Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na VW se kvůli Dieselgate valí další problémy, žalují jej zaměstnanci i akcionáři
16.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern musí čelit dalším nepříjemnostem. Bývalý zaměstnanec jej obviňuje z nelegálního mazání dat, investoři z nedostatečné informovanosti.
Okolo kauzy Dieselgate bylo v poslední době poměrně ticho. Teď ale nejspíše bude následovat pořádná bouře, neboť již příští týden, 24. března, má Volkswagen dle nařízení amerického soudu přijít s řešením celého problému ve Spojených státech. Zástupci organizace CARB ovšem plnohodnotnou nápravu dieselových motorů nepovažují za možnou. Stát Kalifornie je tak prý připraven na uzavření jistého kompromisu, ovšem za podmínky, že Volkswagen bude platit jisté emisní pokuty. Zatím ale není jisté, zda je na to připravena i automobilka.
Budoucnost tedy na chvíli necháme být, místo toho se vrátíme zpět do minulosti. Konkrétně k 18. září, kdy celá kauza vyplula na povrch. V ten moment bylo Volkswagenu přikázáno, aby zastavil mazání jakýchkoliv interních dat, které měly zůstat k nahlédnutí vyšetřovatelům. Bývalý pracovník IT Daniel Donovan z michiganské pobočky německé automobilky však nyní tvrdí, že mazání dat pokračovalo ještě následující tři dny.
Podle aktuálního prohlášení na to upozornil svého nadřízeného a zároveň se na mazání dat odmítl jakkoliv podílet. Za to - a za obavy, že vše bude šířit mimo továrnu - byl následně propuštěn. Podle Volkswagenu ovšem jeho propuštění nemá s kauzou Dieselgate pranic společného. Stejně tak automobilka nyní tvrdí, že se tato obvinění nezakládají na pravdě.
Až soud nejspíše určí, jak to vlastně bylo. Donovan na Volkswagen podal žalobu kvůli propuštění, které je v rozporu s pravidly Michigan Whistleblowers' Protection Act, na jejichž základě zaměstnancům nehrozí vyhazov za oznámení nekalého jednání uvnitř firmy. Pro samotnou automobilku je však možná větší hrozbou ono nařčení z ilegálního mazání dat, zvláště pokud se potvrdí.
Není to jediný problém, který musí Němci řešit. Řada amerických dealerů značky totiž zvažuje podání další žaloby, neboť museli investovat nemalé finance do vylepšení showroomů. Za to jim byly přislíbeny vyšší prodeje, ke kterým sice krátce po vypuknutí kauzy došlo, ovšem jen díky nemalým slevám. Nyní však prodeje třetí měsíc v řadě klesají, dokonce na nejhorší úroveň od roku 2011.
Aby toho navíc nebylo málo, šéf asociace dealerů značky Alan Brown uvedl, že ví, proč odešel Michael Horn, nyní již bývalý šéf amerického zastoupení Volkswagenu. Podle něj za vším stojí dlouhodobé spory mezi Hornem a německým vedením, jež vyvrcholily právě kauzou Dieselgate. Jedním z hlavních problémů se přitom stal tzv. Goodwill Package v hodnotě tisíce dolarů (cca 24 500 Kč).
Mimo to Horn tlačil na vedení Volkswagenu, aby zámořskou nabídku značky více uzpůsobilo požadavkům tamních zákazníků. Tedy jinými slovy aby se dealeři dočkali většího množství SUV, tyto prosby však zůstávaly nevyslyšeny. Přestože se Horn zasloužil o zlepšení vztahů mezi prodejci a automobilkou, koncern VW Group jej hodlal převelet na jinou pobočku. S tím ale bývalý americký šéf nesouhlasil, a tak raději odešel zcela.
Problémy ovšem nemá Volkswagen pouze v zámoří, ale také v Evropě. Skupina 278 malých investorů automobilku žaluje o nemalých 3,255 miliardy Eur (88,1 mld. Kč), neboť ta je dostatečně neinformovala o dieselovém skandálu. Andreas Tilp z právní firmy Tisab a Tilp dodává, že jej dále navštívila již další dvacítka akcionářů se žalobou přesahující 1,1 miliardy Eur (29,8 mld. Kč). „S ohledem na fakt, že - dle našich informací a zkušeností - Volkswagen soustavně odmítá jakákoliv vyjednávání o dohodě a rovněž se odmítal zříci tzv. odpojovacího zařízení, bylo nutné přijít s touto první multimiliardovou žalobou,“ dodává Tilp.
Závěrem pak jen můžeme dodat, že nové Audi A4 nebude ve Státech nabízeno s dieselovým motorem. Dle prezidenta zámořské divize Scotta Keogha však toto rozhodnutí s největší aférou značky v její historii nesouvisí, učiněno bylo totiž již před šesti měsíci v návaznosti na klesající poptávku po „naftožroutech“. Mimo to by od dieselů mohlo být upuštěno i u dalších modelů.
„Trh hovoří a my jej posloucháme. A trh nám říká, abychom přišli s SUV,“ dodává k celé záležitosti Keogh. Přitom tak trochu popírá výše zmiňovaná slova Alana Browna, dle kterého Volkswagen zrovna na volání trhu skrze Michaela Horna příliš neslyšel. Vyjasnění této situace ovšem není až tak důležité jako ony žaloby, jejichž počet začíná v poslední době narůstat.

















Důsledky dieselového skandálu jsou pro Volkswagen stále nepříjemné, německý koncern nyní čelí dalším problémům
Zdroje: Süddeutsche Zeitung, Auto Evolution, Reuters, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před hodinouDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nejnovější články
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před hodinouLamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
před 2 hodinamiFord chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
před 4 hodinamiLéta nechtěné Ferrari je najednou v kursu. Kus po slavném módním návrháři zlomil aukční rekord, prodal se skoro za 200 milionů
před 5 hodinamiOšizené nové AUDI, které nemělo kazit pověst značce Audi, se aspoň skutečně prodává levně
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 12:00 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 11:10 - abgx1
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 07:51 - Vrooom
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha