Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jiné elektromobily jsou jen spotřebiče, říká Tesla. Právě prodělala 7 miliard za kvartál
4.8.2016 | Marek Bednář | 24 příspěvků
Diarmuid O'Connell, vice-prezident pro rozvoj u Tesly, označil elektromobily za nudné, krom těch svých. Jsou prý jen o trochu víc než domácí spotřebiče.
Elektromobily jiných značek než Tesly jsou jako domácí spotřebiče. Prohlásil to Diarmuid O’Connell, vice-prezident pro rozvoj značky - to byste neuhádli - Tesla. Auta jako Nissan Leaf, Kia Soul EV, BMW i3 a Chevrolet Spark EV označil za elektrické vozy, které nenabízí dostatečně dlouhý dojezd nebo vysoký výkon a které stojí příliš mnoho peněz na to, aby byly zajímavé pro většinu zákazníků.
S tím nelze nesouhlasit, elektrická auta jsou drahá a drtivá většina za své ceny nenabízí dost, O'Connel však šel ještě dál: „V podstatě nabízí jen o trochu víc než domácí spotřebiče. Spotřebiče jsou užitečné, ale bývají bílé, bývají bez emocí,” nechal se slyšet. Pokud tedy jezdíte Nissanem Leaf, podle O'Connela jezdíte v podstatě pračkou - a s tím už souhlasit nemůžeme, jsme-li fanoušci aut.
Pokračoval, že svět „je na velmi důležité křižovatce” a že se výrobci musí snažit víc, aby jejich elektrická auta byla záživnější a levnější, ale zároveň je lépe propagovat a dát jim dojezd alespoň 200 mil, tj. 320 km. „Obecně jsem radši, že tahle auta existují, než kdyby neexistovala, jen bych si přál, aby byla rychlejší a lepší,” pokračoval O'Connel.
Jednou z cest by podle něj mohlo být rozšíření míst, kde jsou v USA elektrická auta dostupná. Velký počet jich najdete jen v Los Angeles, v Detroitu na elektromobil člověk narazí jen zřídka. Za tím může stát to, že některé státy Tesle zakázaly přímý prodej, mimo jiné Michigan a Texas. „Myslím si, že kdyby Michigan povolil Tesle prodávat auta na svém území, mohli bychom s tím něco dělat,” uvedl. Jen pro doplnění. Tesla v Michiganu svá auta samozřejmě prodávat může, jen by kvůli tomu musela mít prodejce z řad dealerů, přímý prodej automobilek je kvůli zachování konkurence v dealerské síti zakázán na mnoha místech USA.
V každém případě je nutno poznamenat, že jeho slova o nudnosti elektromobilů kromě vozů Tesla brzy nemusí platit. Příští generace Nissanu Leaf by mohla mít dojezd přes 320 km a spolu s Chevroletem Bolt by se mohla pokusit sebrat část zákazníků Tesle Model 3. A také se máme dočkat Audi Q6, které bude stát proti Tesle Model X, a produkční verze Porsche Mission E zase může sebrat část zákazníků Modelu S. To ale přijde až někdy v roce 2020, kdy by Model S už měl dostat úplně novou generaci.
Jestli se ale něčeho takového dočkáme, jestli na to automobilka bude mít peníze, je zatím otázkou. Schopnosti Elona Muska krmit investory sliby jsou legendární, ovšem na papíře vidíme stále červená čísla. Čistá ztráta za druhé čtvrtletí roku 2016 se vyšplhala na masivních 293 milionů dolarů, tedy 7,07 miliardy korun. Je to nárůst ztráty o 59 % oproti druhému čtvrtletí loňského roku, i když se tržby oproti němu zvýšily o 33 % na 1,27 miliardy dolarů (30,66 miliardy korun).
Srovnejme to s prvním čtvrletím letošního roku. Tržby tehdy byly 1,15 miliardy dolarů, tedy necelých 27 miliard korun, ve druhém kvartále jsme tedy o 10 % výše. Ztráta za první čtvrtletí činila 282 milionů dolarů, tj. 6,6 miliardy korun. I zde vidíme nárůst, tentokrát o 4 %. Že ztráta roste o něco méně než tržby, je ale asi tak to jediné pozitivní, co si lze z finančních výsledků Tesly vzít.
Akcionáři se nicméně dozvěděli i lepší zprávy. Tesla prý v současnosti konzistentně vyrábí 2 000 aut týdně, i když se na tohle číslo dostala až během června, a během třetího kvartálu zvyšuje produkci na 2 200 aut týdně. Fakta jsou ale znovu jinde - během druhého čtvrtletí dodala zákazníkům na celém světě celkem 14 402 vozidel, z čehož bylo 9 764 Modelů S a 4 638 Modelů X. To bylo méně, než firma původně plánovala; plán dodat 50 tisíc aut v druhé půlce roku 2016 však zůstává.
Budoucnost automobilky Tesla zahrnuje také minibus a tahač, jak uvedl Elon Musk v konferenčním hovoru s analytiky. Měly by být představeny nejpozději během 9 měsíců, ovšem je dost pravděpodobné, že hovořil o prvních prototypech, podobně jako byl představen Model 3 v březnu letošního roku. Tyto vozy by ale „měly vstoupit do výroby v řádech jednotek let. Cokoliv nad pět let považuji za věčnost,” přiblížil Musk. Priorita je však stále Model 3 a na něj navazující menší SUV, které by mohlo dostat název Model Y. Proč Y? Inu, portfolio označitelné slovem S3XY tím asi nevznikne náhodou...


Vlevo Elon Musk, vpravo Diarmuid O'Connell
Vozy Tesly nejsou spotřebiče. Ostatní elektromobily prý ano
Zdroj: Tesla Motors, Autonews
Diskuze 24 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 2 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 4 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 5 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
před 7 hodinami - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
před 8 hodinami - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
před 9 hodinami - Bohatí lidé při lockdownech zabíjeli nudu tím, že si objednávali „nesmyslná” auta na přání
před 10 hodinami - Auto roku 2021 podle Britů je překvapivě „normální”, elektromobily ostrouhaly
před 11 hodinami - Pokus Japonců uspět v revíru Škody Octavia byl takový propadák, že po 3 letech skončil
včera - Další koronavirový krach automobilky je realitou, nezachránili ji už ani Rusové
včera
Živá témata na fóru
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.