Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je pořádně nejeté BMW z roku 1983, takový stroj času už mají jen v muzeu
25.4.2021 | Petr Miler
Tohle auto je zajímavé hned z několika důvodů v jakémkoli stavu, ovšem tento konkrétní exemplář je dodnes jako nový. Po 38 letech klobouk dolů.
Přeplňované motory jsou dnes v nabídce BMW nevyhnutelným standardem, který řadě konzervativních příznivců značky leze krkem. Turba jako taková ale u bavorské značky nejsou není ničím novým - model 2002tii je ještě relativně známý čtyřválcový začátek, ani Svatý Grál mnichovské automobilky v podobě řadového šestiválce ale nebyl v minulosti přeplňování ušetřen.
Týká se to auta, o kterém dnes bude řeč, BMW řady 7 generace E23, vůbec první sedmičky v historii. Ta byla k mání od konce 70. do poloviny 80. let ve verzi 745i, která ovšem nehostila 4,5litrový osmiválec, nýbrž řadový šestiválec o objemu 3,2 nebo 3,4 litru. BMW si dovodilo, že díky turbodmychadlu může vynásobit objem koeficientem 1,4, čímž se přibližně dostane na objem, který by nabídl stejný výkon bez přeplňování. To bylo zhruba 4,5 litru.
Vznikl tak rychlý luxusní sedan s výkonem 252 koní, na svou dobu pozoruhodná věc. Starala se něj pohonná jednotka s interním označením M102, historicky první šestiválec BMW s turbem. V autě, které vidíte na fotkách níže, ho nenajdete, je mu ale vlastní jiný motor M30B34, který onomu turbu posloužil za základ. A poháněl verzi 735i.
Dostal objem 3,4 litru a kompresní poměr 10:1. Také je tu lepší vstřikování paliva Bosch Motronic, maximální výkon pak činil 160 kW, tedy 218 koní, při 5 200 ot./min, točivý moment vrcholil na 310 Nm ve 4 000 otáčkách. Byla to tak pořád dost výkonná komfortní limuzína (bavíme se o voze s hmotností lehce přes 1,5 tuny), která nepochybně nebyla určena na řezání vlásenek, ale na dlouhé cesty s trochou sportovního espritu. Pohodě na palubě už tehdy pomáhala automatická převodovka od ZF, která měla čtyři rychlosti. Dnes je to trochu málo, ale jsme pořád v daleké minulosti, kdy spousta výrobců používala tříkvalty.
Zní vám to zajímavě? Pak vězte, že tohle auto už se asi 35 let neprodává a běžně nelze sehnat žádné opravdu pěkné ani jako ojeté. Nyní ale před sebou máme tenhle kousek historie z roku 1983 v prodeji v domovském Německu, který má za sebou pouhých 16 337 kilometrů. To znamená méně než 500 km ujetých za rok a ze stavu vozu si troufneme říci, že jen muzeum BMW Welt v Mnichově má řadu 7 E23 v takhle dobrém stavu.
Tohle auto si nyní můžete koupit u specialisty na podobné relikvie za cenu 34 500 Eur, tedy asi 890 tisíc Kč. Žádná láce, ale uvážíme-li s menší nadsázkou, že jde o zánovní řadu 7, jinak auto za miliony, tak to vlastně není moc.
Takhle krásnou řadu 7 E23 mají leda v BMW Welt, teď ji můžete mít vy. Foto: Sportwagen Teiber, publikováno se souhlasem
Zdroj: Sportwagen Teiber
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva