Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce

Neschopnost Mitsu udržet Lanceru Evo úroveň i přešlapování na místě v případě vytyčení vlastní budoucnosti jsou důvody konce jedné legendy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce

30.3.2014 | Petr Miler | 2 příspěvky

Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Neschopnost Mitsu udržet Lanceru Evo úroveň i přešlapování na místě v případě vytyčení vlastní budoucnosti jsou důvody konce jedné legendy.

Nic zatím není oficiální, podle informací japonského Nikkan Jidosha Shimbun ale Mitsubishi s koncem letošního roku přestane vyrábět poslední generaci Lanceru Evo s přídomkem X a nemá v úmyslu na něj navázat jiným, podobné laděným vozem. Pro všechny nadšené příznivce výjimečných aut je to jistě špatná zpráva, jiný osud se ale čekat nedal - Mitsubishi své aktivity na tomto poli zkrátka jen pohřbívalo tak dlouho, až je zcela pohřbilo.

Ačkoli se v posledních letech objevují spekulace, že nové Evo bude a stane se buď diesel-elektrickým, nebo benzinovým hybridem, je vlastně otázkou, jestli o podobné pokračování tohoto příběhu ještě vůbec stát. Auto, které začalo svou kariéru v roce 1992 jako ryze japonská specialita, si rychle - i s přispěním do té doby nepoznané dominance ve světových rallye mezi léty 1996 a 1999 - vydobylo takové renomé, že jej Mitsu muselo začít nabízet po celém světě. Legendou se stalo i v našich končinách a prodávat se po letech odříkání začalo také ve Spojených státech. To se stále psala první dekáda tohoto století a Evo ještě znamenalo mnoho.

Už s příchodem desáté generace ale kouzlo začalo vyprchávat a vůz byl rázem obtížně schopen obstát ve srovnání s odvěkým rivalem, Subaru WRX STi. Prodeje šly dolů a automobilka v jednu chvíli o Evo hovořila jako o mrtvé záležitosti a desáté generaci coby poslední v řadě. Tento pohled na věc sice ještě párkrát změnila, nedlouho poté ale začala končit s prodeji Eva v Evropě a o autě od té doby u nás skoro není slyšet. Jen v posledních dnech se připomenulo britské zastoupení Mitsubishi, které na trh pustí 40 kusů Lanceru Evolution X FQ-440 MR s výkonem posunutým až k 440 koním. S cenou 50 tisíc liber bude rádo, když jich takový počet vůbec prodá...

Současné zprávy, ačkoli nejsou z oficiálních zdrojů, tak nepřichází jako překvapení. Automobilka jen dále doplácí na špatná strategická rozhodnutí, kdy se svého času rozhodla vsadit na budoucnost v podobě hybridů a elektromobilů, do které Evo nepasovalo. Tomu se v jeho desáté generaci pokusilo dodat charakter přijatelnější pro širší skupiny zákazníků a na vlastní kůži poznalo platnost rčení „kdo chce víc, nemá nic”. Tradiční zákazníky nově pojaté Evo nezaujalo a větší počet těch dříve neoslovovaných neokouzlilo. Mitsubishi tak prý dnes chystané ukončení prodej zdůvodňuje nezájmem trhu, o ten se však postaralo samo.

Je otázkou, co nás v budoucnu čeká. Mitsubishi je velká firma nežijící primárně z výroby aut a cesta zpět na vrchol pro ní není zavřená. Musí si ale uvědomit, co je na trhu uplatnitelné (elektromobily to dnes vážně nejsou a nikdo nemůže odpovědně říci, že vůbec kdy budou...) a v případě sportovních derivátů neopomenout, na čem úspěchy Eva historicky stojí. Na silném, ale charakterově rozbředlém autě s automatickou převodovkou to vážně není. A pokud má přijít nějaké hybridní Evo XI, pak je třeba říci, že ani na nutně zbytečně těžkém, výkonově nestálém, výrobně drahém a technicky zbytečně komplikovaném voze to též není. Pokud Japonci vyrazí touto cestou, pak se dosud prodaných téměř 250 tisíc Lancerů Evo (92 000 v Japonsku a 154 000 ve zbytku světa) o větší počet kusů rozšíří jen stěží...


Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 1 - Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR 2014 UK 01
Labutí píseň Eva X pro Velkou Británii s přídomkem FQ-440 MR jde právě do prodeje. Jsme zvědavi, jestli se alespoň pro ni najde 40 zákazníků-pamětníků...

Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 2 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 01Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 3 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 02Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 4 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 03Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 5 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 04Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 6 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 05Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 7 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 06Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 8 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 07Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 9 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 08Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 10 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 09Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 11 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 10Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 12 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 11Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce - 13 - Mitsubishi Lancer Evo X 2011 12
Evo X s modifikacemi pro rok 2011 ještě chvíli zkoušelo zaujmout prakticky všude, potom už se zaměřilo hlavně na japonský trh

Zdroj: Nikkan Jidosha Shimbun

Petr Miler

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše