K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času

Jde o skoro zapomenutý, v pouhých 55 kusech vyrobený vůz. Přesto jeden z nich dodnes přežil nejetý ve stavu, v jakém před 20 roky sjel z výrobní linky ve Stuttgartu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času

16.1.2021 | Petr Miler

K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času

/

Foto: Auto Geissel, publikováno se souhlasem

Jde o skoro zapomenutý, v pouhých 55 kusech vyrobený vůz. Přesto jeden z nich dodnes přežil nejetý ve stavu, v jakém před 20 roky sjel z výrobní linky ve Stuttgartu.

Každý příběh má svůj začátek a konec. Ten jménem „karbon-keramické brzdy v silničních autech” dnes už píší i relativně dostupné modely, jako Renault Mégane RS nebo Audi RS3 a byť jde pořád o výjimečnou techniku za stovky tisíc korun, nedostupná není. Před dvěma dekádami bylo všechno jinak - tehdy jste se museli i v supersportech Ferrari, Lamborghini nebo Porsche spokojit s „ubohými” ocelovými brzdami, jedno silniční auto si ale s karbon-keramikou koupit šlo.

Vzpomínali jsme na něj shodou okolností docela nedávno, neboť od jeho zrodu uplynulo 20 let. Příběh této vskutku výjimečné brzdné techniky, která krotí i dynamiku velmi rychlých aut s naprostou samozřejmostí, tichostí a skoro neúnavností, začal psát Mercedes. Obecně vzato to nepřekvapí, protože třícípá hvězda začala psát příběhy skoro všech dnes rozšířených vymožeností, nakonec i auta jako takového. Přesto by člověk nečekal, že takové brzdy poprvé najde v relativně slabém a velkém modelu CL 55 AMG bez přeplňování (360 koní), který platil spíše za luxusní grand tourer.

Jen kvůli tomu vznikl v tzv. F1 Limited Edition, která dostala několik vizuálních specifik a právě ony revoluční brzdy. Jak můžete vidět na fotkách níže, obešlo se to bez velkých vizuálních fanfár - zatímco dnes volba karbon-keramiky znamená dostat obrovské děrované „talíře” s ještě většími třmeny často záměrně vyvedené ve zlaté (BMW, Mercedes) či žluté barvě (Porsche, jiná provedení jsou na přání), u CL 55 AMG F1 Limited Edition prostě jsou a všimne si jich jen znalec.

Čeho si všimne snad každý, je, že auto na přiložených záběrech je jako nové. Vlastně ne jako, je nové a nejde o dobové fotky. Jeho první a stávající majitel, někdejší prodejce Mercedesů, si jej koupil na sklad v roce 2000 za tučných 330 000 marek, tehdy skoro 6 milionů Kč. Zaregistrováno bylo následně jen na jeden den v roce 2007 a od té chvíle čeká na svou slávu - dodnes má totiž na tachometru jen 215 km, tedy prakticky nic.

Jeho faktická hodnota je omezená, na ježdění si asi můžete koupit jakékoli jiné CL 55 AMG z té doby a o mnoho jiné pocity nezažijete. Jeho historická cena je ale nezměrná - první auto s dodnes nejlepší brzdnou technikou vzniklo jen jedno a jako nejetý vůz představuje vskutku pozoruhodný stroj času. Vyrobeno jich bylo navíc jen 55 a skoro bychom se nedivili, kdyby si tento kousek koupil do muzea sám Mercedes. Vlastně by na tom i vydělal - i když je aktuálně požadovaná cena 129 499 eur, tedy asi 3,4 milionu Kč, na 20 let staré-nové SL vysoká, oproti původně zaplacené sumě je to skoro polovina, navíc ignorujíc inflaci.

Podívejte se na tento vůz sami, kdybyste si o něm chtěli přečíst víc, naše vzpomínka na něj je vám stále k dispozici.


K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 1 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 01K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 2 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 02K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 3 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 03K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 4 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 04K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 5 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 05K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 6 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 06K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 7 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 07K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 8 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 08K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 9 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 09K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 10 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 10K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 11 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 11K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 12 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 12K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času - 13 - Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition prodej 13
Malou revoluci znamenal příchod karbon-keramických brzd do sériových silničních aut, o který se v roce 2000 postaral Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition. Jedno z pouhých 55 vyrobených aut je dnes k mání nejeté jako dokonalý stroj času posouvající letopočet od 20 let zpět. Foto: Auto Geissel, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše