Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Požáry elektrokol se vymykají kontrole, jsou už nebezpečnější než požáry elektromobilů
8.7.2023 | Petr Prokopec
Působí nevinně, jenže jsou jich miliony a bezpečnostní požadavky na ně kladené jsou ve srovnání s auty zanedbatelné. Značnou část z nich lidé navíc skladují přímo doma, což trochu připomíná spaní vedle bedny granátů, z nichž jeden má vyviklanou pojistku.
Před požáry elektrických aut varujeme pravidelně, i když je pravdou, že na ně v absolutní rovině nedochází až tak často a i pravděpodobnost jejich vzniku je obecně nižší. Pokud ale do rovnice přidáme stáří jednotlivých vozů, není riziko menší než u spalovacích aut. A jakmile elektromobily vzplanou, je mnohem náročnější je uhasit, zvláště pokud se tak stane ve stísněných prostorách, jako jsou třeba podzemní garáže. Navíc i když hasiči vyplýtvají mnohonásobně více vody než při hašení spalovacích aut, elektromobil může klidně po pár dnech zcela spontánně znovu vzplanout.
Vedle elektrických kol a koloběžek však hořící elektromobily můžeme považovat za problém, o kterém ani nemá smysl mluvit. Větší nebezpečí teď představují právě jednostopé prostředky, které se nespoléhají pouze na nožní pohon svého uživatele. Kvůli relativně malým baterkám a menší velikosti jsou na ně kladeny mnohem menší bezpečnostní požadavky, navíc bývají skladovány uvnitř budov, povětšinou pak ve společných prostorech jako kočárkárny. A mnozí nemají problém brát si je přímo domů, což je značně riskantní.
Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik. V prvé řadě je jejich výroba a prodej lukrativním byznysem, který přivábil množství firem. Mnohé z nich pak ve snaze o minimalizaci nákladů kupují baterie od zdrojů, které nejsou zrovna spolehlivé. Či jednoduše jen nedodržují standardy. Nebo zkrátka špatné akumulátory koupíte vy na Amazonu či eBay jakožto levnější náhradu za ty původní.
Ať tak či onak, potenciální nebezpečí je na světě. Na rozdíl od automobilů pak výrobci v podstatě nemají šanci dohledat každého majitele a přijít se svolávací akcí, pokud se něco pokazí. Nebezpečné produkty tak zůstávají v oběhu dlouhá léta, čímž připomínají přísloví o džbánu, vodě a utrhnutém uchu. Protože jich navíc přibývá, stávají se četnějšími výjezdy hasičů. Ti z New Yorku jen letos zasahovali u případů, které mají na kontě už 13 mrtvých a 71 zraněných.
S podobnými statistikami jsou spojena prakticky všechna větší města po celém světě, třeba hasiči v Londýně vyjíždějí likvidovat požár elektrokola či e-koloběžky každý druhý den. Jejich kolegové z Plzně pak mají na paměti případ z konce dubna, kdy elektrické kolo začalo hořet během jízdy. Jeho majitel naštěstí ještě stihl zastavit a vzdálit se od něj, neboť baterie explodovala a rozletěla se do širokého okolí. V Českém Těšíně pak kvůli e-kolu shořel servis.
Rozhodně tedy neděláme z komára velblouda, problém je skutečný. Pořízení hasicího přístroje souběžně s e-kolem či e-koloběžkou, zvláště pokud je budete skladovat přímo v bytě, by tak mělo být automatické. Hasiči přitom doporučují, abyste hlavně při nabíjení poslouchali, zda daný prostředek nevyluzuje neobvyklé zvuky, jako je praskání. V takové chvíli jej rychle odpojte od zdroje a rychle utečte, můžete si tím zachránit krk.



Londýnští hasiči vyjíždějí likvidovat požár e-kola či e-koloběžky každý druhý den. Podobná situace je i ve zbytku světa, Česko na tom není o mnoho lépe. Foto: London Fire Brigade, CC0 Public Domain
Zdroj: The Atlantic
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 8 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 9 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha