K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde

O vskutku bizarní životní příběh se postaral osud v případě tohoto a třiadvaceti dalších vozů stejného vzezření. Ačkoli jim nikdo neřekne jinak než Lancia Hyena, Lancie to vlastně nejsou. Tato je navíc tou úplně poslední vyrobenou
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde

14.6.2020 | Petr Miler

K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O vskutku bizarní životní příběh se postaral osud v případě tohoto a třiadvaceti dalších vozů stejného vzezření. Ačkoli jim nikdo neřekne jinak než Lancia Hyena, Lancie to vlastně nejsou. Tato je navíc tou úplně poslední vyrobenou

Lancia navzdory své slavné minulosti balancuje nad propastí existence. Ačkoli mateřský koncern Fiat Chrysler ukončil její aktivity před několika léty, zachování prodeje jediného modelu na domácím trhu stačí na to, aby prodávala více aut než celá Alfa Romeo v celé Evropě. Jakmile ale skončí i v Itálii se stárnoucím prťavým Ypsilonem, bude s ní zřejmě definitivně amen, třebaže také to podle všeho ještě chvíli potrvá.

I po očekávaném skonu Lancie si ale jednu z nejstarších automobilových značek světa budou dějiny pamatovat pro její technické inovace či závodní úspěchy. Dobré jméno společnosti vydobyla v posledních dekádách existence hlavně legendární Deltě. Nadčasový hatchback byl nabízen od roku 1979 a během dalších dvou dekád se stal symbolem rychlostních zkoušek světových rallye. 46 zaznamenaných triumfů v závodech seriálu WRC a zisk 6 pohárů konstruktérů mezi lety 1987 a 1992 vypovídá o schopnostech Delty HF Integrale nejlépe.

Tovární výkon přes 200 koní ani obrovské úspěchy ale nestačily známému nizozemskému sběrateli klasických automobilů Paulovi V. J. Kootovi, který chtěl vlastnit tento stroj v poněkud extravagantnějším balení. Toužil po kupé, proto se s požadavkem stavby takového vozu obrátil na designové studio Zagato.

Italská karosářská firma ráda kývla a zanedlouho přišla s prototypem dvoudvířka z pera Marca Pedraciniho nazvaným Hyena. Dost zvláštní koncept se Kootovi zalíbil a jako významný zákazník se trochu drze obrátil na Fiat, aby Hyenu začal sériové výrobě. Italové řekli ne a jejich odpor k tomuto vozu byl tak velký, že Kootovi odmítli dodávat i techniku pro stavbu vozu v jeho vlastní režii.

Pro zámožného Nizozemce ale nic z toho nebylo překážkou. Skrze dealerskou síť Lancie nakoupil pod různými jmény desítky sériových HF Integrale Evo II s cílem nechat 75 aut u Zagata přestavět na Hyeny. Tento záměr zcela naplněn nebyl, přesto z montážních linek milánského sjelo během jednoho roku 24 exotů vybavených hliníkovou karosérií se dvěma bublinami ve střeše a individuálně navrženým interiérem.

Výkon dvoulitrového čtyřválce byl zvýšen na 250 koní (184 kW), a protože turbo Garett hýbalo odlehčenou sestavou obranou o 120 kg proti sérii, čas zrychlení se zlepšil na 5,4 sekundy. Maximální rychlost dosahovala více než 230 km/h. Tou dobou to byly výjimečné parametry v hávu stroje, který z bočního pohledu skutečně připomíná poněkud ošklivou africkou šelmu.

Osud všech vyrobených exemplářů není znám, jeden modrý s pořadovým číslem 24 - tedy ten úplně poslední vyrobený - se ale nyní objevil v prodeji z rukou nizozemského sběratele. Má za 27 let najeto jen 14 tisíc kilometrů a v prakticky nedotčeném stavu jej nabízí firma RM Sotheby's. Umělecké dílo svého druhu s neobvykle barevným, modro-bílo-černým interiérem stojí na sedmnáctipalcových kolech značky OZ. Očekávaná cena vozu se pohybuje mezi 160 a 200 tisíci Eur (až 5,3 milionu Kč) a současný nejvyšší příhod činí 110 tisíc Eur (necelé 3 miliony Kč). Online aukce potrvá až do pátku.


K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 1 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 01K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 2 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 02K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 3 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 03K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 4 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 04K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 5 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 05K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 6 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 06K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 7 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 07K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 8 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 08K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 9 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 09K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 10 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 10K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 11 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 11K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 12 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 12K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 13 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 13K mání je auto, které Fiat odmítl vyrábět, a tak si ho zákazník nechal postavit jinde - 14 - Lancia Hyena Zagato prodej 2020 14
Lancia Hyena Zagato je vskutku neobvyklá přestavba Delty HF Integrale Evoluzione II. Lancia si říká, i když vznikla z popudu jejího zákazníka proti vůli samotné automobilky

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Autobazar

zobrazit vše