Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jedna z největší služeb na sdílení aut je v troskách a končí. Důvody jsou obvyklé
26.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Měla to být úžasná náhrada dnešního individuálního vlastnictví automobilů, postupem času se ale pro všechny zúčastněné stala noční můrou. Té je konec, další agónii učinili přítrž radní.
Autolib je služba na sdílení automobilů, která byla ve francouzské metropoli spuštěna před sedmi lety. Název vznikl ze slov automobil (automobile) a svoboda (liberté). Projekt zavedl pařížský starosta Bertrand Delanoë inspirován tehdy už zavedeným systémem veřejné půjčovny bicyklů jménem Velib.
Radní před spuštěním programu vybírali ekologicky nezávadné automobily, které by svým provozem nezvyšovaly podíl škodlivin v ulicích Paříže. Požadavky nízkých emisí během pohybu byly později upraveny, předepsaný hybridní pohon s nakonec vystřídaly plnohodnotné elektromobily. Pro každý z nich bylo vyhrazeno parkovací místo vybavené nabíjecí zásuvkou a každá stanice měla dostat dotykový displej umožňující uživateli vybrat si cílovou stanici a jiné možnosti. Cena měsíčního předplatného vycházela na 15 Eur (389 Kč) plus uživatelský poplatek 5 Eur (130 Kč) za půl hodiny, který se lišil pro rodiny a studenty.
Služba Autolib si hned po zahájení provozu v roce 2011 našla desetitisíce klientů a postupně expandovala do dalších francouzských měst, uživatelů ale dodnes není dost na to, aby se projekt přehoupl do černých čísel. Jak už to bývá, úředníky a idealisty nalinkovaný scénář nepočítal s vlivem dopravních alternativ, mezi které mimo jiné patří stále více vyhledávané služby typu Uber. Údržba elektromobilů je další důležitou položkou, která ovlivňuje životaschopnost carsharingu. Flotila stříbrných vozů v průběhu let postupně rychle degradovala a neničili je jen oprávnění uživatelé v rámci hesla „z cizího krev neteče” - je veřejným tajemstvím, že malá městská vozítka sloužila v noci jako noclehárny bezdomovce, což jim na lesku též jistě nepřidalo.
Růžové brýle tak odpůrcům klasické dopravy postupně tmavly až definitivně zčernaly. Éra moderního sdílení skončila poté, co orgány samosprávy rozhodly o vypovězení smlouvy s provozovatelem veřejné služby. Došlo k tomu po ohlášení velkých ztrát, které provozovatel chtěl od objednavatele, tedy radnice, nahradit. Ambiciózní plán byl ukončen bez ohledu na zbylých 150 000 zaregistrovaných uživatelů, které z Autolibu dělali jednu z největších služeb svého druhu. Kdyby smlouva vypovězena nebyla, výše konečného účtu při vypršení smlouvy v roce 2023 radnice odhadla na několik desítek milionů Eur. I to mohl být optimismus - technický provozovatel, firma Bolloré patřící francouzskému miliardáři Vincentu Bolloré, hovořila o 300 milionech Eur (7,78 miliardy Kč).
Sdružení SAVM (Le Syndicat Autolib' et Vélib' Métropole) zodpovědné za realizaci služby se usneslo na odmítnutí zaplatit požadovanou finanční náhradu společnosti vlastnící vozy, nabíjecí stanice a parkovací místa. Bolloré se nejspíše bude dožadovat stovek milionů Eur ušlého zisku, ale to už je celkem druhotné - celý tento experiment bude stát francouzské daňové poplatníky tak jako tak spoustu peněz.
Městská služba pro sdílení jízdních kol, která byla inspirací pro zkrachovalý projekt, je rovněž ohrožena. Změna dodavatele vedla k velkým problémům a nedostatku bicyklů, asi je zase někdo ukradl. Kritickou situaci zhoršila nedávná invaze čínských firem na sdílení jízdních kol.
Zkáza Autolibu a hrozící úpadek Velibu ukazuje, jak krátkozraké jsou plány EU na nahrazení individuální dopravy těmito službami. Nepochybně existují lidé, kteří je rádi využijí a věříme, že v určitých případech najdou své uplatnění, pokud ale nevzniknou v reakci na poptávku po nich, dopadnou vždy takto. A vlastně si nejsme jisti, jestli tak nedopadnou pokaždé - v jakékoli širší skupině anonymních uživatelů se vždy najdou lidé, kteří budou s „cizími” dopravními prostředky zacházet neodpovědně, budou je ničit a tím učiní službu neatraktivní z uživatelského a neudržitelnou z ekonomického hlediska...


















Ničení aut a nedostatečný zájem zabilo službu Autolib na sdílení aut v Paříži. Šťastní z ní byli jen bezdomovci, kteří přespávali uvnitř vozů
Zdroj: France 24
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
před 9 hodinamiŘidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025
Nejnovější články
VW zastavil výrobu svého elektrického propadáku a propustil 160 lidí, kteří ho dělají. V USA ho nikdo nechce ani přes slevy 230 tisíc Kč
před 3 hodinamiDacia začne prodávat světový unikát pro šetřílky, tuto kombinaci pohonu vám nikdo jiný nenabídne
před 4 hodinamiDalší země po letech tlaků odpískala nařizování elektromobilů, není to ekonomicky únosné
před 6 hodinamiBMW odstartovalo novou éru a její prvotina vypadá dobře, ale podívejte se na základ
před 7 hodinamiMercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.08. 17:11 - Shr3k
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.08. 14:55 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.08. 14:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.08. 10:51 - bojler
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 09.07. 20:06 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 09.06. 19:05 - Zajda