Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šěf VW v USA končí s okamžitou platností, Dieselgate možná nemá řešení
10.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Současná doba není pro Volkswagen zrovna lehká. Její poslední obětí je šéf severoamerického zastoupení značky, odchází z hodiny na hodinu.
Volkswagen nedávno ozřejmil zákulisí vzniku kauzy Dieselgate, která z pohledu německé automobilky působí jako zbytečné grilování někoho, kdo se přiznal a očekával adekvátní trest, nikoliv upalování zaživa na roštu pro čarodějnice. Mnozí samozřejmě budou namítat, že to je pohled jen jedné strany, který navíc může být zkreslený ve snaze o vyvolání lítosti. Zda tomu tak je či není, to přenecháme na rozhodnutí jiných. My se dnes budeme věnovat dalším tématům, jenž se skandálem souvisí.
Aktuálně tu máme hned dvě novinky, které stojí za to probrat. Tou první je překvapivá rezignace šéfa amerického zastoupení Volkswagenu Michaela Horna. Automobilka v oficiálním prohlášení uvedla, že jde o „oboustrannou dohodu“, která vstupuje v platnost okamžitě. Sám Horn pak k celé věci dodává, že odchází „hledat nové příležitosti“. Zatím však není jisté, zda již má vyhlédnutou jinou pozici.
Jeho místo pak zaujme Hinrich J. Woebcken, který prozatím působil jako předseda Volkswagen Group of America. Nyní bude i prezidentem společnosti a CEO. Horn přitom pro německou automobilku pracoval dlouhých 25 let a vrcholnou pozici v zámoří zastával po dvě léta. Zasadil se hlavně o vybudování kvalitní dealerské sítě, přičemž pro Volkswagen byl cennou postavou.
Je tak vážně překvapivé, že odchází, zvláště když neznáme skutečné důvody tohoto kroku. Můžeme pouze spekulovat, zda mají mají spojitost dříve stanoveným termínem soudu pro finální řešení celé kauzy nebo zjištění, že o podvodu věděl více než přiznával. To jsou ale jen dohady, i když prvnímu z nich přidává na vážnosti druhá čerstvá událost.
Týká se instituce CARB (California Air Resources Board), která stála za odhalením celého podvodu. Její šéf Todd Sax totiž nově naznačil, že nejspíše vůbec není možné, aby Volkswagen přišel s řešením, které by plně legitimizovalo jeho dieselové vozy produkující v reálných podmínkách až 40krát více emisí NOx, než je v zámoří povoleno.
„Naším cílem bylo opravit vozidla a navrátit jim certifikaci tak rychle, jak jen to je možné. Bohužel to ale možné zřejmě nebude,“ uvedl Sax. „Musíme se nyní rozhodnout, jak s těmito vozy dosáhnout co možná nejlepšího výsledku, a jednou z možností je akceptování něčeho menšího než plnohodnotné opravy.“ To dává prostor k mnoha závěrům - ten pro VW pozitivnější je, že by CARB svolil k modifikaci motorů TDI EA 189, jenž by problém řešila jen částečně. Ten méně pozitivní pak, že by kvůli tomu musel všechna auta zákazníků vykoupit či situaci jinak komplikovaně vyřešit.
V prvním případě by Volkswagen zřejmě musel zaplatit penále za znečišťování ovzduší. Přesná částka sice nezazněla, jistě by se ovšem jednalo o mnohem nižší sumu, než jakou by německá automobilka musela vyplatit za zpětné odkoupení všech 582 000 vozů osazených tzv. odpojovacím zařízením.
Podle senátora Jima Bealla ovšem možnost částečně opravených vozů jezdících po kalifornských silnicích vyvolává jisté „morální dilema“. Kromě toho Beall vyjádřil zděšení nad záměrem značky, která by vykoupená vozidla prodávala v zemích, kde nejsou až tak přísné emisní normy. Zároveň přitom naznačil, že hodnota těchto vozů v důsledku skandálu výrazně poklesla a náprava není v dohlednu.
V tomto ohledu je samozřejmě otázkou, jak bychom mohli chápat kompeznaci v hodnotě přibližně 25 tisíc korun, který již většina majitelů dieselových modelů VW přijala. Dá se ovšem předpokládat, že Beall nejspíše toto „všimné” chápe jen jako gesto. Řešením by prý byla jen plnohodnotná oprava, která ale dle Saxe zřejmě není možná.
Uvidíme tedy nejpozději 24. března, jak se celá záležitost vyvrbí. Právě k tomuto datu by Volkswagen měl představit řešení celého problému dle už zmíněného požadavku soudu. Jestli to VW stihne, není jasné. Stejně tak nevíme, jak se soud vypořádá s automobilkou ve chvíli, kdy termín nesplní...



Šéf amerického Volkswagenu Michael Horn dnes s okamžitou platností končí
Zdroj: VW Group, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci otestovali 18 typů pneumatik pro zimu i léto, ty nejlepší z nich prý šetří peníze bez vrásek
před 7 hodinamiLevný model Tesly je prý zpátky na stole poté, co nové „holobyty” nezabodovaly podle očekávání
před 8 hodinamiŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 10 hodinamiFord přiznal, že zrušil polovinu objednávek lithia pro příští roky, o skutečné budoucnosti to říká vše
před 11 hodinamiChorvat naplňuje pohádku o chudákovi, který se stal králem. Chce vyplatit Porsche a ovládnout celé Bugatti
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.17. 22:01 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.17. 18:49 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.17. 18:40 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch