Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf trucků Mercedesu se vysmál tahači Tesly. Tohle že se má prodávat za rok?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla odhalením konceptu svého tahače zjevně nasadila konkurentům velkého brouka do hlavy. Šéf trucků Mercedesu tak bez okolků řekl, co si o něm myslí.
Prakticky s každou novinkou Tesly jsou spojena velká očekávání a zároveň i velká skepse. Výjimkou není ani elektrický tahač Semi, jehož produkční verze by měla být k mání už v příštím roce. Skeptici však při pohledu na ohlášené parametry naznačují, že k uvedení do prodeje nejenže nedojde v příštím roce, nedojde k němu ani v jakékoli dohledné budoucnost. Tedy rozhodně ne v případě, kdyby vůz měl dosahovat prezentované dynamiky a dojezdu za ohlášenou cenu.
Takové pochybnosti nemají jen „nevěřící Tomášové” z internetových fór, veřejně je přednesl i Martin Daum. To není jen tak někdo, jde o člena rady ředitelů koncernu Daimler, výrobce aut značky Mercedes-Benz, který je zároveň šéfem divize nákladních aut. Daum si opravdu nebral servítky a s humorem sobě vlastním naznačil, že uvedení Semi v příštím roce do prodeje s avizovanými parametry je naprosto nemožné.
„Pokud Tesla skutečně splní, co slíbila, dva stroje si určitě pořídíme - jeden rozebereme a druhý budeme používat na testy. Protože pokud se to opravdu stane, pak nás něco naprosto minulo,“ řekl s úsměvem Daum. A opravdu to nemyslel jako kritiku vlastní firmy.„Pro tuto chvíli platí stejné fyzikální zákony v Německu i v Kalifornii,“ dodal vzápětí veterán světa nákladních aut všeho druhu s přesvědčením, že Tesla slibuje nesplnitelné.
Daum tato slova zmínil po prezentaci Mercedesu eActros, který dostane baterie o kapacitě 240 kWh, s nimiž má zvládnout urazit maximálně 200 kilometrů a uvézt nanejvýš 23 tun nákladu. Cena zmíněna nebyla, lze ale počítat s částkou ve vysokých jednotkách milionů Kč. Tesla Semi nemůže být odlišnější. Podle americké automobilky budou k dispozici dvě verze, kdy ta základní má zvládnout na jedno nabití 480 km a stát bude 150 000 USD (cca 3 085 500 Kč). Za vrchol, který ujede až 800 km, pak bude třeba zaplatit jen o třicet tisíc dolarů (617 100 Kč) více. Obě verze mají utáhnout dvojnásobnou zátěž než Mercedes, akceleraci na stovku by pak Semi měl zvládat za pouhých pět sekund.
Ve srovnání s těmito parametry nemá eActros čím okouzlit, tedy až na to, že je již hotovou věcí. V případě Tesly Semi je ale třeba se obrnit trpělivostí a je otázkou, kdy a čeho se lze reálně dočkat. Elektrický tahač by totiž musel dostat baterie o kapacitě zhruba 1 MWh, jež bude na uváděný dojezd potřebovat. Takové akumulátory by dnes samy o sobě spolkly celou cenu vozu a i když v letech 2019 či 2020 mají stát méně, pořád by to byla většina avizované ceny vozu.
Lze samozřejmě argumentovat skutečností, že Tesla má k dispozici továrnu Gigafactory uzpůsobenou právě výrobě baterií. Nicméně úspory z rozsahu nejsou při výrobě akumulátorů dramatické a Gigafactory beztak není hotova - zatím je sama brzdou už při při sestavování mnohem menších modulů pro Model 3. Jak má tedy už v příštím roce, kdy Tesla sotva bude schopna prodávat Model 3 komukoli, stačit akumulátory „živit” i velký tahač?
Je tedy vskutku otázkou, zda Američané další odvážné cíle dokáží splnit. Mercedes tomu očividně nevěří a pokud by sám mýlí, pak mu opravdu pořádně ujel vlak. Rok 2019 tu totiž bude dříve, než řeknete „Tesla”...





























Tesla Semi rozhodně nevypadá jako běžné kamiony. Nicméně i tak její parametry budí rozpaky, zvláště když v prodeji má být tahač již od příštího roku za relativně nízkou cenu
Zdroj: Bloomber
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
před 5 hodinami
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Nejnovější články
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
před hodinou
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
před 3 hodinami
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
před 4 hodinami
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
před 5 hodinami
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:09 - GENEVO Guru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 13:35 - řidičBOB
- IT poradna 11.14. 13:24 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 06:57 - Stepan
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.13. 10:34 - pavproch
