Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 | Petr Prokopec
Je tak výjimečný, že jej většina z nás nemohla vidět naživo, také proto si jej ale svého času oblíbili lidé zakládající si na vlastní výjimečnosti. Tento legendární Grosser v provedení Pullman měl věru zajímavého prvního majitele.
Když Mercedes v roce 1964 uvedl do prodeje model 600, jakéhosi předchůdce dnešní třídy S, jistě doufal, že jím osloví hlavně zámožné podnikatele, celebrity a jiné bohaté lidi. Částečně se to podařilo, zejména s jeho prodlouženou verzí Pullman ale primárně bodoval docela jinde. Mezi diktátory, vysoce postavenými politiky autokratických režimů a také mezi „úspěšnými” zločinci, však jeden měl i Pablo Escobar.
Kousek, který se nejnověji dostal do prodeje, v tomto směru není výjimkou. Vůbec poprvé byl totiž přihlášen do provozu v roce 1965 v Číně, tedy komunistické zemi, kde si všichni měli být rovni. Ovšem, někteří si byli (a stále jsou) rovnější. Jeho majitelem či spíše řečeno hlavním uživatelem, se tedy stal Chen Li, vůbec první starosta Šanghaje, který se v průběhu let stával stále vlivnějším členem komunistické strany. I díky tomu byl v roce 1954 jmenován vicepremiérem a o čtyři léta později dokonce ministrem zahraničí. O oba posty nicméně v roce 1966 po vypuknutí kulturní revoluce přišel.
Chanovo jméno bylo posléze očištěno, německé limuzíny si však již užívat nemohl. Samotné zemi ale nakonec posloužila mnohem více, než pouhým transportem prominentů, mezi něž patřil i vůdce Číny Mao Ce-tung. Nejprve totiž posloužil jako studnice informací pro automobilku SAIC, než se stal jednou z největších inspirací pro luxusní značku Hongqi (v překladu Rudá zástava). Na konci 60. let ovšem zamířil do depozitu, ve kterém zůstal po dlouhá desetiletí.
Znovu se stopa vozu vynořila v 90. letech, kdy jej ve skladech SAIC objevil Hans Luwich, německý technik, která pracoval pro tamní pobočku Volkswagenu. Lidový vůz totiž právě s automobilkou SAIC spolupracoval. Luwich přitom Pullman dokázal odkoupit, načež jej v roce 1993 převezl do Německa. Před šesti lety ovšem došlo na změnu vlastnictví, neboť vůz byl prodán nizozemskému sběrateli. Ten s ním pak zamířil zpět do Hongkongu.
Před dvěma roky čtyřkolový světoběžník znovu změnil adresu, s oním nizozemským majitelem totiž zamířil do Los Angeles, kde prošel rozsáhlým servisem. Ten se nicméně zaměřil pouze na technickou stránku věci, nikoliv na design. Pullman se tedy stále drží původního laku i čalounění, přičemž zvenčí i uvnitř lze počítat s lehkou patinou. Považováno je to sice spíše za klad než zápor, renovacím se ovšem jakékoliv meze nekladou.
Dodejme, že svého času se jednalo o nejluxusnější vůz světa, který automobilka vyráběla ručně pouze na základě individuálních objednávek. Celkem bylo vyrobeno 2 677 kusů modelu 600, ovšem pouze ve 304 případech šlo o čtyřdveřovou limuzínu Pullman. Nabízené provedení je pak jedním z pouhých dvou exemplářů, které byly jako nové prodány v Číně (druhý vlastnil sám Mao). Je to tedy velká vzácnost, která od roku 1965 najela pouze 21 186 kilometrů, pročež se 6,3litrový osmiválec naladěný na 250 koní a 500 Nm točivého momentu pomalu ani nestihl usadit. Působivé nicméně je, že se i s 2770kilovou hmotností a 6,24metrovou délkou zvládne tento Pullman rozjet až na 200 km/h.
Lze pak už jen dodat, že limuzína je k mání na eBay za 285 000 USD, tedy asi 6,2 milionu Kč, popř. více, kdyby se někdo s příhozy utrhl ze řetězu. To rozhodně není málo, na druhou stranu je to výjimečný vůz se vskutku pozoruhodnou historií.






Mercedes S600 Pullman na fotkách automobilky z muzea... Foto: Mercedes-Benz
...a na dobových oficiálních záběrech. Auto jistě chtěla prodávat trochu jiným lidem, nakonec si jej ale nejvíce oblíbili autokrati, jako ten právě v prodeji na eBay. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: eBay
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Nejčtenější články
- Ex-šéf Mercedesu nebývale otevřeně promluvil o motorech moderních aut
18.12.2020 - Prodeje aut napříč Evropou dál výrazně klesají, Škoda může mluvit o štěstí v neštěstí
18.12.2020 - VW odhalil fígly, díky nimž motory TDI protáhne i přes nové emisní normy
18.12.2020 - Nový nejlepší Golf ukázal na Autobahnu, co umí. I v mizerných podmínkách je lepší, než měl být
18.12.2020 - Korejci začali prodávat tempomat s novou funkcí, zbavuje ho největšího neduhu
18.12.2020 - Čínské SUV, které jde proti BMW s cenami nižšími než u Škody, už dorazilo do Evropy
19.12.2020 - Žhář zapálil sbírku 70 superaut. Do jednoho shořela, nejdražší mělo hodnotu 87 milionů
19.12.2020 - Nejojetější Škoda Octavia TDI v prodeji nestojí skoro nic. Je úplně na kaši, ale jezdí
19.12.2020 - Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera
19.12.2020 - Lada potichu prodává nejlevnější crossover Evropy, bodovat by mohl i u nás
19.12.2020
Živá témata na fóru
- Koronavirus 15:42 - Dix
- Zabavne kabrio kolem 300tis 15:26 - Snowman000
- Volkswagen obecne 15:22 - jirka87
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 15:07 - jirka87
- Elektromobily a vse kolem nich 14:49 - MadJoe
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan
- Rychlodotazy 10:55 - Arkis
- Hyundai a vše kolem nich! 15:43 - hyundaiclub
- Nová Insignia (benzín nebo diesel) 15:39 - hyundaiclub
- Porucha diagnostického systému motoru EOBD 15:37 - hyundaiclub