Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina
20.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka cítí tlak na emise, proto se začne více soustředit na nový přeplňovaný šestiválec. Do budoucna pak vsadí i na elektromotory.
Pro oddělení zabývající se vývojem nových motorů je slovo downsizing denním chlebem, zvláště pak u značek, které významně operují na evropském trhu. V takové Číně nebo Indii nejsou spotřeba resp. emise CO2 tématem číslo jedna a do konstrukce aut zatím až tak dramaticky nezasahují ani v případě USA. Jenže z nejvýznamnějších světových automobilek si Evropu nedovolí ignorovat nikdo, navíc americké vyhlídky nejsou odlišné, a tak je nutné se stávající evropské či zřejmě neodvratné zaoceánské doktríně podřídit. Ta nabádá ke snižování objemu motorů, což má k menší zátěži pro životní prostředí. Že skutečnost je trochu jiná, ví všichni rozumní lidé už nějaký ten pátek, na realitě naší každodenní existence to ale zatím nezměnilo zhola nic.
Prakticky všechny automobilky se tak rozhodly přistoupit na pravidla hry a pod kapotami svých modelů nabízet jen malé kubatury, kterým sice v laboratorních podmínkách z výfuku lezou sedmikrásky s logem EU, ovšem v praxi jsou schopny v nádrži udělat menší Malström. Nedávno na to s velkou slávou přišli i v Bruselu a zesílili tlak. Také proto třeba takové Volvo v blízké budoucnosti nenabídne pod kapotami svých modelů nic většího než dvoulitrový čtyřválec.
V případě švédské automobilky můžeme downsizing přejít asi jen s lehkým nadzdvihnutím obočí, Volvo staví na jiných hodnotách než jsou jízdní výkony, u Jaguaru nám ale plány na snížení emisí vyryly vrásky na čele. Britská značka začala zvažovat, zda by se v budoucnu obešla bez osmiválcových motorů. Důvodem samozřejmě jsou bruselské pokuty za vypouštěný CO2. Nic není rozhodnuto, s ohledem na výše zmíněné tlaky je ale přechod k menšímu objemu i počtu válců pravděpodobný.
Ze začátku hodlá Jaguar zaměřit svou pozornost hlavně na nový přeplňovaný šestiválec, který již stihl vytlačit z nabídky atmosféricky plněný osmiválec. Nově chce značka navýšit jeho výkon na takovou úroveň, aby mohly do věčných lovišť odejít také přeplňované V8, které pod kapotami modelů XKR-S a XFR-S nabízejí až 550 koní. Jen turbodmychadly nebo kompresory ovšem boj za nižší emise skončit nemá.
„Nejsme svázáni jen s přeplňováním jako technologií umožňující dosahování vyšších výkonů,“ říká k celé záležitosti Steven de Ploey, produktový a marketingový ředitel Jaguaru. „Spíše máme vztah k chytrému výkonu. K tomu nám dnes pomáhají kompresory, ale v budoucnu to může být cokoliv.“ Sešup k šestiválcům tak nemusí být konečný, neboť třeba konceptem C-X75 značka naznačila, že působivý výkon dokáže dostat i ze čtyřválce, stačí přidat pár elektromotorů.
De Ploey ostatně dodává, že značka nestojí na osmiválcích a dokáže přežít i bez nich. Ostatně v minulosti byl, jak dokládají E-Type či sedan MkII 3.4, její hlavní pohonnou jednotkou šestiválec. Na jednu stranu si tedy můžeme říci, že konec motorů V8 nemusí znamenat zánik skutečných Jaguarů. Na druhou stranu je velkou otázkou, jak dobře se v Coventry dokáží poprat s aplikací hybridních technologií. Konkurenční příklady zatím příliš důvodu k jásotu nedávají.












Jaguar XKR-S jsme si loni vyzkoušeli na vlastní kůži. Zodpovědně tak můžeme prohlásit, že odchodu osmiválcového motoru by byla škoda...
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
včeraSkutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix včera 16:48
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony včera 10:00
- Pojede Pol Espargaro BMW Superbike? 28.8.2025
- Moto2 pro rok 2026: 3 místa jsou stále volná 27.8.2025
- Test Superbike Aragon - 2. den 26.8.2025
Nejčtenější články
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025Porsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
2.8.2025Bentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
2.8.2025Honda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
2.8.2025Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
2.8.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.31. 23:39 - bojler
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.31. 23:34 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.31. 18:28 - Předseda
- Onboard videa 08.31. 17:24 - brnenska.odchytova
- S větrem ve vlasech.... 08.31. 14:12 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 08.29. 20:44 - abgx1
- BMW Divize 08.29. 15:49 - pavproch