Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test pohonů 4x4 v SUV: které fungují a které ne?
15.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(video) Ne všechno je čtyřkolka, co se jako čtyřkolka tváří, odhalil test Švédů. Evropa a USA prošly docela dobře, Japonsko je na tom hůře.
Pokud máte v plánu si koupit SUV či crossover s pohonem všech kol a chcete, aby skutečně uměl používat k pohonu všechna čtyři kola, nikoliv aby jen vozil loga 4x4, AWD nebo 4Motion na zádi, Honda CR-V asi v užším výběru nebude, jak zjistil už dříve švédský magazín Teknikens Värld.
Stejní lidé nyní přicházejí s testem dalších SUV, které japonskému CR-V konkurují, snad aby se neřeklo, že střílí do jediného terče. Všechna tato auta mají pohon všech kol, ale nikdo po nich nechce, aby se prodírala nepřístupným terénem kdesi v Africe. Pokud ale člověk žije v místech, kde bývá na silnicích často sníh a led, pohon všech kol prostě užije i na normální silnici. Jen musí ten pohon všech kol skutečně fungovat.
Teknikens Värld postaví vždycky dvě kola na „desky” s otočnými válci a simuluje tak minimální trakci, zbylá dvě kola jsou na suchém betonu, tedy s trakcí téměř dokonalou. Větší rozdíl v trakci v reálném světě člověk potká stěží, bavíme se o hladkém ledu na jedné straně a suchém asfaltu na straně druhé. A aby to nebylo tak snadné, rozjezd je do kopce a ne zas tak mírného.
První „pán na holení” je Jeep Cherokee. V útrobách je systém Active Drive II, tedy to nejlepší, co u Cherokee dostanete, pokud nechcete drsnou variantu Trailhawk. Automobilka Jeep si zakládá na tom, že její auta jsou v terénu schopná, protože její image táhne Wrangler a ostatní modely tak nesmí být úplně marné. A na výsledku testu to je vidět, Cherokee se zvládl rozjet jak s předními, tak i s levými koly bez trakce, třebaže mu to úplně hladce nešlo.


Druhý přichází na řadu Nissan X-Trail, který se nedávno začal prodávat. Systém pohonu všech kol se jmenuje All Mode 4x4i, který může fungovat v automatickém režimu, ale také umí obě nápravy pevně spojit, když stisknete tlačítko. Při testu se o přenos sil patrně stará automatika a jsou-li přední kola bez trakce, přenos síly dozadu je velmi rychlý - tedy úspěch, na rozdíl od zmíněné Hondy CR-V. Když ale byla bez trakce postavena levá půlka auta, na pravou nebyly otevřené diferenciály schopné přenést dostatek síly a nikam se nejelo, a to ani v režimu uzamčení obou náprav. Japonsko tedy opět prohrává, docela tvrdě.
Volkswagen Tiguan, třetí zkoušený vůz, je vybaven systémem Haldex čtvrté generace. Haldex má své mezery, ale pokud přední kola nemají trakci, na ta zadní je schopen přenést výkon velmi dobře, jak ukazuje i první část testu. Druhá část, kdy nemají trakci kola vlevo, už je o dost horší - otevřené diferenciály opět mají problém přenést sílu na druhou stranu. Elektronická uzávěrka XDS, která protáčející se kola přibrzdí, ale funguje dostatečně na to, aby se auto nakonec pohnulo vpřed, třebaže jí to trvá velmi, velmi dlouho. A je docela dobře možné, že v reálném světě, kdy levá kola budou na ledu a pravá třeba na sněhu, to už nebude stačit vůbec.
V případě BMW X1 jsou deskami podložena zadní kola, protože na rozdíl od ostatních aut je zde čtyřkolka stavěna od zadního náhonu, nikoliv od předního. S přenosem výkonu dopředu ale systém xDrive nemá nejmenší problém a zadní kola se vůbec neprotáčejí. Když nicméně „ztratí” trakci levá půlka auta, je to příběh trochu jiný - auto se protáčení kol nevyhne, kupředu se ale sune mnohem dříve a jistěji než Tiguan.
A konečně, přidejme i již zmíněnou Hondu CR-V, kterou Teknikens Värld testoval před nějakou dobou. Také začínali s předními koly bez trakce, ale systém nebyl dozadu schopen přenést dost výkonu na to, aby se vůz skutečně někam pohnul. Výsledek tedy byl jednoznačný - CR-V ve skutečnosti není čtyřkolka. Honda uváděla, že to je kvůli ochraně zadního diferenciálu, který by se mohl přehřívat, ale proč tam vůbec je, když neumí přenést ani trochu výkonu?
Pokud jste zrovna složili zálohu na Nissan X-Trail, tento článek vás asi moc nepotěšil, pokud s ním nehodláte jezdit jen ve městě či na silnicích od sněhu uklizených. A možná nebudete šťastní ani z projevu VW Tiguan, jakkoli nakonec neodešel poražen. Ostatní dva stroje si nicméně vedly lépe, některé o kousek, jiné výrazně. Napadá nás ale drobný nedostatek tohoto testu - chybí v něm Subaru a Audi, značky, které si na pohonu všech kol zakládají snad jako nikdo jiný. Snad příště, více vám prozradí přiložená videa...
Nové video říká, že evropské čtyřkolky jsou lepší než japonské
Loňský test Hondy CR-V dopadl velmi špatně
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejnovější články
Japonci dál posouvají možnosti nového řešení spalovacího motoru. S téměř nulovými emisemi ho nasadí ve světové rallye
před 2 hodinamiOjetá SUV BMW lákají v bazarech na velké motory za malé ceny. Detailní data TÜV ukazují, na co si dát pozor
včeraStudie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
včeraK mání je neobvyklé BMW M3 s posuvnými zadními dveřmi. Vypadá jako rozbité, ale je to speciální tovární úprava
včeraPorsche trvá na tom, že stvořilo nejlepší elektromobil světa. Je to ale nejhůř prodávané auto značky, za 2 roky přišlo o polovinu kupců
včera
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 07.11. 08:26 - Brus
- Rychlodotazy 07.11. 08:21 - Brus
- Další zajímavá autovidea 07.10. 14:56 - Vrooom
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.10. 14:37 - 911T
- BMW Divize 07.10. 13:50 - pavproch
- VZKAZY 07.10. 12:26 - pavproch
- Letní pneu 195/55 R16 91H 07.10. 06:37 - Sught1986
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.09. 13:36 - delphin