Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů
18.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O tom, co automobilky nabídnout lidem, dávno nerozhodují primárně zákazníci, ale úředníci. A nejvíce ti, kteří nyní leží v žaludku šéfovi americké EPA.
Kalifornie je přibližně pětkrát větší než Česká republika a žije v ní asi čtyřikrát více lidí. To je jistě hodně, zvláště na poměry entit podobného typu, přesto v tom nelze spatřovat důvod, proč by měla být středobodem celého automobilového světa; tedy pokud pomineme dopravní kolony, které jsou tam opravdu světové. Nicméně i navzdory tomu Kalifornie skutečně je hybnou silou celé planety, pokud jde o podobu automobilů, které se dostávají do prodeje.
Může za to orgán dohlížejí na tamní ochranu ovzduší a životního prostředí. Řeč je o vládní organizaci California Air Resources Board (CARB), která stojí za zavedením nejtvrdších emisních limitů, jaké už po léta existují. A nejde tu jen o to, CARB stojí také za systémem „emisních povolenek”, které extrémními dotacemi zvýhodňuje jedny automobilky na úkor druhých. Právě proto Tesla sídlí, kde sídlí, však CARB už v 90. letech zvažovala, že zavede povinné kvóty na koupi elektrických aut - i další snahy nahrávat jakýmkoli alternativním způsobům pohonu aut bez ohledu na jejich ekonomickou efektivitu či použitelnost jsou této organizaci vlastní.
Podobné lokální iniciativy ale nejsou nic mimořádného a pořád nevysvětlují, proč by CARB měla mít takovou moc. Tady už je důvod ryze racionální - Kalifornie je díky své velikosti a koncentraci bohatství obrovský trh. Ročně se tam prodá až kolem 2 milionů nových aut, což je skoro osmina veškerého amerického odbytu. Když se jeden z 51 států stará o takovou část prodejů, automobilky se logicky jeho pravidlům přizpůsobují. A protože ostatní americké státy jsou si toho vědomy, kalifornská pravidla CARB postupně více či méně přejímají.
Tak se stalo, že agentura CARB de facto rozhoduje o podobě aut prodávaných na celém území Spojených států, ať už si federální Environmental Protection Agency (EPA) rozhoduje o čem chce. Pravidla Kalifornie jsou přísnější a žádná významná automobilka je jednak nemůže ignorovat a jednak dělat jinak fungující auta třeba pro Oklahomu. Zprostředkovaně pak mají pravidla CARB vliv na celý svět, protože USA jako celek jsou dlouhodobě jedním z největších trhů vůbec. Nikdo nebude kvůli Americe prodávat v Evropě auta s oranžovými pozičními světly, ale pokud jde o pohonné jednotky? Podle pískání Kalifornie klidně skáče i Fiat, v USA jinak okrajová značka.
CARB má v tomto směru extrémní moc a nikdo se jí kupodivu nesnažil krotit, tedy až dosud. Scottu Pruittovi, od loňska novému šéfovi EPA, se současná situace zajídá. EPA dosud v podstatě šla s CARB ruku v ruce, protože do jejího čela byl obvykle jmenován někdo, kdo nemá daleko k ekologickému aktivistovi. Od toho má Pruitt vážně daleko - vystudovaný právník a člověk blízký prezidentu Trumpovi v minulosti proslul v této oblasti spíše jako bojovník za zdravý rozum. Coby generální prokurátor Oklahomy dokonce neváhal žalovat různé ekologické organizace, mimo jiné právě EPA v době Obamova prezidentství, že svými rozhodnutími nemístně zasahují do práv občanů.
Pruitt se tak nejprve pustil od odvrácení rozhodnutí Obamovy administrativy, která počítala s tím, že v roce 2025 bude průměrná spotřeba nově prodávaných aut v Americe pouhých 4,7 l/100 km, jinak výrobci budou muset platit pokuty podobné těm evropským. Člověk přitom nemusí být zrovna raketový vědec, aby si spočítal, že to je prakticky nereálné. Spotřeba aut dle certifikace EPA totiž víceméně odpovídá realitě a americká auta jsou v průměru podstatně větší a výkonnější. Především pick-upy osazené objemnými motory se nemohou dostat za takovou dobu na úroveň laboratorní spotřeby evropských kompaktů.
Pruitt ale rychle zjistil, že změnit pravidla EPA nestačí, pokud je tu CARB. A tak ji chce vzít moc, kterou dnes má. „Federalismus neznamená, že jeden stát diktuje zbytku země, jaké mají být emisní standardy,“ říká Pruitt, který zároveň považuje za nesmysl dnes určovat, jaké limity mají platit v roce 2030, což aktuálně CARB dělá. „Předvídat, co se bude dít v roce 2030, je vážně obtížné. Způsobuje jen nepříjemnosti, pokud k této problematice přistoupíte příliš agresivně, teď tím jen ztrácíme čas“ dodává.
Pruitt si je vědom i toho, že nařizování něčeho, o co lidé nestojí, beztak k ničemu nevede. „Smyslem emisních standardů je, aby si ekologičtější auta někdo kupoval. Pokud limity snížíte tak moc, že lidé lidé raději setrvají u svých současných vozů, místo aby si koupily neatraktivní nové, nedosáhli jste ničeho,“ říká. A rovnou zmiňuje, že není třeba zbytečného tlaku, prodej elektromobilů a plug-in hybridů roste i tak a bude růst v souladu s tím, jak budou pro zákazníky skutečně zajímavé.
Pruitt a teď i jeho EPA jsou zkrátka mnohem více zastáncem přirozeného vývoje, CARB chce budoucnost nařídit. Bude jistě zajímavé sledovat, co všechno je Pruitt schopen v boji proti CARB udělat, z legislativně-právního hlediska půjde o jistě velmi komplikovanou situaci, ve které se budou mísit kompetence federálních a státních úřadů, do kterých nevidíme. A je též jasné, že Kalifornie si hned tak nenechá od Washingtonu do něčeho mluvit, na to je příliš mocná a hrdá.
„Nic nového,“ uvedla k Pruittově otevřené snaze o umenšení vlivu CARB šéfka této organizace Mary Nichols. Oficiálně je vůči nové politice EPA odmítavá, neoficiálně však již prý naznačila, že se nechce pouštět do boje s federální agenturou a je ochotna částečně povolit otěže. Pruitt je špičkový právník a nejspíše moc dobře ví, co si může dovolit.
Příštích 14 dní tak bude zajímavé sledovat. EPA má čas do 1. dubna, aby definitivně rozhodla, zda standardy pro léta 2022-2025 nastavené za Obamovy vlády jsou v reálu dosažitelné či nikoliv. Všeobecně se ale počítá s výraznou reformou, která se dostane do křížku i se zájmy CARB. A pokud se ta alespoň do jisté míry nepodvolí, dá se čekat to, čím Pruitt nyní vyhrožuje - vymazáním CARB z automobilové mapy světa...
Šéfovi organizace EPA Scottu Pruittovi se nelíbí...
...že prakticky celému světu diktuje podmínky Kalifornie, která tím ničemu dobrému neprospívá
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry