Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požáry elektrokol se vymykají kontrole, jsou už nebezpečnější než požáry elektromobilů
8.7.2023 | Petr Prokopec
Působí nevinně, jenže jsou jich miliony a bezpečnostní požadavky na ně kladené jsou ve srovnání s auty zanedbatelné. Značnou část z nich lidé navíc skladují přímo doma, což trochu připomíná spaní vedle bedny granátů, z nichž jeden má vyviklanou pojistku.
Před požáry elektrických aut varujeme pravidelně, i když je pravdou, že na ně v absolutní rovině nedochází až tak často a i pravděpodobnost jejich vzniku je obecně nižší. Pokud ale do rovnice přidáme stáří jednotlivých vozů, není riziko menší než u spalovacích aut. A jakmile elektromobily vzplanou, je mnohem náročnější je uhasit, zvláště pokud se tak stane ve stísněných prostorách, jako jsou třeba podzemní garáže. Navíc i když hasiči vyplýtvají mnohonásobně více vody než při hašení spalovacích aut, elektromobil může klidně po pár dnech zcela spontánně znovu vzplanout.
Vedle elektrických kol a koloběžek však hořící elektromobily můžeme považovat za problém, o kterém ani nemá smysl mluvit. Větší nebezpečí teď představují právě jednostopé prostředky, které se nespoléhají pouze na nožní pohon svého uživatele. Kvůli relativně malým baterkám a menší velikosti jsou na ně kladeny mnohem menší bezpečnostní požadavky, navíc bývají skladovány uvnitř budov, povětšinou pak ve společných prostorech jako kočárkárny. A mnozí nemají problém brát si je přímo domů, což je značně riskantní.
Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik. V prvé řadě je jejich výroba a prodej lukrativním byznysem, který přivábil množství firem. Mnohé z nich pak ve snaze o minimalizaci nákladů kupují baterie od zdrojů, které nejsou zrovna spolehlivé. Či jednoduše jen nedodržují standardy. Nebo zkrátka špatné akumulátory koupíte vy na Amazonu či eBay jakožto levnější náhradu za ty původní.
Ať tak či onak, potenciální nebezpečí je na světě. Na rozdíl od automobilů pak výrobci v podstatě nemají šanci dohledat každého majitele a přijít se svolávací akcí, pokud se něco pokazí. Nebezpečné produkty tak zůstávají v oběhu dlouhá léta, čímž připomínají přísloví o džbánu, vodě a utrhnutém uchu. Protože jich navíc přibývá, stávají se četnějšími výjezdy hasičů. Ti z New Yorku jen letos zasahovali u případů, které mají na kontě už 13 mrtvých a 71 zraněných.
S podobnými statistikami jsou spojena prakticky všechna větší města po celém světě, třeba hasiči v Londýně vyjíždějí likvidovat požár elektrokola či e-koloběžky každý druhý den. Jejich kolegové z Plzně pak mají na paměti případ z konce dubna, kdy elektrické kolo začalo hořet během jízdy. Jeho majitel naštěstí ještě stihl zastavit a vzdálit se od něj, neboť baterie explodovala a rozletěla se do širokého okolí. V Českém Těšíně pak kvůli e-kolu shořel servis.
Rozhodně tedy neděláme z komára velblouda, problém je skutečný. Pořízení hasicího přístroje souběžně s e-kolem či e-koloběžkou, zvláště pokud je budete skladovat přímo v bytě, by tak mělo být automatické. Hasiči přitom doporučují, abyste hlavně při nabíjení poslouchali, zda daný prostředek nevyluzuje neobvyklé zvuky, jako je praskání. V takové chvíli jej rychle odpojte od zdroje a rychle utečte, můžete si tím zachránit krk.



Londýnští hasiči vyjíždějí likvidovat požár e-kola či e-koloběžky každý druhý den. Podobná situace je i ve zbytku světa, Česko na tom není o mnoho lépe. Foto: London Fire Brigade, CC0 Public Domain
Zdroj: The Atlantic
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před 3 hodinamiDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 včera 17:32
- Gonzalezův poškozený chladič včera 14:09
- Moreira míří do MotoGP včera 10:00
- MS Side se jelo o víkendu v Assenu 18.8.2025
- Red Bull Rookies Cup pokračoval na Red Bull Rookies Ringu 18.8.2025
Nejčtenější články
Elektrické Mercedesy jsou takové fiasko, že je automobilka někde s létem zlevnila až o 320 tisíc Kč
21.7.2025Neobvyklá vývozní Škoda 130 L v dodnes krásném originálním stavu je poklad, který zítra může stát ve vaší garáži
21.7.2025Neexistuje žádný moment v životě elektrického auta, kdy se ho opravdu vyplatí koupit, nové i ojeté vypadá jako past
21.7.2025Elektrický Range Rover je u ledu, i když na něj prý čekají davy. Že by to bylo celé trochu jinak?
21.7.2025Svodidla u silnic při nehodách nezvládají zastavit elektromobily. A není to jen hmotností, proto jde o problém hlavně těchto aut
22.7.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 12:00 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 11:10 - abgx1
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 07:51 - Vrooom
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha