Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přestaňte démonizovat a penalizovat diesely, žádají automobilky v Británii
12.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní diesely jsou nejčistší, jaké kdy existovaly, přesto jsou v Británii - a nejen tam - terčem démonizace. Asociace výrobců a prodejců aut to chce zastavit.
Britská Společnost výrobců a prodejců automobilů (Society of Motor Manufacturers and Traders, SMMT) spolu s automobilkami jako BMW či Jaguar Land Rover volá po tom, aby jejich země přestala démonizovat dieselová auta. Spustila proto celonárodní kampaň, která má spotřebitele přesvědčit, že nejmodernější čisté diesely nejsou tak smrtonosné, jak se jim úřady snaží namluvit. Cílem kampaně je také to, aby úřady přestaly dieselová auta znevýhodňovat.
Dlouhou dobu totiž v Británii - a nejen tam, v celé Evropě včetně ČR - byla dieselová auta určitými způsoby protežována. U nás to je zejména nižší spotřební daň na motorovou naftu, v Británii tkvěly hlavní výhody v nižší spotřebě paliva a tedy nižších emisích CO2 dieselových motorů, které tak byly řazeny do nižších daňových kategorií.
V poslední době nicméně nastal obrat čelem vzad a diesely začínají být postupně znevýhodňovány finančními pákami a démonizovány v očích potenciálních zákazníků. Například londýnská čtvrť Islington letos plánuje zdražit parkovací povolenky pro diesely o 96 liber (cca 3 500 Kč) ročně, a to bez ohledu na to, jak nový onen diesel je. Přitom před několika lety povolenky pro diesely zlevnila právě na základě jejich nižších emisí CO2. Ve čtvrtích Hackney a Chelsea jsou tyto parkovací karty pro diesely dražší už nyní, i když ne tak výrazně.
Automobilky však postupně začínají prodávat čisté diesely, vybavené filtry pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, tedy vstřikováním AdBlue do výfukového systému, která zase exhalace zbavuje škodlivých oxidů dusíku. Do vývoje těchto technologií samozřejmě šly nemalé peníze a podle automobilek také bylo mezi léty 2002 a 2014 do atmosféry vypuštěno díky o 3 miliony tun CO2 méně díky úsporám na spotřebě dieselových aut.
„Dnešní dieselové motory jsou nejčistší v historii a jsou výsledkem miliard liber investovaných automobilkami za účelem zlepšení kvality ovzduší. Zákazy a parkovací daně speciálně pro dieselová auta nedávají po stránce ekologie žádný smysl,” zdůraznil Mike Hawes, šéf SMMT. „Musíme se vyvarovat penalizování jedné technologie a zvýhodňování jiné a naopak je potřeba podpořit nejnovější, nejčistší automobily v očích zákazníků,” dodal.
Hovořil tedy o britských poměrech, nedaleká Francie by si ale z jeho slov mohla vzít příklad úplně stejně - také tam jsou v poslední době diesely očerňovány a znevýhodňovány. Dodejme ale jednu podstatnou věc, a to, že naopak není možné diesely ani protežovat, což se již desetiletí děje prostřednictvím nižší spotřební daně na motorovou naftu např. ve Francii či v ČR a také jiným daňovým zatížením v závislosti na emisích CO2 např. právě v Británii, jak stojí i výše.
Úplně stejně by také neměly být zvýhodňovány elektromobily na úkor konvenčních aut, protože jízda na naftu, na benzín, na vodík a na elektřinu jsou čtyři různé technologie, rovnocenné ve smyslu, v jakém to myslel Mike Hawes. Elektroauta jsou přitom jak ve Francii, tak i v Británii zvýhodňována ohromným způsobem - ve Francii je bonus na pořízení elektromobilu s bateriemi 6 300 eur (169 tisíc korun), v Británii to je 5 tisíc liber (190 tisíc korun), a to v různých kategoriích až do emisí 75 g CO2/km, pokud auto zvládne ujet určitou vzdálenost na elektřinu. Kvalifikují se sem tedy také plug-in hybridy a pětitisícová podpora je pro ně stejná jako pro elektroauta s bateriemi.
Nebezpečí, že lidé ne zcela oprávněné démonizaci dieselů v Británii podlehnou, je o to větší, když se podíváme na průzkum znalostí ekologických poměrů, provedený společnosti YouGov, internetovou firmou specializující se na průzkumy trhu. S penalizací moderních čistých dieselů nesouhlasily tři čtvrtiny respondentů, ale pouze méně než pětina dotázaných správně označila za největší producenty oxidů dusíku tepelné elektrárny.
Ohromujících 87 % lidí také vůbec nevědělo, že existuje něco jako Euro 6. Přitom snad všechny automobilky už motory splňující tuto normu nabízejí anebo je nabízet velmi brzy budou, protože od 1. září tohoto roku budou muset všechna nová auta Euro 6 splňovat. Tato norma přináší pro diesely, ale nejen pro ně, velmi přísné limity všech skutečně škodlivých složek výfukových plynů.










Dieselové motory se mohou stát novou černou ovcí, i když ty nejmodernější jsou škodlivé výrazně méně než starší
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiŠéf Fordu pořád nepochopil nic. Z elektrické pasti couvá jen na oko, nový elektromobil prý bude něco jako druhý Model T
včeraPadlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
včeraSvého času největší lidová atrakce Nürburgringu míří do zapomnění, po fiasku a tragické nehodě ji demolují
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.03. 22:42 - Truck Daškam
- Bellet J 12 RS 08.03. 21:39 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.03. 20:27 - řidičBOB
- Onboard videa 08.03. 16:55 - Truck Daškam
- Nový C3: vzhled na jedničku 08.03. 11:17 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda