Prodeje aut v Holandsku, květen 2013: pokles o 37 % je skutečný „carmageddon”

V zemi tulipánů se za květen neprodalo ani 30 tisíc nových vozů. Zajímavé přitom je, že 15 % z nich bylo zaregistrováno poslední den v měsíci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Holandsku, květen 2013: pokles o 37 % je skutečný „carmageddon”

3.6.2013 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Prodeje aut v Holandsku, květen 2013: pokles o 37 % je skutečný „carmageddon”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V zemi tulipánů se za květen neprodalo ani 30 tisíc nových vozů. Zajímavé přitom je, že 15 % z nich bylo zaregistrováno poslední den v měsíci.

Až do letošního března jsme vám po osmnáct měsíců přinášeli z oblasti prodeje nových automobilů jen samé hororové zprávy. Poté však přišel duben a s ním i celoevropské vzedmutí, díky němuž si vedení všech značek dozajista začalo myslet, že světlo na konci tunelu existuje. To se možná potvrdí i v květnu. Ovšem rozhodně ne v Holandsku, které pokračuje ve svém pádu ke dnu. Propady zde totiž na rozdíl od Starého kontinentu evidujeme neustále, přičemž jen v květnu prodeje klesly oproti loňsku o 37 procent.

Pokud budeme mluvit o konkrétních číslech, pak zaregistrováno bylo 29 868 vozů. Tedy o poznání méně než loni, kdy prodáno bylo 47 636 exemplářů. Ještě citelnější je pak tento pokles, pokud prvních pět letošních měsíců porovnáme se stejným obdobím loňského roku. Zatímco totiž za leden až květen 2012 bylo prodáno 255 309 nových automobilů, letos to bylo jen 175 931 kusů. Prognózy předpovídající letos odbyt 395 000 exemplářů tak zřejmě nebudou naplněny.

Zajímavé přitom je, že ačkoliv to přiložená tabulka nenaznačuje, podle tvrzení webu Automotive-Online bylo 15 procent všech květnových registrací provedeno v poslední den měsíce. Zdá se tedy, že zejména v České republice oblíbené ohýbání statistik je užíváno také v jiných evropských zemích - je velmi nepravděpodobné, že by tolik registrací proběhlo v závěru měsíce přirozeně. Jelikož však neexistují důkazy, že docházelo k nějakým nepravostem, budeme se raději soustředit jen na výsledná čísla.

V rámci značek tedy nadále trhu dominuje Volkswagen, jehož modely ukously 12,8 procenta z celkového koláče. O druhé a třetí místo se pak dělí Ford a Renault, které v květnu dosáhly shodných osmi procent. Dobře se přitom vedlo i „trvalkám“ v podobě Dacie, která své prodeje zdvojnásobila na 331 exemplářů. Jaguar si pak polepšil dokonce o 76 %, přesné číslo ovšem momentálně není k dispozici.

Více se zřejmě dozvíme v souvislosti se zveřejněním výsledků za celoevropský trh, které můžeme očekávat přibližně za dva týdny. Jsme přitom opravdu zvědavi, zda i jiné trhy vykážou situaci podobnou té holandské. Pak by totiž automobilový průmysl měl na Starém kontinentu opravdu závažný problém.


Prodeje aut v Holandsku, květen 2013: pokles o 37 % je skutečný „carmageddon” - 1 - Prodeje Holandsko 2013 leden-kvetenProdeje aut v Holandsku, květen 2013: pokles o 37 % je skutečný „carmageddon” - 2 - Prodeje Holandsko 2013 kveten
Holandské prodeje nových automobilů míří již pátý letošní měsíc ke dnu

Zdroj: Automotive Online, Autoblog.nl

Petr Prokopec

Diskuze 7 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.