Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu

Nejde o izolovanou záležitost, stejné potíže byly zdokumentovány už u desítek aut. Příčina není zcela jasná, majitelé se musí už mnoho týdnů obejít bez svých vozů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu

30.9.2020 | Petr Prokopec

Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu

/

Foto: CarUp

Nejde o izolovanou záležitost, stejné potíže byly zdokumentovány už u desítek aut. Příčina není zcela jasná, majitelé se musí už mnoho týdnů obejít bez svých vozů.

Lze vyrobit kvalitní elektromobil? Na tuto otázku zatím neexistuje pozitivní odpověď, což je na jednu stranu překvapivé. Ve srovnání s vozy se spalovacím motorem jsou totiž taková auta méně složitá, alespoň v případě hnacího ústrojí. Nicméně je třeba dodat, že kvůli vysokým nákladům zejména na akumulátory, které činí elektrické vozy obtížně konkurenceschopnými, se výrobci snaží šetřit všude jinde. A tak rázem hřeší i na kvalitě věcí, u nichž na ústupky nejsme zvyklí.

Dalším faktorem je, že elektronika těchto vozů bývá komplexnější. Automobilky se snaží posunout tato auta na celkově vyšší úroveň, zajistit jim neustálé připojení na internet a díky němu umožnit i online modifikace palubních systémů. To je na jednu stranu záslužné, ovšem na té druhé to vede k selháním, na něž dnes u nových vozů nejsme zvyklí.

Přeborníkem v tomto ohledu je Tesla, u jejíchž aut už jsme byli konfrontováni s tolika různými nedostatky, že by to vydalo na knihu. Řadou neobvyklých problémů ale trpí i první ryze elektrický Volkswagen a ani Porsche Taycan neodhází bez poskvrnky, když si majitelé stěžují na nesedící spáry karoserie či problémy s bateriemi, které se přehřívají.

Dnes si ovšem posvítíme na Polestar 2, který s velkou pompou rozjel na konci července prodeje ve Švédsku a v srpnu také v Norsku a Německu. V mezičase se pak přidala i Velká Británie a další trhy. Čím více exemplářů ovšem míří za zákazníky, tím více se majitelé ozývají s informacemi o problémech. Nejzávažnějším je pak ten, kdy vozy již nelze nastartovat a musí být „mrtvé” odtažené do servisu.

Podle informací švédského magazínu CarUp, který kontaktoval desítky majitelů, většina problémů začíná varovným nápisem na přístrojové desce, který odkazuje na problémy s hnacím ústrojím. Následně může přijít přepnutí do nouzového režimu a poté absolutní kolaps, se kterým již majitelé nemohou nic dělat. Někdy se ale vozy vypínají i náhle a zcela bez varování. Nad příčinou tápou i servisy, jak uvedl jeden belgický majitel, jehož vůz selhal po devíti dnech a který ani po měsíci nemá auto zpět.

V jeho případě vše odstartovalo nápisem na palubce, a to na počátku září. Polestar 2 byl nefunkční odtažen do servisu, který majiteli nejprve naznačil bleskurychlou opravu, důvodem měl být jeden z bezpečnostních prvků vysokonapěťového systému. Posléze se ale vše začalo zdržovat - nejprve bylo zapotřebí, aby ze Švédska dorazila potřebná součástka, pak i technik a minulý týden belgický majitel dostal zprávu, že auto nebude mít k dispozici dříve než v druhém říjnovém týdnů. Jednoznačnou informaci o příčině a řešení ale nedostal dodnes.

Je tak stále otázkou, kdy a jak přesně bude jeho auto opraveno, neboť dle posledního vyjádření servisu je třeba vyměnit nakonec tři komponenty, přičemž kvůli jednomu musí ven zadní náprava, aby se technici dostali k pohonné jednotce. A s ohledem na dosavadní průběh ani to nemusí být poslední verze příběhu. Dá se tedy předpokládat, že majitel se svého vozu nedočká ani po měsíci a zjevně nebude sám - se stejnými potížemi má jen ve zmíněném Norsku stát v servisech minimálně dvacet exemplářů.

Postižených aut je nicméně daleko více, přičemž dle Brenta Ellise, PR manažera značky Polestar, nejde ve všech případech o problémy s 12voltovou baterií, jak někteří tvrdí. To ostatně potvrzuje i diskuzní fórum majitelů švédských elektromobilů, z nichž mnozí mluví o otevírajícím se zavazadelníku či o odemykajících se a zamykajících se dveřích při mytí. Kromě toho palubku pravidelně zdobí různé varovné nápisy.

Jak jsme tedy zmínili výše, i Polestar zjevně kráčí ve šlépějích Tesly snad jen s tím rozdílem, že je komunikativnější. To ale postižené majitele příliš nedojímá, ostatně onen Belgičan již zvažuje odstoupení od smlouvy - 9 dnů s autem jezdit a pak po měsíci ani nevědět, co s ním v dohledné době bude, je tristní. Podobných lidí může být více, a protože komunita okolo této značky jistě nebude tak loajální jako v případě Tesly, měl by se Polestar snažit vše vyřešit co nejdříve.


Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu - 1 - Polestar 2 2020 prvni problemy 01
Vůz Tobiase Akebloma zamířil do servisu již na sklonku srpna, a to po pouhých dvou dnech provozu. Foto: Tobias Akeblom

Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu - 2 - Polestar 2 2020 prvni problemy 02Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu - 3 - Polestar 2 2020 prvni problemy 03
Belgický majitel s přezdívkou Jfd4000 si svůj vůz užil pro změnu devět dní. Foto: Jfd4000@Polestar Forum

Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu - 4 - Polestar 2 2020 prvni problemy 04Nové elektromobily trápí zvláštní problém, kvůli němuž přestávají jezdit, stojí i měsíc v servisu - 5 - Polestar 2 2020 prvni problemy 05
Nizozemec PJvanHam je na tom nejlépe, jeho Polestar 2 fungoval dokonce deset dní. Ovšem poté rovněž musel do servisu, kde se většina porouchaných aut stále nachází. Potřebné komponenty mají dorazit nejdříve příští týden, to už je ale několikátý scénář možné opravy. Foto: PJvanHam@Polestar Forum

Zdroje: CarUp poprvé a podruhé, Polestar Forum

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše