Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Máte auto s manuální převodovkou? Jste šílenci, říká Jeremy Clarkson
17.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Clarksona štval manuál v autě, když s ním stál v zácpě. A se stylem sobě vlastním o tom dal vědět světu. Přesto si myslíme, že nemá pravdu.
Ručně řazené převodovky můžete mít rádi z tisíce důvodů a z podobného počtu příčin můžete preferovat ty samočinné. Realita je na každý pád taková, že spousta aut už s nimi vůbec není k dispozici a pokud chcete opravdu silný vůz s manuálem, dopočítáte se v dnešní evropské nabídce automobilek jednotek strojů.
Osobní preference se tak rychle stala irelevantní. Pokud chcete auto s manuálem, vybíráte nejlepší stoj mezi těmi, co je ještě nabízejí - už nelze volit manuál do nejlepšího auta, které bystě chtěli. Že mezi silnými vozy nabízenými jen s automaty je snad sto procent SUV a naprostá většina limuzín, ještě nějak chápat lze. Že manuál obvykle nepotkáte ani ve špičkových sporťácích, ale bývá k zlosti. Poptávka po nich přitom trvá, byť mezi nepochybně minoritní skupinou zákazníků. Ceny takových aut letí vzhůru enormní rychlostí a manuální verze starších sporťáků jsou prodávány podstatně dráže u nás i v Americe. Že by na to značky reagovaly adekvátně, se ale říci nedá - je spíše výjimka, když se manuál vrátí do nabídky pro zájem zákazníků nebo s ním začne prakticky od nuly.
Bez ohledu na tento stav by někdo vždy volil manuální převodovku, jiný zase do jednoho auta zvolí manuál, do jiného automat. A pak tu jsou tací, kterým manuál do domu nesmí - a Jeremy Clarkson k nim překvapivě chce zařadit. Podle jeho sloupku v Sunday Times jsou motoristé, kteří si kupují do auta ruční řazení, šílenci. A říká to při vědomí, že jde při aktuálním stavu věcí o 70 % britských motoristů.
„Proč by si kdokoliv dnes koupil auto s manuálem? Je to jako říct 'Nechci televizi s dálkovým ovládáním, umím vstát a změnit program na přijímači',” hřímá ve svém sloupku Clarkson. Pro manuály prý existuje místo, např. na okruhu nebo na okresce v horách, ale v autě, které používáte na každý den, je manuál „prostě otravný”, pokračuje Clarkson.
Lidé, kteří si pořídí manuál, jsou podle něj „takoví, co se rozhodnou nekoupit si pračku a prát své oblečení v nejbližší řece”. Podstatný je ale podle něj právě onen aspekt auta na každý den, protože k těmto poznatkům došel, když stál v dopravní zácpě ve Volkswagenu Tiguan. Který je podle něj „rozumné rodinné auto, které vás vozí, zatímco čekáte, než zemřete”.
„Byla doba, kdy automaty žraly palivo, byly těžké a stály stejně jako dům. A také tu byla doba, kdy domy 'na půli cesty', tedy manuální převodovky s robotizovaným ovládáním a s pádly pod volantem, byly jankovité a neuměly vůz plynule rozjet. Jenže ta doba je pryč, dnešní robotizované převodovky jsou rychlé, snadno se používají a jsou příjemné,” pokračuje Clarkson.
Ani to ale není úplně pravda. Dnes široce rozšířené dvouspojkové převodovky dokáží být rychlé i komfortní, zrovna poskakovat s nimi v koloně ale nemusí být příjemné. Ani rychlostí neexceluje každá a žádná vám nedopřeje tak dokonalou kontrolu nad vozem, takové řidičské zážitky a tak dobré spojení se strojem, jaké nabídne průměrný manuál a třetí pedál úplně vlevo.
Klasické automaty mají v dnešním světě místo, stejně jako dvouspojky a robotizované manuály (která ale mohou ještě dnes být vážně špatné), ale přesto tu pořád bude hromada lidí, kteří se manuálních převodovek nebudou ochotni zříct ve prospěch pár desetin v čase na kolo. A tito lidé budou klidně s manuálem stát dvě hodiny v zácpě. Třeba proto, že své auto rádi řídí i tehdy. Nebo proto, že se předtím dvě hodiny vozili po horských silničkách a chtějí to obojí dělat v jedno autě...





Manuální převodovka je podle nás krásná věc...
...Jeremy Clarkson ji ale nefandí tak, jak by od člověka jeho ražení mohl kde kdo čekat
Zdroj: The Week
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Ojetá SUV BMW lákají v bazarech na velké motory za malé ceny. Detailní data TÜV ukazují, na co si dát pozor
10.7.2025Japonci dál posouvají možnosti nového řešení spalovacího motoru. S téměř nulovými emisemi ho nasadí ve světové rallye
11.7.2025Trumpovy snahy o narovnání trhu už berou elektroautům vítr z plachet. Bezosův projekt najednou šlape vodu, Nissan dál couvá
11.7.2025Šéf Mercedesu znovu vstoupil do stejné řeky, utopit v ní zkusí další bestseller německé značky
11.7.2025Chorvatský poník pro jeden trik stanovil hromadu světových rychlostních rekordů, všechny jsou na jedno brdo
11.7.2025
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 08.09. 19:02 - Brus
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB
- Toyota obecně 08.09. 15:42 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.09. 09:24 - řidičBOB
- Politický koutek 08.08. 20:53 - jerry
- Onboard videa 08.08. 16:36 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.08. 10:00 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.08. 08:03 - pavproch