h
Po 130kg odlehčení to je už lepších, ale stále nevalných 76 km/h
V rychlosti 78 km/h už míří mimo hypotetickou silnici
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T 115
Jako první se s Focusem srovnal japonský konkurent Nissan Pulsar, který je stále relativně novým přírůstkem na trhu kompaktů. Také od něj tak nějak člověk nemá valná očekávání stran jízdních schopností, zejména když měl být údajně hlavně komfortní. To se ovšem s dobrou ovladatelností nevylučuje a právě to dokazuje losí test Švédů.
Nissan Pulsar je mnohem, mnohem lepší - jednak zvládne zkoušku v 79 km/h a jednak po celou dobu, i při nezdařeném pokusu v 81 km/h, vypadá mnohem jistěji. Je silně nedotáčivý a také nakonec opustí hypotetickou silnici, stane se tak ale v docela jiné rychlosti a vždy s naloženým vozem.
Nissan Pulsar zvládá zkoušku ještě v 79 km/h...
... ale 81 km/h už je příliš a Pulsar také opouští „silnici”
Seat Toledo/Škoda Rapid 1,2 TSI 105
Co přichází trochu s podivem a zároveň to ještě jasněji ukazuje mizérii Fordu, je zkouška Seatu Toledo. To je vůz technicky shodný se Škodou Rapid, jen má jiná loga, můžeme tedy za zastoupenou v tomto testu považovat i ji.
Mezi zadními koly má obyčejnou klikovou tuhou nápravu s vlečenými rameny, přesto zvládá losí test až do rychlosti 76 km/h. Je vidět relativně silná přetáčivost, ale tu lze zvládnout a právě díky ní nekončí Toledo při neúspěšném pokusu mimo teoretickou silnici jako Focus, nýbrž na ní. Toledo resp. Rapid je tedy se standardním naložením vozu o 8 km/h lepší než Focus a Ford i se 130 kily dolů česko-španělské duo pouze vyrovná.
Seat Toledo zvládá zkoušku také v 76 km/h
O 2 km/h rychleji je však přetáčivost přílišná
Pokud tedy budeme brát v potaz pouze standardní „nastavení” pro tento losí test, Focus jím vůbec neprošel - jeho jízdní vlastnosti jsou tak nepřesvědčivé, že mezi kužely nezvládl ukočírovat rychlost ani 70 km/h. Po odlehčení ji překoná, ani tak ale není schopen konkurovat Nissanu Pulsar, který za žádný řidičský etalon nepatří. Vyrovná se pouze do značné míry jednoduché a nízkonákladové alternativně Škody a Seatu, která na dnešním trhu plní roli podobnou jako kdysi Škoda Felicia a někdejší Seat Cordoba. Tohle si Američané za rámeček dát nemohou...
Videa s losími testy všech vozů
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 2 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 3 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 5 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva