Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota v Rusku začala rozebírat neprodaná auta na náhradní díly, dealeři jsou v prekérní situaci
22.9.2022 | Petr Prokopec
V souvislosti s vozy japonské značky dochází v Rusku k opravdu zoufalým krokům, které jen podtrhují, do jak složité situace se automobilky v této zemi dostaly. Platí to o samotné Toyotě i jejích dealerech.
Je vskutku otázkou, jak se vyvine a především jak nakonec skončí rusko-ukrajinský konflikt. Z pohledu ekonomického však ani klid zbraní nepovede ze dne na den k návratu do někdejšího normálu. Ani po konci války není pravděpodobné, že by se do země vrátily zahraniční automobilky. S nastalou situací se pak různé značky vyrovnávají odlišně.
Renault, který byl v Rusku zaháčkován nejvíce, se rozhodl pro opravdu tvrdý „Ruxit“. Francouzská automobilka tedy vycouvala ze společného podniku s AvtoVAZem, stejně jako prodala svou moskevskou továrnu. Návrat sice nevyloučila, jeho pravděpodobnost s každým dalším týdnem a měsícem klesá. Nakonec i proto, že uvolněný trh v mezičase stále více obsazují zejména čínské automobilky.
Toyota by pak sice velmi ráda zůstala v zemi činná, ovšem klacky pod nohy jí v podobě sankcí naházeli politici. V důsledku toho Japonci došli k přesvědčení, že zoufalá doba vyžaduje zoufalé činy. Automobilka v zemi rovněž měla svou továrnu, s jejíž výstavbou se poblíž Petrohradu začalo již v roce 2005. O dva roky pak došlo na její otevření, přičemž zpočátku se zde vyráběl jen model Camry, než na linky dorazilo také SUV RAV4.
Na počátku března nicméně automobilka továrnu uzavřela a oznámila, že pozastavuje veškeré aktivity. Jak jsme přitom naznačili výše, brzké obnovení provozu můžeme rovnou vyloučit. Značka ještě na jaře dodala poslední dokončené vozy k dealerům, ty nehotové pak nechávala ladem. Nově se pak k nim vrátila, nikoli však proto, že by došlo na kompletaci. Místo toho tyto neprodané exempláře rozebrala, aby je rozprodala na náhradní díly.
Dle dealerů značky tento krok umožnil alespoň v nějaké míře dostát závazkům plynoucích ze záruk. Co však bude dál, nikdo neví. Pozvolna totiž dochází i na vyprodávání všech skladových kousků, a to přesto, že jejich ceny vzrostly do astronomických výšin. Prodejci si totiž za možnost koupit vůbec poslední nové Toyoty na dlouhou dobu začali účtovat přirážky, které jsou často vyšší než původní ceny aut.
Za model Fortuner se nyní platí „provize“ od 1,5 milionu rublů (cca 611 tisíc korun) nahoru, v případě většího SUV Land Cruiser jde dokonce o 6,5 mil. RUB (asi 2,65 milionu Kč). Pokud na to Rusové nepřistoupí, mohou odejít s prázdnou. Či zvolit některou z certifikovaných ojetin, na jejíž opravu mohly být použity náhradní díly z výše zmíněných nedokončených petrohradských aut.
Ani tento stav však nebude věčný. A jakmile dojdou nové či ojeté vozy, budou si muset dealeři najít nové uplatnění. Nejschůdnější cestou bude přejít na jakýsi šedý dovoz, i v jeho případě ale bude nutné smířit se s cenami, které budou citelně vyšší, než byly dřív ty oficiální. Další možností je nabízet vozy jiné značky, Číňané nyní budují své dealerské sítě a po zkušených prodejcích vyspělých značek jistě rádi sáhnou.

















Nový Land Cruiser je nedostatkovým zbožím všude ve světě, natož pak v Rusku, kde automobilka zastavila své aktivity. Dealeři si tak k posledním zbývajícím kusům přihazují mnohamilionové přirážky, některé neprodané vozy byly rozebrány na náhradní díly, aby bylo čím opravovat ty dříve prodané. Foto: Toyota
Zdroj: RG
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva